728 x 90

تاریخ اجتماعی و کارکردهای آن برای مبارزه با افراط گرایی دینی

ارائه شده در پنجمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدنها با کنفرانس اسقفان سوییس
ارائه شده در پنجمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدنها با کنفرانس اسقفان سوییسروابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

ارائه شده در پنجمین دور گفتگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدنها با کنفرانس اسقفان سوییس


حجت‌الاسلام الویری: تاريخ ايران مملو از روابط مسالمت‌آميز پيروان اديان است
پژوهشگر و عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: تاریخ اجتماعی ايران مملو از نمونه‌های متعدد از روابط مسالمت‌آميز مسلمانان و مسیحیان و پيروان ديگر اديان است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، حجت‌الاسلام محسن الویری، عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) در سخنراني خود در پنجمين  دور گفت‌وگوي ديني ايران با كنفرانس اسقفان سوئيس، گفت: در کنار همه کوشش‌هایی که امروزه برای شناخت زمینه‌های افراط‌گرایی و رادیکالیسم دینی و مذهبی در جوامع اسلامی و مسیحی صورت می‌گیرد و باید آنها را قدر نهاد، نباید از یاد برد که این مسأله نخستین بار نیست که به عنوان یک مشکل در جوامع بشری رخ می‌دهد و آگاهی از اینکه پیشینیان ما چگونه به این مسأله برخورد کرده‌اند و چه راه‌حل‌هایی برای آن یافته‌اند می‌تواند به عنوان یک منبع مهم شناخت به کار امروز ما بیاید.
وي همچنين با نگاهی کوتاه به مفهوم و ابعاد تاریخ اجتماعی، گفت: تاریخ اجتماعی یکی از رویکردهای نو در تاریخ‌نویسی است که پیدایش آن به عنوان یک زیرشاخه مستقل در مطالعات و پژوهش‌های تاریخی به دهه هفتاد میلادی برمی‌گردد. در نگاهی کلی، تاریخ اجتماعی بر خلاف تاریخ‌نگاری سنتی نگاه خود را از سردمداران جامعه و حاکمان که قهرمانان همیشگی متون تاریخی بوده‌اند به توده‌های مردم منتقل می‌کند و به جای پرداختن به رویدادهای سیاسی و جنگ‌ها، ابعاد مختلف زندگی عامه مردم را موضوع بررسی‌های خود قرار می‌دهد.
الويري افزود: مردم کوچه و بازار به جای پادشاهان و فرماندهان قهرمانان تاریخ اجتماعی هستند و مسايل مختلفی مانند خوراک و پوشاک مردم و وسايل حمل و نقل و آداب و رسوم و همه آنچه به زندگی مردم برمی‌گردد به جای رویدادهای سیاسی و جنگ‌ها موضوع پژوهش تاریخ اجتماعی است.
عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) درباره تاریخ اجتماعی و مبارزه با افراط‌گرایی دینی نيز گفت: یکی از موضوعاتی که هم به عنوان نمونه‌ای از روابط اجتماعی عامه مردم و هم به عنوان یکی از مسايل تاریخ مذهبی شایسته بررسی است، همزیستی مسلمانان و مسیحیان در کنار هم در جوامع اسلامی است. تاریخ نمونه‌های قابل توجهی از این همزیستی را در دل خود دارد و بررسی آنها می‌تواند نشان دهد که مردم عادی  مسلمان و مسیحی در گذشته‌های دور و نزدیک چگونه در کنار هم زندگی کرده‌اند و مسايل خود را چگونه حل کرده‌اند.
الويري ادامه داد: علت تأکید بر روی آوردن به تاریخ اجتماعی و شناخت دستاوردهای آن برای چگونه فایق آمدن بر افراط‌گرایی مذهبی را می‌توان در قالب برخي از محورها از جمله انتزاعی بودن مباحث نظری و انضمامی و عینی بودن آورده‌های تاریخ اجتماعی، جا به جا کردن نقش مردم و نخبگان و تجربه شده بودن آورده‌های تاریخ اجتماعی، بيان كرد.
وي در بخش ديگري از سخنانش نمونه‌هایی از تاریخ اجتماعی روابط مسلمانان و مسیحیان در ایران را بيان كرد كه به گفته الويري؛ جایگاه ویژه پزشکان مسیحی و یهودی نزد مسلمانان، نذر کردن مسیحیان برای مقدسات مسلمانان به ویژه برای امام حسین (ع)، استخاره گرفتن یهودیان و مسیحیان نزد علمای مسلمان، ساخت بیمارستان از سوی مسیحیان و یهودیان برای مسلمانان، به خاکسپاری یک عالم مسیحی مسلمان شده در یک مسجد، فرهنگ مشترک مسلمانان و مسیحیان در آداب و آیین‌هایی مانند روزه‌داری و به صدا درنیامدن ناقوس کلیسا در ایام عزاداری مسلمانان، از آن جمله‌ها هستند.
بنا بر اعلام اين خبر، پنجمين دور گفت‌وگوي ديني مركز بين‌المللي گفت‌وگوي اديان و تمدن‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و كنفرانس اسقفان سوئيس با عنوان «‌زمینه‌های افراط‌گرایی و رادیکالیسم در جوامع اسلامی و جوامع مسیحی ـ چالش‌ها و راهکارها»، پيش از ظهر امروز (5 شهريور) به رياست ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با حضور اسقف لوزان، ژنو و فرايبورگ و مسئول گفت‌وگوي بين فرهنگي و بين‌الادياني اين كشور، اروین تانر، دبیرکل کنفرانس اسقفان سوئیس، اعضای کنفرانس اسقفان سوئیس و اندیشمندان مسلمان و مسیحی، آغاز شد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما