728 x 90

در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی ارائه شد: گزارش همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» در کشور روسیه

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان تجربه خود از همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» در روسیه پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان تجربه خود از همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» در روسیه پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان تجربه خود از همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» در روسیه پرداخت.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری رئیس گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جلسه شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه گفت: همایش «متن درسی تاریخ برای آینده؛ نگاهی نو» به مدت دو روز در سپتامبر 2022 با همکاری چند نهاد روسی برگزار شد. محل برگزاری همایش سالن اجتماعات موسسه تاریخ سن‌پترزبورگ بود. شهردار روسیه و وزیر آموزش روسیه بالاترین مقام‌های اجرایی بودند که به ترتیب به صورت حضوری و مجازی در بخش افتتاحیه سخنرانی کردند. 

وی در ادامه افزود: تعداد قابل توجهی از مقاله‌ها به موضوع ویژگی‌ها و چالش‌های متن درسی تاریخ در دوره استقلال پس از استعمار(در کشورهای آفریقایی) یا پس از فروپاشی شوروی سابق (در کشورهای تازه استقلال یافته) و یا دوره پس از جنگ‌های داخلی (در صربستان و تاجیکستان) پرداخته بودند. افزون بر این موضوعاتی همچون هویت، حافظه تاریخی، بایستگی‌های فناوری‌های نوین، تاریخ خاموش، تاریخ اجتماعی و تاریخ اقتصادی از دیگر نکات مورد توجه در مقالات همایش بود.

محسن الویری ضمن اشاره به برنامه‌های این همایش گفت: در روز اول همایش پس از مراسم افتتاحیه، سه نشست تخصصی و در روز دوم سه نشست تخصصی دیگر برگزار شد. مدیریت هر یک از نشست‌های تخصصی بر عهده دو تن از مدعوان بود و بنده نیز به همراه یکی از روس‌ها، مدیریت دومین نشست‌های تخصصی روز دوم همایش را بر عهده داشتم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به ارائه مقاله خود در این همایش گفت: مقاله بنده با عنوان «متن درسی تاریخ در ایران؛ کوششی مستمر برای بازشناسی و بازنمایی هویت در جهان جدید» در نخستین نشست تخصصی روز دوم همایش ارائه شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این همایش با سخنرانی دکتر الکساندر چوباریان عضو پیوسته آکادمی علوم روسیه به صورت مجازی به پایان رسید. قرار است مجموعه مقالات همایش به صورت یک کتاب مستقل و یا در نشریه علمی موسسه تاریخ سنت‌پترزبورگ به چاپ برسد.



 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما