728 x 90
دانشکده | فلسفه و اخلاق

برگزاری نشست مشترک قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با دانشکده فلسفه و اخلاق دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام

  • 1397/7/29 يكشنبه

برگزاری نشست مشترک قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با دانشکده فلسفه و اخلاق

دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نشست مشترک قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی با دانشکده فلسفه و اخلاق دانشگاه باقرالعلوم(ع) 18مهرماه در اتاق جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام علیزاده، رئیس قطب اخلاق، درباره ارتباط قطب‌ها و مجموعه صف دفتر توضیح دادند و بیان کردند سلسله ‌نشست‌هایی طراحی شده تا ارتباط بهتری میان قطب‌ها و مجموعه صف دفتر ایجاد شود. با تک‌تک پژوهشکده‌های پژوهشگاه جلسه برگزار شده و اکنون با تمامی مراکز و دانشکده‌های دانشگاه نیز جلساتی جدی برای رسیدن به نقاط مشترک همکاری برگزار خواهد شد. سپس همکاران قطب اخلاق معرفی شدند. پس از آن، همکاران دانشکده فلسفه و اخلاق دانشگاه معرفی شدند و بعد از آن، مسائل اصلی میزهای قطب اخلاق بررسی شد. در میز خانواده بر مسأله اختلافات زناشویی و مشکلات خانوادگی جامعه تأکید شد. همچنین به تلاش مجموعه دفتر تبلیغات با توجه به تمامی ظرفیت‌ها بر کاهش طلاق در سطح کشور توجه شد. ضعف مهارت‌های زندگی و زناشویی در کنار ضعف اخلاق خانوادگی، دلیل اصلی این مشکل است. در همین رابطه 150 برنامه طراحی شده است که در ابعاد آموزشی، تبلیغی و پژوهشی دیده شده است. همه برنامه‌ها در راستای حل مسأله‌اند. برنامه‌هایی مانند استخراج قوانین منجر به اختلافات و طلاق از قبیل قوانین مربوط به مهریه و تأکید بر مشاوره خانواده با نگاه اسلامی و رویکرد حل مسأله.

سپس حجت الاسلام دیبا رئیس میز اخلاق به نهادینه‌سازی فضیلت‌های اخلاقی اشاره کرد و افزود: با بررسی‌های میدانی و مصاحبه‌ای؛ فهرستی از معضلات اخلاقی جامعه ایرانی استخراج و سپس براساس میزان بحرانی‌بودن و ضرورت سامان‌دهی رتبه‌بندی شده‌اند و دو مسأله اساسی، شاملِ صداقت و عفاف تبیین شد. برنامه‌های مربوط به صداقت، تبیین شده و در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و ترویجی تهیه شده است. در مورد عفاف نیز زمینه‌های کاری ضروری، در حال بررسی است. در کنار این مسأله اصلی، مسأله صنفیِ روحانیت، «اخلاق تبلیغ» انتخاب شد و برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط، همزمان با بحث «صداقت» بررسی شد. بحث صداقت، دارای زمینه مباحث فلسفه اخلاقی و معرفت‌شناسانه دارد که مرتبط با فلسفه و اخلاق به طور توأمان است. صداقت، دارای ابعاد مختلف جامعه‌شناختی، فلسفی، روانشناسی و ... است.

سپس حجت الاسلام شیخ الاسلامی رئیس میز سبک زندگی، درباره وجود ابهام در مفهوم سبک زندگی صحبت کردند. وی افزود: درباره اصل تعاریف و نحوه پرداخت به موضوع، اختلاف‌نظرهای جدی وجود داشت که بیش از یک سال، مصاحبه و جلسات متعدد مصروف این موضوع شد. پس از 15 جلسه، یک چارچوب مفهومی مناسب استخراج شد و نام «سند اقدام سبک زندگی در دفتر تبلیغات اسلامی» نامیده شد. سپس به 14 عرصه در حوزه سبک زندگی پرداخته شد. الگوی پوشش، الگوی کسب و کار، الگوی تحصیل و اندیشه‌ورزی، الگوی تعامل با قانون، الگوی معاشرت و ... . یکی از این عرصه‌ها، الگوی مصرف فرهنگی است که دارای چهار مبناست: نسبت این کار با دفتر، میزان نزدیکی به بحران، امکان اثرگذاری دفتر، امکان سنجش اثرگذاری.

بطور خلاصه معضل اول، عدم‌تعادل در مصرف کالای فرهنگی در بین مردم است. کتاب، کم استفاده می‌شود و استفاده از رسانه و فضای مجازی، دچار افراط است. این وضعیت، جامعه را به سمت عوامی‌گری و سطحی‌گری سوق می‌دهد. معضل دوم، عدم‌درک آگاهانه پیام‌های رسانه‌ای و فضای مجازی و نبود تحلیل در دریافت پیام است که نبود سواد رسانه را موجب شده است.

همچنین بیان شد بطور گزیده، بحث میز اخلاق، سه مسأله است. مسأله ملی اول، «صداقت»، در برابر فریب (و نه در برابر دروغ) است. مسأله ملی دوم، بحث اعتلای فرهنگ رفتار جنسی و مبارزه با بزه‌های جنسیِ رو به رشد (موج شدید طلاق رسمی و طلاق عاطفی میان زوج‌های جوان) و مسأله صنفی سوم، بحث «اعتلا و آسیب‌شناسی اخلاق تبلیغ» است. در میز سبک زندگی نیز مسائل «تدوین کلان‌الگوی سبک زندگی اسلامی» و «مقابله با سوءمصرف کالاهای فرهنگی» در حال بررسی است. با توجه به ظرفیت موجود در دانشکده فلسفه و کلام دانشگاه در زمینه بنیان‌های نظری؛ قطب اخلاق، نیازمند تعمیق و تحلیل و توسعه مبانی مباحث اخلاق و خانواده و سبک زندگی است. در زمینه ترجمه، تألیف، ارزیابی و نظارت فعالیت‌ها نیازمند ظرفیت‌های این دانشکده هستیم.

مسئولین و اساتید دانشکده فلسفه و اخلاق نیز با اشاره به ظرفیت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا پیشنهاد خود را در قالب بهره‌گیری قطب‌ها با رویکرد مسأله‌محوری در طراحی کارگاه‌ها و جلساتی جهت توضیح مسائل میزهای قطب اخلاق برای دانشجویان دانشگاه، مطرح کردند. این کارگاه‌ها و نشست‌ها مسائل و رویکرد مسأله‌محوری را در راستای جهت‌دهی به پایان‌نامه‌ها در بر خواهد گرفت. برای بهبود فرایندهای برنامه‌ای و فعالیتی دفتر در جهت حاکمیت رویکرد مسأله‌محوری در تمامی فعالیت‌های دفتر تبلیغات نیز پیشنهاد شد تا ارتباط واحدهای مختلف دفتر با قطب‌ها نزدیک‌تر و عملیاتی‌تر باشد. سهولت دسترسی کلیه واحدهای دفتر به مصوبات و صورتجلسات و مباحث مطرح‌شده در میزهای مختلف قطب‌های دفتر، پیشنهاد دیگر بود.

در پایان حجت الاسلام علیزاده اشاره کردند که در آموزش‌های پودمانی، طلاب، دوره 16 واحدی قطب‌ها را گذرانده‌اند و همزمان در اداره تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی و همچنین در فضای مجازی، سعی شده است محصول فعالیت‌های قطب‌ها بطور مستقیم در اختیار جامعه قرار گیرد.

رونوشت:

    

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما