كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
فعالیت های پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی تبیین شد

در دیدار جمعی از اساتید و دانشمندان کشور تونس با رییس و مدیرگروه های پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی مهمترین فعالیت های پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی تبیین شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، در دیدار جمعی از اساتید و دانشمندان کشور تونس با رییس و مدیرگروه های پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به معرفی این پژوهشکده پرداخت و با بیان این که پژوهشکده فلسفه و کلام یکی از 12 پژوهشکده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از قدیمی تریم آن ها است، اظهار داشت: این پژوهشکده در سابقه نزدیک به 25 ساله خود بیش از 110 جلد کتاب تا به حال عرضه کرده است.

وی افزود: این پژوهشکده سه گروه علمی دارد؛ مجموعه فعالیت های علمی پژوهشکده فقط در نشر کتب خلاصه نمی شود و مجموعه ای از کارهای علمی و پژوهشی را شامل می شود از جمله مجله علمی پژوهشی نقد و نظر که بیش از 100 شماره از آن چاپ شده است.

رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی ادامه داد: ما بالغ بر 90 نشست تخصصی و علمی در حوزه فلسفه و کلام داشتیم و همایش های ملی و بین الملی در حوزه فلسفه، کلام، تصوف و عرفان داشته ایم.

وی با بیان این که عرفان نظری هم در پژوهشکده فلسفه و کلام کار می شود، گفت: فلسفه زبان مشترک میان همه ملل و قومیت ها است و بعلاوه ما در حوزه کلام هم کارهای درون دینی و برون دینی متعددی در حال انجام داریم و نوع کارهایی که در این پژوهشکده انجام می دهیم با زبان عقلی پشتیبانی می شود.

علیپور همکاری در کارهای علمی، همایش ها و مبادله استاد را با مراکز تونسی ممکن دانست و افزود: بیش از ده سال است که این پژوهشکده سعی کرده در موضوعات مورد نیاز جامعه علمی به صورت کلان کار کند و یک موضع اصلی را از زوایای مختلف پژوهش کند و در این راستا اساتید زیادی به صورت گروهی مشغول یک کار واحد می شوند.

وی افزود: به طور مثال پروژه ای به نام "علم النفس" الان بیش از 24 جلد کتاب خروجی دارد؛ ما همچنین کارهای تطبیقی با فلسفه غرب هم انجام می دهیم و تمام فلسفه های اسلامی و مکاتب اسلامی را سعی می کنیم پوشش دهیم ولی به طور غالب در فلسفه حکمت متعالیه بیشترین تمرکز را داریم و در کلام هم مبانی اعتقادی شیعه و تاریخ آن بیشر فعالیت پژوهشی ما را به خود اختصاص داده است.

رییس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی افزود: در سال های اخیر بسیاری از کارهای پژوهشکده توسط یکی از اساتید حضاره در لبنان به عربی ترجمه شده است و شبیه این کار را می شود با همکاری شما شکل داد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین کرباسی "مدیر گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام" با بیان این که در این گروه 3 کلان پروژه را دنبال می کنیم، گفت: کلام و مستشرقان که به نقد آراء مستشرقان در حوزه اسلام شناسی، نقد الحاد علم بنیاد و کلام کاربردی سه کلان پروژه ما در این گروه است.

وی تصریح کد: در حوزه کلام و مستشرقان پروژه های زیادی در حوزه تاریخ کلام اسلام در اسرائیل، آمریکا و انگلستان کار می شود و برخی از فرضیه های این مستشرقان می گوید که آموزه های اعتقادی اسلامی برخواسته از آموزه های یهودیت، مسیحیت و اومانیسم است و ما تلاش می کنیم که نشان دهیم که کلام اسلامی اصیل است و مستقل از بقیه آموزه ها است.

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی افزود: گام اول این پروژه منحصر در کلام امامیه است و بقیه مذاهب را بعد از آن انجام خواهیم داد؛ در حال حاضر 80 پروژه در این کلان پروژه فعال است و 15 کتاب هم به چاپ رسیده است و محور اصلی بر اساس تاریخ سازی کلام  است که مجموعه سترگی از اندیشمندان کلام اسلامی را خواهیم داشت که دستمایه تحلیل فکر اسلامی می شود.

وی ادامه داد: کلان پروژ دوم ما "نقد الحاد علم بنیاد" است زیرا امروزه جوانان جوامع اسلامی میل به سمت الحاد دارند و متأسفانه آنچه در ایران و حتی کشورهای عربی از آثار کشورهای غربی ترجمه شده است آثار موافق با الحاد است ولی ما تلاش می کنیم آموزه های مخالف الحاد را از مراکز اصلی که الحاد از آنجا برخواسته می شود ترجمه کنیم و این اولین گام است که بدانیم در جهان غرب هم مخالفین الحاد وجود دارند.

مدیر گروه کلام پژوهشکده فلسفه و کلام با بیان این که کلان پروژه سوم ما "کلام کاربردی" است و هدف از این پروژه عمق بخشیدن به ایمان مردم در ساحت زندگی و رفتار روزانه است، گفت: این پروژه برای ما بنیادی است و تلاش های زیادی در این زمنیه متخصصین انجام می دهند و از بهترین پروژه هایی است که می تواند برای تمدن سازی نوین اسلامی به ما کمک کند .

در ادامه جواد دانش "مدیر گروه فلسفه اخلاق" با بیان این که تنها کلان پروژه ای که در گروه ما است "علم اسلامی" است که بررسی علم تجربی با علم اسلامی از دیدگاه آیت الله جادی آملی را انجام می دهد، افزود: این کلان پروژه یک همایش دارد که به زودی برگزار می شودچندین کتاب و نشست را هم در همین کلان پروژه داشته ایم.

وی اظهار داشت: ما در گروه فلسفه اخلاق بیشتر مباحث تحلیلی عقلی اخلاق را دنبال می کنیم و مباحث توصیفی اخلاق و اخلاق کاربردی در پژوهشکده اخلاق و معنویت انجام می شود.

دانش تصریح کرد: کارهای ما در دو قسم انجام  می شود که یک فاز مسائل فرا اخلاقی است که انتزاعی ترین و کلی ترین مباحث اخلاقی از قبیل وجود شناسی اخلاقی، معرفت شناسی اخلاقی و مباحث روانشناسی اخلاق است و فاز دوم مباحث اخلاق دستوری و اخلاق هنجاری است که در آنجا مباحث اخلاقی را به صورت جزئی دنبال می کنیم که خوب اخلاقی چیست و مصداق وظیفه در عالم خارج چیست و از این قبیل موضوعات.

در ادامه محمد سوری "مدیر گروه فلسفه" با بیان این که ما 5 کلان پروژه داریم، گفت: اولین کلان پروژه ما "ماهیت فلسفه اسلامی و توانایی آن برای عصر جدید"، کلان پروژه دوم "رابطه علم اصول فقه و فلسفه تحلیلی معاصر"، کلان پروژه سوم "رابطه نفس و بدن" که بیش از 20 جلد کتاب در این کلان پروژه کار شده است و یک همایش جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت است که تقریبا یک سال آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: کلان پروژه چهارم این گروه پیرامون عرفان اهل بیت(ع) است که چه رابطه ای بین تصوف و اهل بیت(ع) بوده و معارف اهل بیت و تصوف چه رابطه ای با هم دارند؛ کلان پروژه پنجم ما که هنوز شروع نشده و در حد تصمیم است احیای آثار فلاسفه ناشناخته است که 30 فیلسوف را شناسایی کردیم و اراده کردیم که هر فیلسوفی که حتی ده صفحه نوشته است را جمع آوری کنیم و آثارشان را احیا کنیم مانند حاجی محمود نیریزی که از اساتید ملا صدرا بوده و هیچ نامی از او برده نمی شود.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 144
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما