728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای سید ابوالفضل نورانی

روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای سید ابوالفضل نورانی با عنوان "تبیین عقلی تاثیر فضائل و رذائل به عنوان عوامل غیر معرفتی بر ادراک و تطبیق آن با آیات و روایات" روز پنج شنبه مورخ 97/11/4 برگزارشد.
.
چکیده
جستجوی حقیقت همیشه بخشی عُمده از تلاشِ معرفتی بشر را به خود اختصاص داده است. اینکه حقیقت چیست و چطور می‌شود به حقیقتی ناب و بی‌پیراهه دست یافت، فکر و ذهن اندیشمندان را به خود مشغول کرده است. پرسشی که این رساله در پیِ پاسخ به آن است، این است که آیا اعمال و رفتار ما می‌توانند در برداشت ما از حقایق عالم تأثیرگذار باشد یا نه؟! به عبارت دیگر، اعمال و کردار، روحیات و احساسات و عواطف ما آیا در نوع تفکّر و ادراک ما اثرگذار هستند، آنگونه که برخی از فیلسوفان معتقدند که اگر انسانی مثلاً ترسو باشد، این صفت در نوع ادراک او از عالمِ واقع اثر می‌گذارد و یا اگر کسی عفیف نباشد، نمی‌تواند حقیقت حکمت را آنگونه که هست دریابد!
ادراک آدمی که مبادی متعدّدی دارد، از عوامل بیرونی و درونی تأثیراتی می‌پذیرد که بخشی از این تأثیرات سبب إعوجاج در برخی از ادراکات می‌گردد و در بعضی حالات باعث نوعی کوری و بی‌بصیرتی می‌شود و در جهت عکس نیز، باعث تسریع در فهم و درک و گاهی نیز علّت ایجاد سنخی جدید از ادراک و معرفت و بصیرت می‌شود. از منظر قرآن و روایات معصومان (علیهم السلام)، فضایل و رذایل نیز می‌توانند چنین کارکردی ایفاء نموده و بر قوّۀ ادراکی انسان تأثیر مثبت یا منفی‌ای برجای بگذارند. از حقایق انکارناپذیر معارف قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام) این است‌که اگر انسان با تخلُّق به اخلاق الهی به ساحت قُدس کبریایی حقّ تقرّب یابد و با تحلّی به فضایل اخلاقی و عملی و دوری و اجتناب از رذایل خود را در وادیِ جایگاه انسان کامل قرار دهد و از حوزۀ نفوذ شیاطین خارج گردد، درهایی بسوی ملکوت آسمان‌ها و زمین بر روی او باز می‌گردد که می‌تواند آنچه بر دیگران پوشیده است را ببیند و آنچه را که دیگران نمی‌شنوند، بشنود.
فضیلت‌مندی و دوری از رذایل دو کارکرد مهم دارد: یکی آنکه مجاری ادراکی را صیقل داده و درک آدمی را روشن‌تر و قوی‌تر می‌کند؛ یعنی حواسِ انسان و خِرَد و عقل او را برای کسب معارف آماده‌تر و به معنایی منسجم‌تر می‌سازد و دیگر آنکه راه جدیدی برای فهم و ادراک به روی آدمی باز می‌کند که آن، راهِ الهام و اشراق و عرفان است. از آنجایی‌که نفسِ انسان دارای قوای متمایزی است که با هم در تعاملی تنگاتنگ هستند و از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند، پس قوای انسان به سان یک شکل هندسی می‌باشند که با تغییر هر یک از زاویه‌های آن، ناگزیر درجات و اندازه‌های زوایای دیگر نیز دُچار تغییر خواهند شد. اگر تمامِ همّت انسان به نحو افراطی صرف لذّت‌جویی و إشباعِ قوّه خاصّی مثلاً قوّه شهویّه گردد، ناگزیر قوّه‌ی ناطقه‌ی او تحت تأثیر قرار گرفته و نورِ اندیشه‌اش فروکش خواهد نمود. هم‌چنین رذیلتمندی قوّه‌ای می‌تواند از حیث مقدّمات معرفتی قوّه عاقله را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ به‌عنوال مثال، آن‌که همّ و تلاشِ خود را به‌طور افراطی به ارضاء قوّه غضبیّه مصروف می‌دارد، این رفتار باعث ضعف میل به کارکردِ قوّه عاقله‌اش شده و دیگر میلی به کسب معارف متعالی نخواهد داشت.
در این رساله تلاش داریم از طریق تحلیل مبانی انسان شناختیِ اخلاق فلسفی، لزوم سنخیّت و تناسبِ میان علّت و معلول، وجود ارتباط تنگاتنگ بین عواطف و معرفت و بالأخره عاملیّت فضایل و رذایل برای نورانیّت و ظُلمانیت نفس، تأثیر رذایل و فضایل بر ادراک را تبیین نموده سپس با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌ای و با روش تحلیل و استنباط، این تأثیرگذاری را بر آیات و روایات تطبیق دهیم.
 رساله حاضر در پنج فصلِ 1. کلیّات و مفاهیم، 2. چیستی ادراک و شرایط و موانع آن و چیستی فضایل و رذایل، 3. تأثیر فضایل و رذایل بر ادراک از منظر عقل، 4. تأثیر فضایل و رذایل بر ادراک از منظر قرآن کریم و روایات، 5. تبیین عقلانی تأثیر فضایل و رذایل بر ادراک و یک جمع‌بندیِ نهایی تدوین شده است.  
کلید واژگان: عوامل ادراک، موانع ادراک، علم، حکمت، فضایل، تقوا، رذایل، گناه.


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما