كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
همايش بين المللي گردشگري ديني، توسعه فرهنگ زيارت برگزار مي شود
در مشهد مقدس
اولين همايش بين المللي گردشگري ديني، توسعه فرهنگ زيارت، مباني نظري، چالش ها و راهكارها با همكاري برخي نهادهاي حوزوي در مشهد مقدس برگزار مي شود.

دبير اولين همايش گردشگري ديني و توسعه فرهنگ زيارت در گفت و گويي با خبرنگاران هدف از برگزاري اين همايش را ارايه الگوي گردشگري اسلامي و زيارت در جهت تقويت وحدت و ترويج همگرايي در جهان اسلام، ايجاد فضاي تفاهم و همزيستي در بين مسلمين، توسعه فرهنگ زيارت و بهره مندي از بركات آن ذكر كرد.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، دكتر علي باقري كه براي ديدار با برخي علما و مراجع تقليد به قم سفر كرده بود، ادامه داد: اين همايش در دو محور نظري و پژوهشي و كاربردي در 22 موضوع  در قالب بروشور، پوستر و تيزر فراخوان به شش زبان تهيه و در داخل و خارج كشور توزيع و به بيش از 100 كشور جهان از طريق ايميل ارسال شد.

وي ادامه داد:  محورهاي نظري و پژوهشي اين همايش شامل گردشگري ديني در آيينه آيات و روايات، گردشگري ديني از نظر سيره نويسان و جهان گردان مسلمان، شناخت و تبيين آثار و ماهيت  زيارت و گردشگري ديني با توجه به اهميت روزافزون آن در جهان اسلام، احكام فقهي و حقوقي گردشگري از ديدگاه مذاهب اسلامي، تبيين فلسفه حقيقي و ترويج و تعميق فرهنگ زيارت با توجه به نقش آن در همگرايي اسلامي، نقش زيارت و گردشگري اسلامي در ارائه چهره حقيقي اسلام به جهان و مقابله با خرافه، تحريف و تخريب آن توسط قدرتها مي باشد.

وي،  شناخت ظرفيت‌هاٰ و قابليت‌هاي اماكن زيارتي و مذهبي و چگونگي بهره وري بهينه از آنها در جهان اسلام، تبيين محوريت و اهميت مشهد مقدس در شكل گيري قطب زيارت و  گردشگري ديني در جهان اسلام و نقش ديگر آثار فرهنگي و تاريخي خراسان در جذب گردشگران، جايگاه آستان قدس رضوي در تعميق و ترويج گردشگري ديني و زيارت  و نقش و اهميت آموزش آكادميك و دانشگاهي در ارتقا و توسعه گردشگري ديني در ابعاد مختلف ذكر كرد.

باقري عنوان كرد:  نقش گردشگري ديني و زيارت در افزايش همگرايي و تعامل فرهنگي در جهان اسلام ، نقش تبليغات هنري و رسانه اي و فناوري ارتباطات و اطلاعات در گسترش گردشگري ديني و توسعه فرهنگ زيارت، نقش زيارت و گردشگري در توسعه و تعميق وحدت اسلامي، حفظ آثار اسلامي و تاريخي و نقش آن در توسعه گردشگري اسلامي از ديگر موضوعات اين مورد بحث در اين همايش مي‌باشد.

 باقري ادامه داد: در محورهاي كاربردي نيز موضوعاتي مانند شناخت راهكارها و روشهاي جذب گردشگران ديني و كيفيت تعامل با ايشان و توسعه زير ساختها، چگونگي همكاري سازمانها و نهادهاي رئيس اداره ارتباطات اسلامي و زائرين غير ايراني همچنين  آسيب شناسي گردشگري ديني و زيارت در كشورهاي اسلامي و استفاده از تجارب جهان اسلام، تبيين راهكارهاي تسهيل رفت و آمد گردشگران و زائران بين كشورهاي اسلامي از نظر حقوقي و سياسي، ديپلماسي فرهنگي و نقش آن در توسعه فرهنگ زيارت، شناسايي خاستگاه انساني گردشگري ديني، راهكارهاي پاسداري از ارزشهاي اسلامي و تعامل بهتر با گردشگران، راهكارهاي توسعه فرهنگ زيارت در جوامع اسلامي از ديگر موضوعات اين همايش دانست.

وي خاطرنشان كرد: تاكنون تعداد 307 چكيده مقاله دريافت و از اين بين 258 چكيده پذيرش شده است، پس از اعلام نتايج، بررسي چكيده مقالات تاكنون 224 اصل مقاله  به زبانهاي فارسي، انگليسي، عربي و فرانسه از كشورهاي ايران، آمريكا، آلمان، مصر، الجزاير، اتيوپي،كانادا ، اندونزي، سنگال دريافت شده است.

وي اظهار داشت: مقالات دريافتي توسط 12 نفر از اعضاي هيئت علمي مورد بررسي قرار گرفته و نتايج به زودي اعلام خواهد شد.

وي ادامه داد: برخي از شخصيت هاي حوزوي و دانشگاهي از جمله حجج  الاسلام و المسلمين محمد حسن زماني معاون بين الملل حوزه علميه قم، محمد سالار معاون بين الملل مجمع جهاني اهل بيت(ع)، سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، دكتر منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه از اعضاي هيات علمي اين همايش مي باشند.

اولين همايش بين اللملي گردشگري ديني و توسعه فرهنگ زيارت در روزهاي 14 و 15 مهرماه 90  همزمان با ايام سالگرد ميلاد مسعود حضرت علي ابن موسي الرضا (ع) و دهه مبارك كرامت با حضور شخصيت هاي مهم از جهان اسلام، توليت‌هاي اماكن مذهبي و عتبات عاليات در عراق، سوريه، و مصر در تالار شيخ طبرسي بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي برگزار مي گردد.

تاريخ مخابره: 20/06/1390

 


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 3035
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما