نشست مشترک قطب اخلاق با دانشکده زبان های خارجه و مطالعات بینافرهنگی

  • 1397/7/29 يكشنبه

نشست مشترک قطب اخلاق با دانشکده زبان های خارجه و مطالعات بینافرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) نشست مشترک قطب اخلاق با دانشکده زبان دانشگاه باقرالعلوم (ع) در اتاق جلسات حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، رئیس  قطب اخلاق، به معرفی حاضرین در جلسه پرداختند. سپس سرپرست دانشکده زبان های خارجه و مطالعات بینافرهنگی دانشگاه، به معرفی مدیران و اساتید این دانشکده پرداختند. همچنین ایشان شمّه‌ای از سوابق و فرآیند تشکیل مرکز زبان و دانشکده فعلی را بیان کردند.

وی در ادامه جلسه بیان کردند از سال 89، هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی بر تغییر استراتژی و بروزآوری فعالیت‌ها و مأموریت‌های دفتر تأکید کرد تا دفتر بهتر بتواند از ظرفیت‌های خود در خدمت انقلاب اسلامی و حوزه‌های مبارکه شیعه بهره گیرد. لذا حل مسائل اصلی فرهنگی و اجتماعی کشور، در اولویت و مسأله‌محوری در دستور کار قرار گرفت. در نهایت، پانزده مسأله انتخاب شد و در چهار قطب تقسیم گردید. اهمیت مسائل استخراج‌شده نشان می‌دهد هر چه دیرتر به این مسائل پرداخته شود، حل این مسائل دشوارتر خواهد شد. دکتر علیزاده اضافه کرد: اکنون، هم‌گرایی با قطب‌ها برای همه مجموعه‌های دفتر یک فرصت است. که می‌تواند حتی فراتر از چارچوب وظایف دفتر انجام شود. مسأله‌محوری فرصتی برای رشد مجموعه‌هاست که از سرفصل دروس درسی گرفته تا فعالیت‌های فوق‌برنامه و جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها را شامل می‌شود. در این راستا جلسات مشترک با تمامی پژوهشکده‌ها و مراکز در پژوهشگاه دفتر برگزار شده و اکنون مقرر شده است، جلسات مشترک قطب اخلاق با مجموعه‌های دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شود و این، اولین جلسه با دانشگاه است. جلسات بعدی می‌تواند بین میزهای زیرمجموعه قطب، با گروه‌های دانشکده زبان برگزار شود.

سپس دبیر میز تخصصی سبک زندگی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه بیان کرد: چهارده حوزه سبک زندگی براساس ادبیات دانشی موجود و فرمایشات رهبری، احصا شده و در نهایت، «ضعف مردم در مصرف کالاهای فرهنگی» به عنوان مسأله اصلی میز انتخاب شد. کالاهای فرهنگی نیز به نُه بخش تقسیم شده است که به‌عنوان نمونه می‌توان از آمار کتاب‌خوانی پایین و استفاده افراطی از فضای مجازی نام برد. همچنین مشخص شده است انتخاب، گزینش و نحوه استفاده و فعال‌بودن در ارتباط با کالای فرهنگی در میان مردم، دارای اشکال و غیرمتناسب است. متأسفانه مردم از تأثیرگذاری ناخودآگاه کالاهای فرهنگی بی‌اطلاع‌اند. همچنین این میز در بحث حجاب نیز فعالیت‌هایی داشته است. همکاران میز سبک زندگی چهار نوع کار برای حل این مسأله تعریف کرده‌اند. 1ـ فعالیت‌های پژوهشی (پالایش کتابخانه‌ها و کتاب‌های درسی و اسباب‌بازی‌ها)، 2ـ فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی (اعم از تبلیغ سنتی و مدرن)، 3ـ فعالیت‌های آموزشی (آموزش‌های پودمانی یا نشست‌ها و تلاش برای راه‌اندازی دوره دکترای سبک زندگی و مصرف فرهنگی)، 4ـ فعالیت‌های مدیریتی و ساختاری (در ارتباط با دیگر سازمان‌ها شامل اصلاح ساختارها و سیاست‌های کلی نظام) که در هر حوزه، ده کلان‌برنامه تعریف شده و مجموعاً چهل کلان‌برنامه احصا شده‌اند. همچنین اولین جشنواره کتاب سال سبک زندگی توسط این میز برگزار شده برای اولین بار در سال گذشته تمامی کتاب‌های مرتبط با سبک زندگی جمع‌آوری و داوری شد.

سپس، رئیس دانشکده زبان ضمن بیان اهمیت آموزش زبان و مطالعات بینافرهنگی اضافه کرد: تاکنون طلاب بسیاری از تحصیل‌کردگان این مرکز در مراکز و نهادهای مختلف مثمرثمر و موفق بوده‌اند و امیدواریم در کنار آموزش‌های آکادمیک، بتوانیم آموزش‌های آزاد را نیز ادامه دهیم. این ظرفیت، موجود است و به طلاب، خدمات مفیدی ارائه می‌داد. در هر حال اکنون، دانشکده زبان، در سه حوزه آموزشی، پژوهشی (مجلات و نشریات علمی) و نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی فعال است. امیدواریم بتوانیم با قطب اخلاق و دیگر قطب‌ها که در راستای مسأله‌محوری حرکت می‌کنند همکاری بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر، گروه زبان انگلیسی در شش ترم، درجه کارشناسی می‌دهد و این ترم، اولین دوره فارغ‌التحصیلی را خواهیم داشت. در زبان عربی نیز در اولین دوره دانشجو خواهیم پذیرفت. در کارشناسی رشته فرانسه و آلمانی نیز در حال نهایی‌سازی سرفصل‌ها می‌باشیم. سعی می‌کنیم موافقت مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی را جهت راه‌اندازی رشته‌های زبان روسی و پرتغالی نیز با توجه به ظرفیت‌های عظیم حوزه علمیه قم را جلب کنیم. درخواست ما راه‌اندازی مجدد دوره‌های آزاد زبان‌های خارجی برای طلاب است.

در ادامه جلسه بر ضرورت شفافیت در نحوه همکاری و ظرفیت‌های موجود در دانشکده زبان با قطب اخلاق، تأکید شد. حاضران ضمن تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به مطالعات بینافرهنگی در دانشکده بر لزوم اخذ و شناسایی تجربه‌های فرهنگی کشورهای دیگر و همچنین انتقال فرهنگ اسلامی و انقلابی به کشورهای دیگر تأکید کردند.

مسئولین دانشکده زبان با اشاره به اینکه در حال حاضر در دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، بخش بین‌الملل وجود نداشته و بار کارهای بین‌المللی دانشگاه نیز بر دوش این دانشکده است پیشنهاد کردند با توجه به سوابق و ظرفیت‌های موجود دانشکده در زمینه‌های بین‌المللی، دانشکده بتواند با قطب اخلاق همکاری داشته باشد. مواردی مانند راه‌اندازی پروژه «سبک زندگی مسلمانان در کشورهای اروپایی»، بررسی مفهوم «صداقت» در کشور (با توجه به پذیرفته‌شدنِ عملی صداقت در برخی کشورهای غربی)، اعزام دانشجو (به میزان یک یا دو ترم) به کشورهای اروپایی و بررسی بحث «طلاق» در میان مسلمانان ساکن اروپا؛ از دیگر پیشنهادات مطرح‌شده بودند.

در ادامه دکتر علیزاده گفت: با توجه به مأموریت‌های اصلی، امکان راه‌اندازی فعالیت‌های بین‌المللی در خارج از جهان اسلام وجود ندارد. مخاطبِ دفتر تبلیغات اسلامی تنها مسلمانان و شیعیان هستند، هر چند در اخلاق تبلیغ، می‌توان تجربه‌های تبلیغی موفق مسیحیت تبشیری را شناسایی و بررسی کرد. لذا ترجمه متون متناسب با مسائل، از زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر در دستور کار است. همچنین ترجمه کتب جامعه‌شناسی اخلاق در دستور کار است که توسط یک تیم پنج‌نفره در حال انجام است. علاوه بر این، در حال نگارش برنامه درسی دانشگاهی هستیم. سرفصل‌نویسی، ظرفیتی است که می‌توان مهارت‌افزایی زبانی و همچنین ایجاد سوگیری متون به سمت مسأله‌محوری اسلامی و اخلاقی را بوسیله آن، ایجاد کرد. ما هم نیازمند آموختن هستیم و هم نیازمند انتقال و اشاعه فرهنگ و دانش.

همچنین پیشنهاد همکاری دانشکده زبان با قطب اخلاق در این محورها مطرح شد: 1ـ تهیه و تدوین مطالب و محتوا مانند مطالب مربوط به سبک زندگی، 2ـ ترجمه و تأسیس مرکز ترجمه قطب‌ها 3ـ پژوهش و تعریف کارهای مشترک پژوهشی (مانند پژوهش‌های رسانه‌ای) 4ـ آموزش‌های زبانی به تیم‌های منتخب قطب‌ها. (پیش‌نیاز حرکت به سمت بین‌المللی‌شدن بهره‌گیری از مهارت‌آموزی زبانی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در دانشکده زبان است و مقدمه مبارزه فکری و علمی با فرهنگ غرب، آشنایی با فرهنگ غربی است که نیازمند آموزش زبان است).

دراختیارگذاری جزوه مرتبط با معرفی مسأله اصلی قطب اخلاق و کلان‌برنامه‌های تابع آن مسأله به‌عنوان راه‌حل‌های کلان آن مسأله از سوی قطب اخلاق به دانشکده زبان از دیگر موضوعات مطرح‌شده بود. همچنین دکتر علیزاده بر امکان راه‌اندازی مجدد دوره‌های آزاد زبان همراه با رویکرد مسأله‌محوری اشاره کرد. ارائه خدمات دوره‌های آزاد زبان، به شکلی جدید و متناسب با شرایط محیطی جدید و متناسب با مسائل 15 گانه دفتر، امکان طرح دارد که با توجه به نامناسب‌بودن فضای فرهنگی آموزشگاه‌های زبان، می‌تواند قابل‌توجیه باشد.

در پایان بر تشکیل مستمر جلسات گروه‌های دانشکده زبان با میزهای سه‌گانه قطب اخلاق، تأکید شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما