كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
گفتمان دموكراسي اسلامي به ادبيات سياسي جامعه اسلامي، راه پيدا كند
رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي
رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با اشاره به اهميت برگزاري كنفرانس بين المللي الگوهاي دموكراسي از نگاه مذاهب اسلامي در قم گفت: گفتمان دموكراسي اسلامي بايد به ادبيات سياسي جامعه بزرگ اسلامي، راه پيدا كند.

به گزارش اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در سخناني با تشريح اهداف برگزاري كنفرانس بين المللي الگوهاي دموكراسي از نگاه مذاهب اسلامي خاطرنشان كرد: زمينه هاي گفت وگوها ميان اتباع و علماي مذاهب هر چه بيشتر گسترش يابد.
وي اضافه كرد: نفس گفت وگوي مذاهب اسلامي امر مستحسني است؛ خصوصا اگرگفت وگو در شرايط خاصي همچون وضعيت فعلي رخ دهد و از دايره مسائل مطرح شده در گذشته، عبور و بر موضوعات جديد و مباحث مورد نياز تمركز و استقرار پيدا كند.

وي ادامه داد:  ضرورت دارد به صورت ويژه، "ساختار شناسي اجتماعي" ، محور جدي بحث هاي ميان عالمان و نخبگان مذاهب و كشورهاي اسلامي قرار گيرد.

حجت الاسلام مبلغي گفت:  بر همين اساس  ما به فراخور شرايط حاصل شده و پيش آمده در منطقه و جهان اسلام، ضروري مي بينيم تلاشي فكري و علمي در جهت شناخت هرچه بهتر ساختارهاي اجتماعي بر پايه ديدگاه هاي مذهبي انجام بپذيرد.

لزوم تلاشي دستجمعي جهت استحصال ديدگاه هاي مشترك مذاهب اسلامي نسبت به ساختارهاي حكومتي

وي خاطرنشان كرد: بايد به صورتي ويژه تر،  تلاشي دستجمعي جهت استحصال ديدگاه هاي مشترك مذاهب اسلامي نسبت به ساختارهاي حكومتي بر اساس اسلام انجام بپذيرد.

وي گفت: پيروان مذاهب اسلامي شركت كننده در چنين همايش هايي، در كنار محورهاي غيرمشترك، تبعا به  موارد مشتركي  دست پيدا مي كنند كه اين محورهاي مشترك مي تواند ديدگاه هاي برجسته و مورد قبول مذاهب را در مساله حساس مرزهاي ساختاري در حكومت مبين نمايد.

وي با اشاره به انگيزه دوم برگزاري اين كنفرانس خاطرنشان كرد: گفتمان "دموكراسي اسلامي" به ادبيات سياسي جامعه بزرگ اسلامي، راه يابد. اين تلاش دستجمعي با توجه به تلاش دين گريزان و سكولارها ضرورت بيشتري مي يابد.

حجت الاسلام مبلغي در پاسخ به اين سوال كه در شرايط فعلي كه موضوع بيداري اسلامي مطرح است وظيفه سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامي و مجمع تقريب مذاهب اسلامي چيست؟، تصريح كرد:  سازمان هايي كه فعاليت هاي بين المللي دارند، بايد از سه سنخ فعاليت اجتناب كنند.

وي اين سنخ فعاليت ها را  شامل "فعاليت هاي رها از توجه به شرائط مطرح در جامعه كلان اسلامي"، "فعاليت هاي خنثي نسبت به ديدگاه اسلام در خصوص اين شرائط" و "فعاليت هاي بي توجه به خطوط قرمز تقريب مذاهب و سرانجام فعاليت هاي غيرمنسجم در قبال اين شرائط" عنوان كرد. 

وي ادامه داد: در شرايط كنوني كه بحث ساختارهاي اجتماعي در جوامع اسلامي به ميان آمده است، اين سازمان ها به صورتي منسجم به بازسازي فعاليت هاي خود بر اساس لحاظ شرائط منطقه،  اسلام  و پروژه تقريب مذاهب اسلامي روي بياورند.

وي گفت: بايد توجه داشت كه بحث از ساختار كه به ميان مي آيد، صرفا ساختار حكومتي مقصود نيست؛ بلكه اعم از آن مقصود است. ساختار هاي اجتماعي مقوله اي عام است كه نظم دهي به رابطه شيعه و سني نيز به تعريف ساختاري متناسب در اين مقوله نيازمند است.

وي ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباط اسلامي سازماني عظيم است با قابليت هايي براي ايجاد پويش ها و رويش هاي فرهنگي در سطح جهان اسلام .

وي گفت: لازم است اين سازمان در شرائط كنوني بخشي از فعاليت فرهنگي خود را به دو مقوله "فرهنگ ساختاري" (مجموعه ارزش هاي مربوط به ساختارهاي اجتماعي؛ اعم از وضعيت هاي قبل از استقرار و وضعيت هاي بعد از استقرار اين ساختارها)  و "ساختار فرهنگي" اختصاص دهد.

وي گفت: مجمع جهاني تقريب مذاهب، هم در اين شرايط  بايد پروژه تقريب را به مثابه ساختاري براي تعامل شيعه  و سني پي گيرد و به بازتعريف آن دست زند.

وي يادآورشد: از طرف ديگر در فضاي كنوني منطقه، به فكر تامين و تعريف ساختارهايي در كشورها باشد كه مناسبات شيعه و سني را لحاظ كند. به بيان ديگر كوشش كند ساختارهايي كه كشورهاي منطقه به آن سمت مي روند، ساختارهايي بر اساس نگاه به تقريب مذاهب، (نه بر اساس نفي آن و متضمن ناهنجاري ها و تنش سازي هاي مذهبي) به پيش برود.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: اين كنفرانس در پنج محور از جمله "مباني فلسفي و انديشگي نهفته در وراي "باور به دمكراسي اسلامي" در نگاهي تطبيقي ميان مذاهب" و"ادبيات دمكراسي اسلامي در نگاهي تطبيقي ميان مذاهب اسلامي" همچون:  طاعت، بيعت، شوري، استبداد، حريت ، حكومت، دولت و... برگزار مي شود.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي گفت: جوهر دمكراسي اسلامي  در نگاهي تطبيقي ميان مذاهب اسلامي از ديگر موضوعاتي است كه ذيل آن چند محور جزئي نيز مورد بحث قرار مي گيرد.

وي اين محورها را شامل " نسبت و رابطه ميان سيادت مردم و حاكميت خداوند در دمكراسي اسلامي، " مفهوم دولت در اسلام با تطبيق با مفهوم دولت به معناي مدرن" و " تفكيك قوا در دمكراسي اسلامي" ذكر كرد.

 وي عنوان كرد: قالب دمكراسي در اسلام در نگاهي تطبيقي ميان مذاهب اسلامي نيز در اين كنفرانس با محوريت "جايگاه انتخابات در دمكراسي اسلامي و شيوه ها و ابزارهاي نظارت بر حاكمان در دمكراسي اسلامي و نقاط اشتراك"پيگيري مي شود.

اين همايش روز شنبه 28 آبان ماه با حضور شخصيت هايي از كشورهاي مختلف جهان در سالن قدس مدرسه امام خميني(ره) واقع در فلكه جهاد قم برگزار مي شود.

تاريخ مخابره: 28/08/1390


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 8919
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما