728 x 90

کتاب «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» منتشر شد

  • 1401/2/5 دوشنبه
کتاب  «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» اثر فاطمه معصومی به همت نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) از چاپ خارج شد. 
کتاب  «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» اثر فاطمه معصومی به همت نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) از چاپ خارج شد. روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

کتاب  «ارزیابی انتقادی مبانی سبک زندگی زن مدرن از منظر اسلام» اثر فاطمه معصومی به همت نشر دانشگاه باقرالعلوم(ع) از چاپ خارج شد. 

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، این نوشتار حاصل تلاش‌های علمی فاطمه معصومی فارغ‌التحصیل رشته فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) است که در ابتدا به تبیین سبک زندگی مدرن می‌پردازد و اینکه هر مبنا و نظام فلسفی چگونه سبک خاصی از زندگی را تولید می‌کند. سپس بر اساس این مبنا، به بررسی و کشف شاخصه‌ها و مؤلفه‌های آن پرداخته تا در ادامه ارتباط میان این شاخص‌ها را با مبانی فلسفی غرب مورد کاوش قرار دهد. در نهایت سبک زندگی مدرن و مبانی مرتبط با آن بر اساس آموزه‌های اسلامی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. 

این پژوهش با توجه به تأثیرگذاری و نقش زنان در جامعه به عنوان قشری مهم و سرنوشت‌ساز، کانون توجه خود را از موضوع کلی سبک زندگی مدرن، به سبک زندگی زنان مدرن معطوف کرده است؛ زیرا زنان به عنوان مهره‌ای کلیدی در فرهنگ هر جامعه نقش بسیار مهمی دارند، آنان علاوه بر آنکه به عنوان نیمی از جمعیت جامعه در وضعیت کنونی جامعه بسیار تأثیرگذارند، سازنده وضعیت نسل‌های آینده نیز هستند. 

این اثر در 233 صفحه و دو بخش تدوین شده است. بخش نخست در بردارنده چیستی زندگی زن مدرن و چگونگی تأثیرپذیری آن از مبانی است. در این بخش کلیات مسئله، چارچوب نظری و سبک زندگی زن مدرن مطرح شده است. بخش دوم کتاب به مبانی اجتماعی و نظری سبک زندگی زن مدرن می‌پردازد. نویسنده در فصل اول به مبانی اجتماعی سبک زندگی زن مدرن (زمینه های اجتماعی) می‌پردازد. در فصل دوم این اثر به مبانی انسان شناسی سبک زندگی زن مدرن و نقد آن پرداخته می‌شود. نویسنده در فصل سوم به مبانی هستی شناسی سبک زندگی  زن مدرن و نقد آن اشاره می‌کند. مبانی معرفت شناسی سبک زندگی زن مدرن و نقد آن عنوان فصل چهارم این بخش از کتاب می‌باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با محتوای این کتاب، قسمتی از آن را با هم مرور می‌کنیم:
هر سبک و الگویی از زندگی بر  مبانی خاصی استوار است. تمدن غرب نیز بر اساس مبانی نظری خود سبک خاصی از زندگی را برای اقشار مختلف جامعه، از جمله زنان تدوین کرده است و با گسترش آن در سطح جهانی به دنبال گسترش قدرت استعماری خود است. به این ترتیب که با ترویج سبک زندگی مدرن، در میان افراد به تدریج  به جهانی‌بینی و اهداف آنان در زندگی نیز شکل داده و با تصاحب  افکار آنان خیلی راحت‌تر بر آنها تسلط می‌یابد. اندیشه و تمدن غرب سبک خاصی از زندگی را در اذهان بشریت آراسته که تحت عنوان سبک زندگی مدرن – لایف استایل- معرفی  می‌شود. 

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما