728 x 90

در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بررسی شد: ضرورت تدوین تئوری گفتگوی بین ادیان از دیدگاه اسلام

سید علی‌محمد نقوی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علیگر هندوستان در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان ضرورت تدوین تئوری گفتگوی بین ادیان از منظر اسلام پرداخت.
سید علی‌محمد نقوی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علیگر هندوستان در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان ضرورت تدوین تئوری گفتگوی بین ادیان از منظر اسلام پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

سید علی‌محمد نقوی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علیگر هندوستان در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان ضرورت تدوین تئوری گفتگوی بین ادیان از منظر اسلام پرداخت.



به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سید علی‌محمد نقوی با تأکید بر لزوم تدوین تئوری گفتگوی ادیان گفت: ما به‌طور جدی نیازمند تدوین تئوری گفتگوی ادیان مبتنی بر مبانی دینی و اسلامی خود هستیم. تئوری‌های موجود بازتاب‌دهنده دیدگاه کاتولیک است که از یک سو در پوشش گفتگوی ادیان به دنبال تبشیر دیدگاه خود و از سوی دیگر به دنبال سست کردن اعتقادات پیروان سایر ادیان است.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون در کنار مسیحیان کاتولیک هندوها نیز از سلاح گفتگوی ادیان برای پیشبرد اهداف خود و رواج یوگا و عرفان هندی در دنیا استفاده می‌کنند و عرفان هندی در حال حاضر به عنوان جایگزینی برای ماده‌گرایی غرب مطرح می‌شود.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه علیگر هندوستان خاطرنشان کرد: برقراری گفتگوی بین ادیان به روش داعی و مدعو کارساز نیست. باید در این زمینه با برابری و تساوی صحبت کنیم. اینکه گمان کنیم همه چیز را در اختیار داریم و دیگران فاقد هرگونه سخن و اندیشه‌ای هستند ما را در گفتگوی ادیان دچار مشکل می‌کند.

حبیب الله بابایی مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی تمدنی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: گفتگو حداقل در جامعه ما یک پدیده روشنفکری است و حوزه‌های علمیه ارتباط زیادی با آن برقرار نکرده‌اند و گاهی موضع‌‌گیری‌های منفی نیز نسبت به آن وجود دارد.

در ادامه سید محمدعلی غمامی مدیر گروه آموزشی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: پروژه ما ارتباط میان‌فرهنگی از منظر قرآن است. در ادبیات قرآنی در مقابل داعی، مدعو قرار ندارد بلکه مجیب قرار دارد و خداوند خودش را هم داعی می‌داند. ما یک مرحله بالاتر از عرفان داریم و آن مفهوم تعارف در سوره حجرات است که مخاطب آن یا ایها الناس است؛ تعارف در کنار تقوا.

حسین سوزنچی مدیر گروه مطالعات خانواده دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به موضوع انحصار حقیقت گفت: انحصار حقیقت در میان ما درست تبیین نشده است. یکی از بهترین راه‌های تبیین آن بحث مراتب ایمان است. سیره ائمه نیز این بوده است که در گفتگو با هرکس ابتدا مرتبه وجودی و ایمانی او را ملاحظه می‌کردند. این همان حفظ مراتب ایمان نسبت به مخاطب است که هرکسی در مرتبه‌ای از ایمان قرار دارد و باید گفتگو با او را از همان مرحله آغاز کرد.

در پایان مقرر شد با امضای تفاهم‌نامه همکاری، مقدمات طراحی و تدوین کتابی با محوریت تئوری گفتگو از منظر اسلام فراهم شود.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما