كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بازدید از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
در سفر هیأت اندیشمندان کشور تونس به قم صورت گرفت؛
در راستای در سفر هیأت اندیشمندان کشور تونس به قم و آشنایی با ظرفیت های علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بازدید از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در بازدید هیأتی از اساتید تونسی از پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام والمسلمین رضا عیسی زاده مدیر گروه پژوهشی فرهنگ نامه ها به معرفی گروه پژوهشی خود پرداخت و اظهار داشت: در این گروه فرهنگ نامه قرآن کریم که شامل  20 دوره تفسیر در 150 است انجام شده اس که یک کار بی سابقه در جهان اسلام است.

وی افزود: کار دیگری که انجام شده است  14 تفسیر شیعه و سنی دیگر هم انجام شده است و به زودی آماده نشر مکتوب و دیجیتال خواهد شد؛ پروژه بعدی گروه جامع ترین معجم معنایی قران با عنوان فرهنگ قران است که مشتمل بر 3 هزار مدخل اصلی و بیش از 60 هزار مدخلی فرعی است که در 33 جلد منتشر و در قالب نرم افزار هم ارائه شده است و 14 جلد هم به عربی ترجمه شده است.

وی گفت: پروژه بعدی فرهنگ نامه تحلیل واژگان مشابه در قرآن در چهار جلد است که تمام الفاظ مشابه در قرآن در قالب 60 گروه مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است؛ کار دیگری که انجام شده است فرهنگ نامه تحلیل وجوه و نظائر در قرآن است که در دو جلد منتشر شده است.

وی ادامه د اد: کار دیگری که در این گروه انجام شده است فرهنگ نامه سبک زندگی در قرآن است که در این پروژه بیش از 50 موضوع اصلی در حوزه سبک زندگی اسلامی در چهار حوزه فردی، اجتماعی، محیط زیست و خانواده استخراج شده است و در 7 جلد چاپ شده است و 10 جلد در حال چاپ است و بقیه هم در حال تحقیق است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن به معرفی سایر گروه های این پژوهشکده پرداخت و گفت: در گروه دائره المعارف قران کریم بزرگترین دائره المعارف جهان اسلام که مشتمل بر 3200 موضوع اصلی و ارجاعی است به چاپ رسیده است و دانشنامه های مختلف در علوم مختلف از آن استخراج شده است.

وی افزود: در گروه تفسیر این پژوهشکده تفسیر ترتیبی و موضوعی و ترجمه قرآن در حال انجام است و و بزرگترین تفسیر موضوعی با نام تفسیر راهنما در این جا به چاپ رسیده است و همچنین تفسیر آموزشی قرآن برای طلاب علوم دینی کار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: در گروه علوم قرآنی ما مباحثی از قبیل تحریف، اعجاز و سایر اموری که پیرامون قران شکل گرفته است مورد تحقیق قرار می گیرد و شبهات پیرامون قران پاسخ داده می شود؛ و در گروه مطالعات تطبیقی تطبیق بین تفاسیر مختلف در اسلام و تطبیق میان کتاب آسمانی مسلمانان و کتب سایر ادیان آسمانی و همچنین تطبیق میان شبهات مستشرقان و رد شبهات آنان صورت می گیرد.

وی با معرفی سایت هایی که در این پژوهشکده فعالیت می کنند ابراز کرد: در سایت مقالات ما بیش از 12 هزار مقاله قرآنی موضوع بندی شده است؛ در سایت ترجمه قران کریم امکان مقایسه میان ترجمه ها وجود دارد و در پورتال جامع علوم و معارف قرآن هم تمام خروجی های این پژوهشکده بارگزاری می شود.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن افزود: در سایت نظام های قرآنی تمام نظام های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و سایر نظام های قرآنی کار شده است و در سایت مرجعیت علمی قرآن به مرجعیت علمی قران در علوم انسانی و اسلامی پرداخته شده است و برای مرجعیت قران در این علوم سند ارائه کرده ایم.

وی گفت: یک کلان پروژه دیگر ما هم قرآن و استشراق است که ما بنا داریم که دیدگاه های مستشرقان را بررسی کنیم و شبهات آنان را پاسخ دهیم.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 207
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما