كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
پنجمين كنفرانس بين‌المللي تقريب در لندن برگزار مي‌شود
با حضور علماي اسلام
پنجمين كنفرانس بين‌المللي تقريب مذاهب اسلامي با حضور علماي اسلام نهم مهرماه سال جاري در لندن برگزار مي‌شود.

به گزارش اداره همكاري هاي علمي و بين الملل، دبيرخانه كنفرانس بين‌المللي تقريب مذاهب اسلامي، به مناسبت برگزاري اين كنفرانس كه با عنوان "بيداري اسلامي جهاني و پروژه تقريب مذاهب اسلامي" برگزار مي‌شود، بيانيه‌اي صادر كرده است.

در اين بيانيه آمده است: «امت اسلامي از آغاز تا امروز بر اساس وعده خداوند متعال به جانشيني كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، با وجود تمام مشكلاتي كه با آن مواجه بوده‌ است، همچنان درخشيده است. همچنان كه خداوند متعال مي‌فرمايد:"وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ) (سوره نور: ۵۵)

شايد اين بيداري اسلامي كه ما مسلمانان در اكثر نقاط جهان اسلام شاهد آن هستيم، از ايام‌الله باشد و پس از چند دهه درد و رنج، امروز در آفاق جهان اسلام بدرخشد و آينده‌اي روشن را نويد دهد. لذا مسئوليت بزرگي را نسبت به برقراري عدالت و آزادي و انتشار ارزش‌هاي اسلامي ميان مسلمانان و حتي ميان تمام انسان‌هاي روي زمين بر گردن ما مي‌گذارد.

دشمنان مي‌خواهند كه اين امت دچار فتنه و اختلاف شود، اما اين امر بر علماي آگاه و انديشمندان و نگاهبانان امت اسلامي پوشيده نيست و رؤياهاي بيمارگونه آنان در مورد نابودي كيان امت اسلامي و انساني به تحقق نخواهد پيوست.

در اين شرايط كه امت اسلامي در معرض چالش‌هاي داخلي و خارجي است، احساس ضرورت مي‌شود كه اقدام جدي براي تحقق نزديكي ميان مسلمانان در جهت تقويت پايه‌هاي وحدت اسلامي انجام گيرد و هر زمان كه مسلمانان ايمان و اعتقاد راسخ پيدا كنند، خواهند توانست به هماهنگي و تفاهم و تعامل مشترك دست يابند، آن هم در شرايطي كه دشمنان اين امت، براي ايجاد شكاف در بدنه امت اسلامي و اشاعه وهميات از طريق تخريب افكار عمومي يا تكفير و يا دشنام‌هاي ناروا تلاش مي‌كنند.

اين چالش‌ها و خطرات ما را ملزم مي‌كند كه هرچه سريع‌تر روش‌هاي عملي خود را براي نزديكي ميان مسلمانان و فراموشاندن نقاط اختلاف ميان آنها به كار بنديم. شايد نداي وحدت مسلمانان و تلاش براي همبستگي امت اسلامي پشت پرده همين بيداري اسلامي در جهان اسلام باشد.

اين بدان معنا نيست كه بحران‌هاي اين امت پايان يافته و چالش‌ها از بين رفته است، بلكه دشمنان اسلام همواره بر تلاش‌هاي خود در جهت ايجاد فتنه مي‌افزايند و از اختلافات و ضعف‌هاي اين امت سوء استفاده مي‌نمايند اما به اذن خداوند متعال ناتوان خواهند بود كه صف واحد اين امت كه خداوند آن را بنيان مرصوص ناميده است را متلاشي كنند.

با اين اوصاف، همه ما مسلمانان در مقابل وحدت و تقريب مذاهب اسلامي براي مواجهه با اين چالش‌ها مسئوليت داريم تا انسان‌ها در هرجا كه باشند به سعادت و سروري دست يابند.

در چهار كنفرانس پيشين تقريب مذاهب اسلامي كه به دعوت مركز اسلامي انگليس در طول چهار سال متوالي گذشته در لندن برگزار شد، مسائل پراهميت و ضروري در مسير تقريب و ضرورت آن و ياري قرآن كريم و پيامبر اكرم(ص)، همچنين كرامت بخشيدن به انسان و تحكيم وحدت اسلامي و نيز نقش تقريب در نهضت امت اسلامي و آينده آن مورد بررسي قرار گرفت.

بر اين اساس، پنجمين كنفرانس تقريب مذاهب اسلامي نيز در تاريخ ۹ مهرماه ۹۰ (اول اكتبر ۲۰۱۱ و سوم ذيقعده ۱۴۳۲هـ) با عنوان "بيداري اسلامي جهاني و پروژه تقريب مذاهب اسلامي" برگزار خواهد شد.

محورهاي اين كنفرانس عبارتند از:

۱- عناصر بيداري اسلامي جهاني.

۲- نقش تقريب در تحكيم اين بيداري اسلامي.

۳- مسئوليت ما در تقويت فرصت‌هاي بيداري اسلامي جهاني.

۴- روابط جديد و ارزش‌هاي همزيستي در پرتو اين بيداري اسلامي جهاني.

۵- نقش علما و انديشمندان در ايجاد و فعال‌سازي بيداري اسلامي جهاني.

۶- تقريب مذاهب اسلامي، پروژه همزيستي.

۷- چگونه يك مسلمان در مقابل ايجاد نفرت از اسلام ايستادگي كند؟

۸- منشأ اولويت‌ها در مقابله با چالش‌ها.

۹- حج يكي از مظاهر وحدت اسلامي و راه‌حل در اين مقابله‌.

۱۰- ريشه‌ها و اهداف ايجاد نفرت و ترس از اسلام.

۱۱- تقريب مذاهب اسلامي و افق‌هاي ديدگاه مشترك ميان مبلغان.

۱۲- پشت پرده پافشاري بر سياست ايجاد ترس از اسلام چيست؟

۱۳- اسلام، بين ارزش‌هاي والاي همزيستي و خطرات ناشي از چالش‌ها.

۱۴- جامعه اسلامي بدون ارزش‌هاي تقريب و وحدت.

۱۵- نقش علما و مؤسسات ديني در فعال سازي ارزش‌هاي تقريب در مقابله با چالش‌ها.

۱۶- نقش مواضع مشترك در تقريب و وحدت.

۱۷- تلاش‌هاي عملي در حياتي كردن و واقعيت بخشيدن به تقريب.

۱۸- همكاري ميان مؤسسات رسمي اسلامي و ديگر مؤسسات براي حمايت از پروژه تقريب.

۱۹- فعاليت پايگاه‌هاي تقريب در عبادت‌هاي اجتماعي.

۲۰- رد تكفير و اهانت به ديگران در ارزش‌هاي تقريب.»

تاريخ انتشار: 03/07/1390


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 3466
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما