سومین کارگاه اهم مباحث عرفان نظری برگزار شد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین کارگاه اهم مباحث عرفان نظری بر مباحثی همچون عدم امکان تصور اجزاء ذهنی برای خداوند و لزوم حضور انسان تامه اشاره کرد.به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین کارگاه اهم مباحث عرفان نظری که برای هیأت اساتید تونسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ابراز داشت: تصور ماهیت برای واجب الوجود را مستلزم تصور اجزاء ذهنی برای او می شود.
وی بیان این که تصور اجزاء ذهنی مستلزم محدودیت می شود گفت: برای تعریف ماهوی نیاز به بیان جنس و فصل هستیم و تصور جنس و فصل برای خداوند به منزله تصور اجزاء ذهنی برای او است و تصور اجزاء ذهنی مستلزم محدودیت واجب الوجود می شود.
حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که واجب الوجود کمال تام و منبع و نشأ همه کمالات متصور است، افزود: واجب الوجود فاقد هیچ کمالی نیست و تمام کمالات از قبیل حیّ، قادر، مرید، سمیع، بصیر، جواد و سایر کمالات متصور در واجب الوجود، موجود است.
وی در استدلال برای اثبات کمالات برای واجب الوجود اظهار داشت: اگر واجب الوجود واجد تمام کمالات نباشد لازمه آن این است ه فاقد برخی از کمالات باشد و فقدان در وجود متصور نمی شود و یا به عبارت دیگر اگر واجد تمام کمالات نیباشد در برخی موارد محتاج خواهد بود و وجود با احتیاج سازگاری ندارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ائمه سبعه عنوانی است که برای هفت صفت کمال حیات، علم، اراده، قدرت، سمیع، بصیر و کلام به کار رفته است و این کمالات هفتگانه منبع و منشأ تمام کمالات دیگر هستند.
وی با اشاره به نظریه انسان تامه در عرفان نظری اظهار داشت: تمام موجودات مظاهر خداوند هستند ولی انسان کامل تجلی اعظم موجودات است و مظهر جمیع اسماء الهیه و اوصاف ربانیه است و چاره ای نیست که در هر زمانی یک نمونه انسان تامه وجود داشته باشد.