دانشگاه باقرالعلوم
دانشکده: علوم اجتماعی
پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشتة تبلیغ و ارتباطات فرهنگی
بررسی انتقادی سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصة تبلیغ دین
استاد راهنما: دکتر سید محمدحسین هاشمیان
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی
نگارش: سید علی میرمطلبی
دی ماه 1392
چکیده:
گذشت بیش از سه دهه از تشکیل جمهوری اسلامی ایران با دولت های مختلف، سیاست های تبلیغی متعددی را بجا گذارد که هریک ناظر به بخشی از نظام تبلیغ است. سیاست هایی که مستقیماً به تقویت ویا تضعیف عناصر نظام تبلیغ دین منجر شده است. نقد این سیاست ها بر اساس معیارهایی علمی و برخاسته از نظرگاه رهبران نظام جمهوری اسلامی ایران، نقاط قوت و ضعف آن ها را به تصویر می کشد. این تحقیق با تکیه بر ادبیات تحقیق، برای نظام تبلیغ دین عناصر شش گانة استراتژی، تکنولوژی، ساختار، پیام ومحتوا، منابع مالی و انسانی اعتبارمی کند. از سوی دیگر با روش تحلیل مضمون، الزامات هنجاری عناصرنظام تبلیغ دین از نظرگاه رهبران نظام جمهوری اسلامی استخراج شد. سپس سیاست های مکتوب تبلیغ دین و پاسخ پرسشنامة نخبگان و مدیران ارشد تبلیغ در خصوص اجرا و ارزیابی آن سیاست ها مورد نقد قرار گرفته است. نقدها و نکات در تدوین، اجرا، ارزیابی و محتوای سیاست ها است.
کلید واژه: سیاست، تبلیغ دین، امام خمینی، رهبری.