كوچك يا بزرگ كردن بخش :.منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
منو
ورود
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
انتشار 3 اثر جديد با محوريت تحولات برخي كشورهاي اسلامي
از طرف مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي
همزمان با پيدايش بيداري‌هاي اسلامي سه اثر حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدهادي خسروشاهي در ارتباط با تحولات اخير در كشورهاي اسلامي منتشر شد.

به گزارش اداره همكاري‌هاي علمي و بين الملل، كتاب «اهل بيت(ع) در مصر» به عنوان يكي از آثار انتشاريافته به اهتمام و كوشش علمي ـ تحقيقي استاد سيدهادي خسرو شاهي گردآوري و با ترجمه محمد مقدسي از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي منتشر شد.

اين كتاب جامع‏ترين مطالب تاريخي را درباره مراقد اهل بيت(ع) در مصر در خود جاي داده است كه مجموعه از مقالات و رساله هاي شخصيت‏هاي برجسته علمي و مذهبي مصر در اين باره است كه به همت استاد خسروشاهي در اين كتاب جمع و منتشر شده است.

متن عربي كتاب در دوران اقامت استاد در قاهره به عنوان رئيس دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي در مصر با استفاده از منابع متعدد و معتبر اهل سنت گردآوري و تنظيم شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و هم اينك مجمع تقريب مذاهب اسلامي ترجمه فارسي آن را در اختيار علاقمندان و پژوهشگران تاريخ اسلام قرار داده است كه مطالعه آن براي همگان سودمند و جالب توجه است.

اين كتاب از سه مقدمه، 13 بخش و دو پيوست تشكيل شده است. در ابتداي مقدمه مركز تحقيقات مجمع تقريب مذاهب اسلامي، به قلم استاد شوقي محمد آمده است: «اين كتاب از جمله كوشش‏هاي قابل ستايش به شمار مي‏رود؛ زيرا علاوه بر اينكه اقدام هدفمندي به قصد معرفي اقامت‏گاههاي فرزندان علي(ع) در سرزمين باستاني است، خود بيانگر طرحي براي اعتلاي آگاهي‏هاي فرهنگي ـ تقريبي در ميان مسلمانان و پيشبرد و تكامل اين راه به شمار مي‏رود.

همين طور چيزي بيشتر شبيه به تأسيس باشگاهي فرهنگي و تاريخي در جغرافياي عربي ـ اسلامي است و استاد حجت‏الاسلام سيد هادي خسروشاهي طي اين اثر، شخصيت‏هايي از خاندان علي(ع) را كه در سرزمين باستاني مصر رحل اقامت افكنده، در ميان مردم آن زيسته‏اند معرفي مي‏كند و به بيان منزلت وجايگاه آنان مي‏پردازد.

وي در بخش ديگري از اين مقدمه مي‏نويسد: استاد خسروشاهي به كار بزرگي در بعد فرهنگي دست‌ زده كه هدف از آن ريشه‏دار ساختن آگاهي‏هاي تاريخي و تقريبي امت و به ويژه در ميان عاشقان و شيفتگان خاندان پيامبر اكرم(ص) و عطف توجه آنان به آرامگاهها و مقامات شريف اين بزرگواران و به دوش كشيدن مسئوليت پاسداري از ميراث نبوي و توجه و مراقبت از آن است.

 در بخش اول اين كتاب، «جايگاه و منزلت اهل بيت(ع)» به قلم النبوي جبر سراج، «اهل بيت(ع) در مصر»، نوشته الشيع عبدالحفيط فرغلي و احمد ابوكف و «ساداتي كه در مصر به خاك سپرده شده اند»، نوشته حنفي المحلاوي، «مرقد حسيني» نوشته دكتر سعاد ماهر و «امام حسين(ع)» نوشته مأمون غريب ميآيد.

بخش دوم به مقالاتي درباره بانو زينب (ام‏الشهداء) اختصاص دارد كه: چهار مقاله از علي احمد شلبي، صافيناز كاظم، حنفي المحلاوي  و دكتر سعاد ماهر را در بردارد.

بخش سوم به بانو نفيسه اختصاص دارد كه: توفيق ابوعلم، حنفي المحلاوي  و دكتر سعاد ماهر در سه مقاله مجزا، به زندگي و فعاليت‏هاي اين بانوي خاندان اهل بيت(ع) مي‏پردازند.

در بخش سوم، نويسندگان در چهار مقاله مجزا زندگي بانو سكينه دختر امام حسين(ع) را تحليل و تبيين مي‏كنند. در بخش پنجم، مجدي فتحي السيد و حنفي المحلاوي در دو مقاله به زندگي بانو فاطمه(س) دختر امام حسين(ع) مي‏پردازند. بخش ششم به بانو رقيه، دختر امام علي(ع) اختصاص دارد و دكتر حمزه النشرتي و حنفي المحلاوي  در دو مقاله اين شخصيت خاندان اهل بيت(ع) را معرفي مي‏كنند.

بخش هفتم و هشتم، هر كدام در يك مقاله، زندگاني ابراهيم فرزند امام حسن(ع) و امام حسن الانوار (نواده امام حسن(ع)) را بيان مي‏كنند. حنفي المحلاوي در بخش نهم و دهم، به شخصيت و سيره زيدبن علي زين العابدين(ع) و  محمد الجعفري، فرزند امام جعفر صادق(ع) مي‏پردازد.

بخش يازدهم دو مقاله از حنفي المحلاوي و دكتر سعاد ماهر درباره بانو عايشه، دختر امام جعفر صادق(ع) و سيره اوست. در بخش دوازدهم هم مقاله‏اي درباره بانو كلثوم، نواده امام جعفر صادق(ع) مي‏آيد. در بخش آخر هم النبوي جبر سراج در مقاله‏اي به زيارت قبور اهل بيت(ع) ميپردازد.

پايان بخش كتاب هم سه پيوست درباره كتاب اخبار الزينبات (درباره زندگي حضرت زينب(س) و سند تاريخي درباره آرامگاه اين بانو در مصر)، مالك اشتر و محمدبن ابوبكر آمده است.

چاپ نخست عربي اين كتاب در 200 صفحه از سوي دارالهدف در سال 1422 قمري و چاپ دوم آن نيز از سوي مكتبة الشروق الدوليه در سال 1425 ق / 1383 ش در بيش 330 صفحه در قاهره منتشر شد.

چاپ اول تكميل شده اين كتاب در سال 1390، در 536 صفحه، قطع وزيري، تيراژ 1000 نسخه و قيمت 9000 تومان از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي به جامعه فرهنگي و مذهبي كشور عرضه شده است. اين كتاب را در «قم» از كلبۀ شروق اول خيابان صفائيه تهيه نماييد.

 *كتاب انقلاب اسلامي و امام خميني(ره)

كتاب «انقلاب اسلامي و امام خميني(ره)، مسأله فلسطين و طرح صهيونيسم و حاكميت علما يا روشنفكران» نوشته شيخ راشد الغنوشي (رهبر جنبش النهضه تونس) به همت استاد سيد هادي خسروشاهي ترجمه و منتشر گرديد.

آنچه كه در اين كتاب مي‏خوانيم مجموعه‏اي از مقالات و گفتارهاي راشد الغنوشي (رهبر جنبش النهضه تونس) است كه در سال‏هاي گذشته و به مناسبت‏هاي گوناگون در جرائد و مجلات چاپ شده است و اكنون به مناسبت بيداري اسلامي در منطقه و خيزش مردم كشور اسلامي تونس، با ويرايشي جديد و اضافاتي در يك مجلد عرضه مي‏شود. هدف و ماهيت بيداري اسلامي در تونس، با مطالعه اين كتاب روشن مي‏گردد.

گردآورنده و مترجم محترم در يادداشتي بر چاپ جديد اين كتاب مي‏نويسد: بحث‏ها كلاً درباره انقلاب اسلامي ايران و رهبري اين حركت است كه از ديدگاه مولف شيخ راشد الغنوشي، موجب تجديد حيات اسلام در عصر ما گرديده است. براي اين بخش، عنوان يكي از بحث‏ها حركت امام خميني(ره) و تجديد حيات اسلام انتخاب شده است.

كتاب شامل سه بخش درباره انقلاب اسلامي و امام خميني(ره)، ماهيت طرح صهيونيسم و مسأله حكومت علما يا روشنفكران است. در بخش نخست كه درباره كتاب و مولف آن به قلم استاد خسروشاهي است، يادداشتي بر چاپ جديد، درباره كتاب و مولف و همچنين مسأله تجديد حيات اسلام مي‏آيد كه در آن به فعاليت‏هاي اين نويسنده و انديشمند مسلمان مي‏پردازد.

بخش اول كتاب از دو قسمت تشكيل شده است و نويسنده در هر يك از بخش‏ها به «امام خميني(ره) و تجديد حيات اسلام» و «انقلاب اسلامي ايران پيشتاز حركت‏هاي اسلامي» مي‏پردازد.

بخش دوم، مسأله فلسطين و ماهيت طرح صهيونيسم نام دارد كه چند تحليل سياسي از شيخ راشد الغنوشي در اوائل دهه هشتاد ميلادي آمده است كه پيش از آن، به عنوان تحليل‏هاي درون تشكيلاتي براي مطالعه كادرهاي حركت اسلامي «النهضه» تونس نوشته شده است.

بخش سوم كتاب هم ترجمه سه گفتگوي راشد با نشريات مختلف است كه به «تجديد حيات اسلام: حاكميت علما يا روشنفكران»، «تونس و ايران اسلامي»، و «مركزيت مسأله فلسطين» ميپردازد.

گفتگوي اول با ماهنامه «عربيا» (چاپ لندن، دسامبر 1986) است كه پس از آن حكومت ارتجاعي وقت تونس، اعضاي كادر رهبري حركت الاتجاه اسلامي را ممنوع‏الملاقات كرد. گفتگوي دوم و سوم در هفته‏نامه «العقيده» (چاپ الجزاير، اكتبر 1991 و آوريل 1991) منتشر شده است.

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، چاپ اول اين كتاب را در 256 صفحه، قطع رقعي، تيرا‍ژ 1000 نسخه و قيمت 4000 تومان روانه بازار كتاب و انديشه كرده است.

 *كتاب حركت اسلامي سودان

 كتاب «حركت اسلامي سودان: تاريخ و اهداف، از آغاز تاكنون» از استاد سيد هادي خسروشاهي از سوي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي منتشر شد.

اين كتاب مجموعه اي از مقالات، گفتارها و ترجمه‏هايي از استاد خسروشاهي است مربوط به سالهاي پيشين در رابطه با سابقه و تاريخ حركت‏هاي اسلامي و سياسي سودان، به ويژه حركتي كه توسط دكتر حسن الترابي در نيم قرن گذشته رهبري شده است.

اين كتاب از هفت بخش و دو ضميمه تشكيل شده است و شامل نگاهي به تاريخ حركت اسلامي سودان، پرسش‏ها و پاسخ‏ها، بيداري اسلامي معاصر؛ تأسيس جبهه ملي ـ اسلامي، بيداري اسلامي و حكومت‏هاي محلي در دنياي عرب، جبهه ملي ـ اسلامي چه مي‏خواهد، گفتگو درباره حركت اسلامي سودان و دنياي اسلام، مواضع حركت اسلامي و سودان اسلامي، مسأله جنوب مي‌باشد.

بخش اول اين كتاب، متن سخنراني استاد خسروشاهي در سمينار دفتر مطالعات سياسي و بين‏المللي وابسته به وزارت امور خارجه است كه در سال 1367 در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شده است و نويسنده در آن به مسئله حركت مهدي‏ سوداني و حركت اخوان‏المسلمين در سودان و كودتاي نظامي و احزاب آن دوران مي‏پردازد.

بخش دوم پاسخ‏هاي استاد به پرسش‏هاي دانشجويان و شركت كنندگان در آن سمينار است كه در نشريه ويژه دفتر مطالعات سياسي در همان سال به چاپ رسيده است.

بخش سوم و چهارم، ترجمه ديدگاه‏هاي دكتر حسن الترابي، رهبر حركت اسلامي، درباره تاريخ پيدايش حركت اسلامي سودان، علل تأسيس «جبهه ملي اسلامي» و تبيين اهداف اين جبهه است. شيخ ترابي در بخش سوم دوران‏هاي: تكوين، پيدايي، كمون نخست، قيام عمومي، مجاهدت و رشد، آشتي و تطور و باروري اين حركت اسلامي را بيان مي‏كند.

مسائلي چون امت و منطقه در تاريخ اسلام، امت و حكومت محلي در اروپا، رهآورد فقهي جنبش بيداري، تشكيلات توحيدي، بيداري ميان وحدت گرايي و حل‏گرايي و روش ايجاد وحدت و ميهن عربي از جمله مسائلي است كه در اين بخش بيان مي‏شود.

بخش چهارم هم ترجمه كامل بيانيه جبهه ملي ـ اسلامي و مشكلات عملي فعاليت آن است.

 بخش پنجم كتاب، ترجمه گفتگوهايي از شيخ حسن الترابي درباره رابطه حركت اسلامي سودان با دنياي اسلام و انقلاب اسلامي ايران است و وي به 26 سئوال در اين زمينه پاسخ مي‏دهد. اين بخش تلفيق چند مصاحبه وي با روزنامه «السفير» بيروت، مجله «نيوزويك» آمريكا و روزنامه «القدس» چاپ لندن و هفته‏نامه «البلاد» ارگان حزب‏الله لبنان است.

بخش ششم، مواضع كلي حركت اسلامي سودان در گفتگويي ديگر با شيخ حسن الترابي تبيين مي‏شود و هفته‏نامه «المحرر» (چاپ پاريس)، طي مصاحبه‏اي با رهبر حركت ملي ـ اسلامي سودان، موضوعات مختلفي از جمله موقعيت جنبش اسلامي در سودان را مورد بحث قرار مي‏دهد.

بخش هفتم، نمونه‏هايي از مقالات استاد خسروشاهي درباره سودان و مسأله جنوب مي‏آيد كه مربوط به دو سه دهه پيش است كه در مطبوعات وقت نيز منتشر شده است و از لحاظ تاريخي داراي اهميت است.

در بخش ضمائم، هم دو مطلب تحت عنوان: «اشتاينر، مزدور استعمار در قاره سياه» و «سازش با شورشيان جنوبي» مي‏آيد.

مجمع جهاني تقريب مذاهب چاپ اول اين كتاب را در سال 1390، در 236 صفحه، قطع رقعي، تيراژ 1000 نسخه و قيمت 4000 تومان به جامعه فرهنگي و اسلامي كشور عرضه كرده است.

تاريخ مخابره: 4/08/1390


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كوچك يا بزرگ كردن بخش :.امکانات
  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
امتیاز دهی
 
 

كوچك يا بزرگ كردن بخش :.سایر اخبار
بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 11250
Guest (PortalGuest)

اداره همکاری های علمی و بین الملل
مجری سایت : شرکت سیگما