كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
حجت الاسلام مبلغي: نوسازي تقريب در دو حوزه انديشه و عمل براي جهان اسلام يك ضرورت است
در ديدار با امام جمعه كراچي پاكستان
رييس پژوهشگاه مطالعات مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: در شرايط كنوني نوسازي، بازسازي و به روز سازي تقريب مذاهب اسلامي دو حوزه انديشه و عمل براي جهان اسلام يك ضرورت و فوريت است.

       به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي روز سه شنبه در ديدار علامه 'ميرزا يوسف حسين' امام جمعه مركزي شيعيان كراچي و رييس كميته اجرايي شيعيان پاكستان در قم خاطرنشان كرد: هم اكنون جهان اسلام در مرحله اي قرار گرفته است كه بايد كار و فعاليت مشترك تقريبي در آن توسعه پيدا كند و اين كار مشترك، انعكاس و بازتاب جامعه اي است كه شيعه و سني بايد در كنار هم زندگي مسالمت آميز و وحدت گرايانه داشته باشند.

وي كه رياست مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي را نيز بر عهده دارد افزود: جامعه مشترك شيعه و سني به معناي آن نيست كه پيروان يك مذهب اعمال، مناسك و مذهب خود را رها كنند، بلكه آنها مي توانند با تمام شفافيت اعتقادات خود را داشته باشند؛ ولي وقتي كار به مناسبات اجتماعي مي رسد، يك جامعه مشترك اسلامي بايد تشكيل بدهند و در قالب امت واحده بروز كنند.

رييس پژوهشگاه مطالعات تقريب مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي اظهار داشت: اقدامات و فعاليت هاي مشترك شيعه و سني، مسيري را ايجاد خواهد كرد كه مسلمانان با هر مذهبي در يك جامعه و در كنار هم، كار مشترك انجام دهند.

مبلغي خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط و تحولات جديد در جهان اسلام، بايد وارد مرحله عملي تقريب شويم، اگر خداي ناكرده شخصيت ها و رجال ما تنها به شعارهاي تقريبي اكتفا كنند، تقريب نه تنها سودمند نخواهد بود بلكه به ضد خود تبديل خواهد شد.

وي ،با اشاره به ضرورت عبور جهان اسلام از اكتفاي صرف به شعارهاي تقريبي، تاكيد كرد براي تشكيل جامعه اسلامي مشترك، بايد تحقق شعارها و اقدامات تقريبي در دستور كار مسلمانان قرار گيرد.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي ، با اشاره به اهميت و ضرورت تقريب در كشور پاكستان گفت: پاكستان در صف مقدم نياز به يك گرايش تقريبي قرار دارد و اگر بخواهيم مناطق نيازمند تقريب را شناسايي كنيم قطعا اين كشور در اولويت و فوريت اين نياز قرار دارد.

وي ادامه داد: اختلافاتي كه در كشور پاكستان وجود دارد تنها در سايه تقريب برطرف خواهد شد، بايد ميان مسلمانان پاكستان وحدت ايجاد كرد.

رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي گفت: در صورت سامان گرفتن تقريب در كشور پاكستان، بازتاب، منافع و نتايج آن تنها در اين كشور باقي نخواهد ماند، بلكه آثار درخشان آن ساير كشورها و مناطق را در برمي گيرد.

مبلغي افزود: در پاكستان رجال و شخصيت هاي تقريبي مستعدي اعم از شيعه و سني وجود دارند كه ذهنيت، استعداد و آمادگي ايفاي نقش سازنده تقريبي در سطح بالا را دارند و اين نيز خود دليلي است كه تقريب در پاكستان ضرورت پيدا مي كند.

وي گفت: يكي از زمينه هاي تقريب اين است كه شيعه و سني كارهاي مشترك انجام دهند به عنوان نمونه با هم مجله و دانشگاه هاي مشترك داشته باشند، نبايد وضعيت بگونه اي باشد كه در برخي حوزه هاي كاري، شيعه يا اهل تسنن به تنهايي تصدي گري كنند بلكه در عمل تقريبي، همه بايد با هم كار مشترك انجام دهيم.

وي ، با اشاره به فعاليت مشترك يك مجله پاكستاني كه يك شيعه و سني به صورت مشترك آن را اداره مي كنند، گفت: قطعا آگاهي تقريبي بالا رفته است كه در پاكستان هفته نامه و مجله اي وجود دارد كه دو نفر يكي شيعه و ديگري سني، مسووليت اين مجله را بر عهده گرفته اند، اين اقدام در ساير جاها كم نظير است.
تاريخ مخابره: 05/07/1390


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 2640
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما