728 x 90

در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد: نشست علمی حیات آیینی شیعیان لکهنو در محرم

سید محمد‌مهدی رکنی با ارائه گزارش سفر خود به شهر لکهنو در هندوستان و تهیه مستند از عزاداری شیعیان این منطقه، به ارائه تجربیات این سفر پرداخت.
سید محمد‌مهدی رکنی با ارائه گزارش سفر خود به شهر لکهنو در هندوستان و تهیه مستند از عزاداری شیعیان این منطقه، به ارائه تجربیات این سفر پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

سید محمد‌مهدی رکنی با ارائه گزارش سفر خود به شهر لکهنو در هندوستان و تهیه مستند از عزاداری شیعیان این منطقه، به ارائه تجربیات این سفر پرداخت.


به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سید محمدمهدی رکنی حسینی در ابتدا گفت: کشور هندوستان در حال حاضر دومین کشور بزرگ دنیا از لحاظ جمعیت است. تخمین زده می‌شود که 15 درصد جمعیت هند را مسلمانان تشکیل می‌دهند. طبق آماری که در سال 2008 میلادی ارائه شد تنها سه درصد جمعیت هند را شیعیان تشکیل می‌دهند که در شهر‌های مختلفی همچون پنجاب، حیدرآباد، لکهنو و غیره ساکن هستند. 

رکنی حسینی گفت: یکی از مراکز اصلی شیعیان، ایالت اوتارپیراتش در شمال هند به مرکزیت شهر لکهنو است. یکی از دلایل انتخاب این شهر جهت تهیه مستند، تنوع بسیار زیاد آیین‌های شیعی در این منطقه است. شهر لکهنو در گذشته جزو مراکز علمی بزرگ هند و جهان اسلام به شمار می‌رفت. همچنین عالمان بزرگی در این شهر پرورش یافته‌اند و روزگاری حوزه‌های علمیه آن با حوزه علمیه نجف و قم مقایسه می‌شد.

وی با اشاره به شیوه عزاداری شیعیان لکهنو گفت: در لکهنو خیابانی مخصوص عزاداری به طول یک کیلومتر وجود دارد و دو طرف این مسیر را دو امام باره احاطه کرده‌اند که با شروع ایام محرم، جلوس یا همان دسته عزاداری در این خیابان حرکت می‌کند.

رکنی حسینی با اشاره به رسوم شیعیان در ماه محرم گفت: شیعیان این منطقه جهت ابراز ارادت خود به ساحت امام حسین(ع)، با تغییرات مختلف در سبک زندگی خود، شأن این ایام را حفظ می کنند.

این مستندساز در ادامه با اشاره به تنوع مراسم عزاداری در لکهنو افزود: علاوه بر دسته عزاداری که در خیابان اصلی شهر حرکت می‌کند مراسم دیگری نیز در همین حین برگزار می‌شود. به عنوان مثال مردم نماد‌های ساخته شده از حرم امام حسین(ع) را به مراسم آورده و در روز عاشورا در مکان‌های مقدس دفن قرار می‌دهند. 

وی در پایان ضمن اشاره به فرهنگ شیعیان این منطقه گفت: یکی از ویژگی‌های خاص فرهنگی در این شهر این است که می‌توان مکان‌های مختلفی را مشاهده کرد که همانند حرم ائمه اطهار یا مساجد معروف ساخته شده‌اند. این مکان‌ها توسط مردم همانند مشاهد مقدسه محترم شمرده می‌شوند و همانند حرم واقعی با آن‌ها برخورد می‌شود.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما