كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
سومین کارگاه اهم مباحث عرفان نظری برگزار شد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین کارگاه اهم مباحث عرفان نظری بر مباحثی همچون عدم امکان تصور اجزاء ذهنی برای خداوند و لزوم حضور انسان تامه اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سومین کارگاه اهم مباحث عرفان نظری که برای هیأت اساتید تونسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، ابراز داشت: تصور ماهیت برای واجب الوجود را مستلزم تصور اجزاء ذهنی برای او می شود.

وی  بیان این که تصور اجزاء ذهنی مستلزم محدودیت می شود گفت: برای تعریف ماهوی نیاز به بیان جنس و فصل هستیم و تصور جنس و فصل برای خداوند به منزله تصور اجزاء ذهنی برای او است و تصور اجزاء ذهنی مستلزم محدودیت واجب الوجود می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با بیان این که واجب الوجود کمال تام و منبع و نشأ همه کمالات متصور است، افزود: واجب الوجود فاقد هیچ کمالی نیست و تمام کمالات از قبیل حیّ، قادر، مرید، سمیع، بصیر، جواد و سایر کمالات متصور در واجب الوجود، موجود است.

وی در استدلال برای اثبات کمالات برای واجب الوجود اظهار داشت: اگر واجب الوجود واجد تمام کمالات نباشد لازمه آن این است ه فاقد برخی از کمالات باشد و فقدان در وجود متصور نمی شود و یا به عبارت دیگر اگر واجد تمام کمالات نیباشد در برخی موارد محتاج خواهد بود و وجود با احتیاج سازگاری ندارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: ائمه سبعه عنوانی است که برای هفت صفت کمال حیات، علم، اراده، قدرت، سمیع، بصیر و کلام به کار رفته است و این کمالات هفتگانه منبع و منشأ تمام کمالات دیگر هستند.

وی با اشاره به نظریه انسان تامه در عرفان نظری اظهار داشت: تمام موجودات مظاهر خداوند هستند ولی انسان کامل تجلی اعظم موجودات است و مظهر جمیع اسماء الهیه و اوصاف ربانیه است و چاره ای نیست که در هر زمانی یک نمونه انسان تامه وجود داشته باشد.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 165
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما