كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
استاد فقه حوزه علميه قم: حقانيت مذهب و مشروعيت تقريب قابل جمع است
در نشست مشترك با برخي اساتيد و شخصيت هاي عراقي:
رئيس پژوهشگاه مطالعات تقريبي با اشاره به اينكه حقانيت مذهب و مشروعيت تقريب قابل جمع هستند، گفت: بايد فرهنگ تقريب در ميان امت اسلام ترويج و عوامل و بسترهاي بي‌اعتنايي به اين مسئله مهم (تقريب) از ميان برداشته شود.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي اظهار داشت: تقريب بايد بيشترين حجم حوزه‌هاي كاري و فعاليت‌هاي علمي را در دنياي اسلامي به خود اختصاص دهد.

رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي گفت: ما در شرايطي به سر مي‌بريم كه توجه به ارتقاي ارتباط و وحدت ميان شعيه و سني، يك ضرروت بسيار جدي است، بنابراين در چنين وضعيتي كم اعتنايي به وحدت اسلامي و توجه نظري صرف به مقوله تقريب بدون هزينه كردن عملي براي آن، از دست دادن يك فرصت تاريخي بزرگ است كه به سادگي قابل استحصال نيست.

‌مبلغي مهم‌ترين منشاء بي‌اعتنايي به وحدت اسلامي را جهل به مفهوم و معناي تقريب و وحدت دانست و ادامه داد: متاسفانه گاهي تصور مي‌كنيم انديشه تقريب با حقانيت مذهب ناسازگار است در حالي كه اين دو (‌اعتقادات مذهبي و تقريب) هرگز با يكديگر در اصطكاك نيستند.

استاد فقه و حقوق حوزه علميه قم عنوان كرد: در انديشه تقريبي، تابع هر مذهب معتقد به عقيده و مناسك خود است و شيعه و سني ضمن پايبندي به اعتقادات خود در مسير وحدت گام بردارند.

‌مبلغي خاطرنشان كرد: تقريب مذاهب اسلامي سوپاپ اطميناني براي تعامل فيمابين امت اسلامي است و جايي كه خطرات و سوء نيت‌هايي از خارج اسلام ويا از درون اسلام (افراطي‌ها) متوجه مسلمانان شود آنچه كه مي‌تواند اين تعامل را به صورت طبيعي، انساني و اسلامي برقرار و از اختلافات گسترده جلوگيري كند، تقريب مذاهب اسلامي است.

رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: منشاء ديگر كم‌توجهي به وحدت و جهل به فوايد تقريب است، امروز تفرقه براي مسلمانان ام‌الفساد است، خاستگاه همه مشكلات، انحطاط‌ها، عقب‌ماندگي‌ها، از دست دادن فرصت‌ها و مسلط كردن دشمنان بر امت اسلام است.

وي گفت: وحدت زمينه‌ساز ارتقا، ترقي، استقلال، خوداتكايي، شكوفايي اسلام و شكفتن همه ارزش‌هاي ديني و اسلامي است، بنابراين بايد در اين زمينه تلاش‌هاي خود را گسترده‌تر كنيم.

‌مبلغي منشاء ديگر اختلافات را عصبيت و طايفه‌گري دانست و عنوان كرد: وهابيت، اين ويژگي و منشاء شوم را دارا هستند و كوشش آنها براي اختلاف ميان مسلمانان و مخالفت با وحدت اسلامي برخاسته از روح عصبيت و طايفه‌گري، جمود فكري، انديشه‌هاي بي‌مغز و كوته‌بيني و از سرنوشت و آينده اسلام بي‌خبر بودن است.

وي گفت: وهابيت امروز از يك نوع جمود‌انديشي، كوته‌نگري و بي‌توجهي به واقعيت اسلام برخوردار هستند به همين دليل به اختلاف دامن مي‌زنند.

‌مبلغي اظهار كرد: امروز حجم فعاليت‌هاي تقريبي اگرچه زياد و گسترده است ولي در قبال حجم فعاليت‌هاي كه در زمينه تفرقه و بي‌اعتنايي به تقريب انجام مي‌شود، بسيار اندك است. ما بايد كاري كنيم كه ابعاد و دامنه تقريب بيش از اين گسترش پيدا كند.

وي گفت: تقريب يك كار عظيم است كه در برابر زمينه‌هاي تاريخ خورده، زمان خورده و عوامل دردسرساز و تفرقه‌ساز تاريخي و مزمن قرار گرفته است.

‌مبلغي ادامه داد: شخصيت‌هاي ما اگر چه در طول تاريخ با اين مشكلات مواجه بودند ولي وحدت را هميشه اصل قرار مي‌دادند و مسائل را به گونه‌اي حل مي‌كردند كه اساس وحدت به هم نخورد.

وي اظهار كرد: امروز تقريب در برابر بازتاب‌هاي تاريخ عصبيت كور و حقانيت برانداز بني‌اميه قرار دارد.

تاريخ انتشار: 26/07/1390


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 9849
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما