به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سومین نشست از سلسله نشستهای بینالمللی اسلامشناسی با موضوع «Standards of an Islamic Civilization» روز سهشنبه 1399/9/25 با هماهنگی دفتر همکاریهای علمی و امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. در این نشست برخط که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاههای اروپا، اساتید و دانشجویان داخل کشور، رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اروپا، جمعی از مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دکتر سید هادی ساجدی؛ مدیر دفتر همکاریهای علمی و امور بینالملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد، حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیبالله بابائی؛ استادیار و عضو گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به طرح مباحث خود پرداخت.
دکتر حبیبالله بابائی در این نشست علمی گفت: تمدن اسلامی از نظر تئوری و عملی از اسلام حداقلی شروع می شود و شامل اکثر مردم به عنوان امت مسلمان (رد تکفیر) می شود و سپس با سیستم تربیت ایمان (رد نفاق) پیشرفت میکند. اگرچه تمدنِ بر پایه ایمان میتواند نقطه اوج تمدن اسلامی باشد، اما ایمان به تنهایی (بدون علائم بیرونی) در مقیاس فردی و اجتماعی قابل ارزیابی نیست. بر این اساس، بر خلاف تکفیرکنندگان ، اسلام تنها راه شناخت اسلامیت در تمدن است و ایمان راهی برای شکوفایی انسانیت ، اخلاق و عقلانیت برای ایجاد بزرگترین سیستم ارتباطی انسانی و هسته اصلی هر تمدن است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: تمدن مبتنی بر اسلامِ پیش از ایمان با تمدن مبتنی بر اسلامِ پس از ایمان تفاوت زیادی دارد. اسلام پیش از ایمان ، اسلامی ابتدایی با عملکرد تمدنی کمتر است که قابلیت ریاکاری و دورویی در آن وجود دارد، اما اسلام پس از ایمان جامعتر است. ایمان نقش تضمینی برای حفظ جامعیت اسلام دارد و در پرتو آن آموزههای اسلامی حتی در جنبههای خصوصی زندگی مسلمانان انجام میشود. همانطور که اسلام جنبه های درونی زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد، ایمان نیز بر امور خارجی تأثیر میگذارد. اما جامعه مبتنی بر اسلام پیش از ایمان در یک لایه سطحی متوقف میشود و توانایی رشد ندارد.
در پایان این نشست، پرسشهایی از سوی شرکتکنندگان مطرح شد و دکتر حبیبالله بابائی به آنها پاسخ داد.