728 x 90

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع): مقاومت فعّال و اتکاء به درون؛ راه مقابله با فتنه

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مراسم شهادت امام رضا(ع) به بیان ابعاد مختلف حفظ ایمان در جامعه امروزی پرداخت.
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مراسم شهادت امام رضا(ع) به بیان ابعاد مختلف حفظ ایمان در جامعه امروزی پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مراسم شهادت امام رضا(ع) به بیان ابعاد مختلف حفظ ایمان در جامعه امروزی پرداخت.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام شمس‌الله مریجی رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) در جمع کارکنان دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به اهمیت مقوله حفظ ایمان گفت: ایمان مهم‌ترین رکن زندگی انسانی است و زمانی که ایمان از بین برود انسانیت نیز از بین می‌رود. در قرآن کریم درباره ایمان بیش از 500 بار صحبت شده است و این نشان‌دهنده میزان توجه قرآن به این مقوله است.

وی در ادامه گفت: صبر یکی از عناصر مهم ایمان و معیار سنجش ایمان است. صبر از نظر کمی ابعاد متعددی دارد اما از نظر کیفی می تواند فعّال یا منفعل باشد. صبر فعّال می تواند پایه ایمان را تثبیت کند و باعث مقاومت شود. صبر اگر باعث مقاومت شد می‌تواند مؤثر باشد در حالی که اگر صبر منفعلانه باشد به ایمان ضرر می‌زند و آن را از بین می‌برد. 

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اهمیت مطالعه تاریخ گفت: مطالعه تاریخ ضروری است زیرا قابل انطباق بر مسائل امروزی است. به عنوان مثال در ماجرای عمر سعد می‌توان مشاهده کرد که چگونه عدم صبر وی باعث نابودی ایمان وی شد. عمر سعد برای پاداش قیامت صبور نبود و امور دنیوی نقد را دارایی می‌پنداشت. در نقطه مقابل می‌توان دید که چگونه صبر حضرت زینب(س) باعث جاودانگی واقعه کربلا شد. زنده نگه داشتن یاد کربلا از طریق عزاداری و پیاده روی اربعین و غیره، آن هم بعد از گذشت 1383 سال قمری، نشان دهنده تاثیر‌گذاری صبر فعّال حضرت زینب(س) است. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید از این وقایع درس گرفت و به یاد داشت که در ایام سختی و فتنه این صبر فعال است که می‌تواند به کمک مؤمن آمده و از ایمان او صیانت کند. امروزه شاهد افرادی هستیم که با عدم صبر فعال نه تنها مبتلا به ضعف ایمان شدند بلکه بر طبل فتنه نیز می‌کوبند. البته صبر فعّال نباید باعث انکار سختی شود. در حال حاضر در جامعه سختی وجود دارد ولی در هنگام فتنه و حمله دشمن باید در برابر سختی به شکل فعّال مقاومت کرد و چاره مشکلات را در درون جامعه پیدا کرد. 




 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما