چکیده
این رساله به دنبال کشف فرآیند تغییر فرهنگی طی سه دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. از آنجایی که مفهوم فرهنگ مفهومی موسع است، مطالعه سبکزندگی از میان مفاهیم دیگر فرهنگی برگزیده شد. در مطالعه سبکزندگی نیز تنها به چهار مولفه اصلی بسنده شده است که عبارتند از: تعاملات اجتماعی(در دو حوزه درون و بیرون خانواده)، الگوی مصرف، چشمانداز اخلاقی و در نهایت فعالیتها (ناظر بر الگوی اشتغال و اوقات فراغت). این مولفهها در سریالهای منتخب تولید شده طی سه دهه مذکور به روش نشانهشناسی گفتمانی مطالعه شدند. نتیجه این مطالعه حاکی از این است که تغییر فرهنگی در بخشهایی به صورت جدی رخ داده. این تغییر در حوزه الگوی اشتغال، تعاملات اجتماعی(در هر دو حوزه) و با اندکی فاصله در حوزه چشمانداز اخلاقی است. ولی در مقولهای مانند اوقات فراغت و الگوی مصرف تغییرها چندان جدی نبودهاند.
مفاهیم کلیدی: سبکزندگی. سه دهه پس از انقلاب اسلامی. سریالهای تلویزیونی. تغییر فرهنگی و تطور