كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
همايش بين المللي زيارت قبور از نگاه مذاهب اسلامي در لبنان برگزار شد
با حضور جمعي از علماي شيعه و سني
همايش زيارت قبور از نگاه مذاهب اسلامي در لبنان با حضور جمعي از علماي شيعه و سني در كشور لبنان برگزار شد.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل به نقل از ايكنا، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در اين همايش گفت: ارواح دو دسته فعاليت را بعد از مرگ دارند؛ فعاليت هايي ميان خود و با خود، و فعاليت هايي در قبال زنده ها.

دو دسته فعاليت براي ارواح

رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي كه در اين كنفرانس، مقاله اي تحت عنوان "ارتباط روح با دنيا بعد از مردن، حدود و معيارهاي آن" را ارايه داده است، يادآورشد: توجه به فعاليت هاي روح بعد از مرگ، توجه كردن به يكي از مباني نهفته در واري انديشه "زيارت قبور" است كه اگر اين توجه، عالمانه و برآمده از قرآن كريم و روايات صورت گيرد، نادرستي " رويكردهاي زيارت گريز "  آشكار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي با اشاره به تقسيم فعاليت هاي روح به دو دسته فعاليت در ميان خود، و فعاليت در قبال زنده ها،  گفت: ارواح ميان خود فعاليت هايي دارند؛ طبق روايات به اعمالي همچون: تزاور( به ملاقات و ديدار يكديگر رفتن)، تعارف (همديگر را شناختن) و تسائل (از هم پرسيدن ) دست مي زنند.

وي گفت: در روايات داريم وقتي روح يك مومن به ارواح ديگر ملحق مي شود، ارواح از ديگران(آشنايان خود كه در دنيا هستند) سوال مي كنند، اگر متوجه شوند كه آنها زنده هستند اميد دارند به آنها ملحق شوند واگر متوجه شوند كه قبلا از دنيا رفته اند مي فهمند كه در جايگاه مومنان جاي ندارند.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي گفت: طبق روايات، مومن و كافر در دو جاي مختلف ، استقرار دارند.

فعاليت ارواح در مقابل زندگان

وي يادآورشد: ارواح همچنين در مقابل زندگان فعاليت هايي دارند، تماس با روح زنده در خواب، ديدن فعاليت هاي زندگان و شنيدن سلام آنان (البته نه ديدن و شنيدن با چشم و گوش، كه مادي هستند)، به ديدار اهل خود رفتن و به كارهاي آنها نگريستن و احيانا خوش حال شدن يا اندوهگين شدن و نيز انس گرفتن با كساني كه بر سر مزار آن ها حاضرمي شوند، از جمله فعاليت هاي روح است كه در روايات منعكس شده است.

در روايت آمده است كه ارواح سلام  كردن كساني كه بر سر قبر حاضر مي شوند را مي شنوند ولي نمي توانند به آنها پاسخ دهند.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي با ذكر روايتي گفت: امام علي (ع) در حضور اصحاب خود خطاب به مردگان يك مقبره جملات طولاني را فرمودند كه معروف است، بعد فرموند: اگر اجازه دهند ايشان جواب خواهد داد. از اين سخن به دست مي آيد كه مردگان مي شنوند ولي اجازه سخن گفتن ندارند.

روح داراي تنوع در نشاط و فعاليت است

وي در ادامه مقاله خود تاكيد كرد: ارواح با كساني كه بالاي قبر آنها مي روند انس پيدا مي كنند، اين مباحث نشانگر آن است كه  روح داراي نشاط و فعاليتي متنوع  است.

حجت الاسلام والمسلمين با نقد افكار و انديشه وهابيت مبني بر شرك دانستن زيارت قبور تاكيد كرد: زيارت قبور، دومنظوره است هم براي زيارت كننده سودمند است كه ثوابي از اين زيارت و نيز درسي را در جهت غفلت زدائي به دست مي آورد و هم براي مرده، كه مايه رحمت ، خوشحالي و انس گيري  او مي شود.

رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي در اين همايش تاكيد كرد: اسلام بر زيارت قبور تاكيد دارد و متاسفانه اين قابليت ومعنويت امروزه مورد هجوم قرار گرفته است.

وي افزود: متاسفانه وهابيت در مورد زيارت قبور و ارواح تفكراتي دارند كه اين تفكرات، با انديشه و افكار اكثرمسلمانان جهان، اصطكاك پيدا مي كنند.

وي گفت: وهابيون فراتر از شعار، به عملياتي كردن اعتقادات و انديشه هاي افراطي خود دست زده اند و اسباب اختلاف و تشتت را در امت اسلام فراهم نموده اند.

حجت الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: مشكل وهابيت پراكندن و عملياتي كردن رأي هاي  عقلانيت سوز  با روش هاي عقلانيت ستيز است.

وي گفت: از مهمترين مشخصه هاي وهابيت گفتگو گريزي است كه يكسره عقل را به استراحت مطلق و تعطيلي كامل فعاليت مي فرستد.
وي ادامه داد: اگر روزي وهابيت دعوت مذاهب اسلامي را براي گفتگوي علمي بپذيرند، بايد جشن گرفت.

 تاريخ مخابره: 23/07/1390

 


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 9194
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما