728 x 90

در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد: نشست علمی مبانی فقهی سیاست‌گذاری حجاب

حجت‌الاسلام رضا اسفندیاری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن اشاره به محورهای اساسی حجاب، به تشریح مبانی فقهی سیاست‌گذاری حجاب پرداخت.
حجت‌الاسلام رضا اسفندیاری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن اشاره به محورهای اساسی حجاب، به تشریح مبانی فقهی سیاست‌گذاری حجاب پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حجت‌الاسلام رضا اسفندیاری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ضمن اشاره به محورهای اساسی حجاب، به تشریح مبانی فقهی سیاست‌گذاری حجاب پرداخت.


به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رضا اسفندیاری عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن اشاره به موفقیت الگوی انقلاب اسلامی در نشان دادن جامعه زنان گفت: جوامع غربی در صدد مقابله با این الگو هستند و می‌خواهند با خدشه به مسئله امر به معروف و نهی از منکر، زیرمجموعه‌های آن را من جمله حجاب تخریب کنند.

اسفندیاری گفت: یکی از محورها در حوزه حجاب بحث ارتباط پوشش با تبرج است. در جامعه امروزی لباس ضمیمه فرهنگی دارد و می‌تواند بیانگر اعتقادات، رفتارها و عواطف باشد. زمانی که پوشش همراه با پیام شد، جنبه عمومی پیدا می‌کند. 

وی در ادامه افزود: در بحث حجاب و اختیارات حکومت، این مسئله بیان می‌شود که چرا باید حکومت به مسئله حجاب ورود کند؟ پاسخ این است که در جوامع امروزی پوشش انسان دارای پیامد‌های مختلف مهمی است و کشورها برای مناصب و محیط‌های مختلف قوانین مرتبط به پوشش تعیین می‌کنند و این امری پذیرفته شده است. 

اسفندیاری ضمن تبیین شبهات مربوط به روابط حکومت و حجاب گفت: امروزه برخی مردم می‌گویند که امور مهم‌تری نسبت به حجاب نیز وجود دارد و تا زمانی که مسائل مهم‌تر حل نشده است نباید به مسئله حجاب پرداخت. در پاسخ به این تزاحم می‌گوییم که رفع این تزاحم علاوه بر واقعیات خارجی، به دانش دینی فقیه نیز بستگی دارد. چه بسا گاهی فقیه تشخیص بدهد که با وجود سختی شرایط و وجود مشکلات اساسی، برخی از مسائل متوقف نشوند.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در برخورد با منکر مراتب متفاوتی بیان شده است و شخصی که می‌خواهد این فریضه را انجام دهد باید مراتب آن را در نظر بگیرد. در اکثر موارد مامورین تنها اجرا کننده قانون هستند و در مورد شیوه اجرای احکام و خصوصیات موارد مختلف به اندازه کافی اطلاعات ندارند. 

اسفندیاری در انتها خاطر نشان کرد: شناخت عوامل تشدید و تخفیف مجازات امری ضروری است. باید با لحاظ شرایط اشخاص و موقعیت‌های مختلف رفتا‌های متناسب با آن را نشان داد. همچنین باید به خاطر داشت که هدف از مقابله با فساد، عدم ترویج آن است و لازم نیست که با صرف هزینه زیاد صرفا به انعکاس این اتفاقات بپردازیم.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما