728 x 90
کتاب فن بیان
کتاب فن بیان (بلاغت عصر جدید) منتشر شد کتاب «فن بیان (بلاغت عصر جدید)» نوشته محمد خاقانی اصفهانی منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، کتاب «فن بیان (بلاغت عصر جدید)» به عنوان کتابی درسی در زمینه فن بیان توسط انتشارات این دانشگاه منتشر شد. 

این کتاب که در 560 صفحه به نگارش درآمده، تلاش دارد علم بلاغت را با عنوان «فن بیان» بازسازی کرده و با بهره گیری از دیدگاه‌های زبان‌شناسی نوین و با اتکا به پشتوانه‌های فلسفی اسلامی همچون حکمت متعالیه آن را جایگزین منابع درسی در زمینه بلاغت کند. 

هرچند در غرب معاصر، دانش بلاغت با ساختار کلاسیک آن از برنامه‌های درسی رشته‌های زبان و ادبیات حذف شده و علومی مانند دانش زیبایی‌شناسی، سبک‌شناسی و گفتمان‌کاوی که شاخه‌های نوظهور از دانش زبان‌شناسی جدید هستند خود را مدعیان جایگزینی با بلاغت معرفی کرده‌اند، اما بررسی اهداف و سازوکارهای این علوم نشان می‌دهد این مدعا صحیح نیست و ما همچنان نیازمند دانشی هستیم که معیارهای زیبایی متن ادبی را به دست دهد. اگر بلاغت کلاسیک کاستی‌های اساسی دارد، رسالت این کتاب بازنگری ابواب و موضوعات آن برای رفع این کاستی‌هاست. 

این کتاب دارای دو بخش اصلی است. بخش اول که از آن با عنوان «فن بیان 1» یاد می شود دوگانه لفظ و معنا را جایگزین سه‌گانه سابق بلاغت یعنی معانی، بیان و بدیع کرده است. این بخش شامل مباحث نظری و نگاهی گذرا به دانش بلاغت و گذشته و اکنون آن است. بخش دوم این کتاب تحت عنوان «فن بیان 2» به مقولات کمال معانی می پردازد. از دیدگاه نویسنده چون زبان دارای دو لایه لفظ و معنا است، زیبنده است که فن بیان نیز به این دو محور تقسیم گردد. 

در پایان نویسنده به بیان این نکته می‌پردازد که فن بیان هنر خوب اندیشیدن، زیبا گفتن و زیبا نوشتن است. قصه این است که باید بکوشیم زیبا بیاندیشیم، زیبایی‌های نو را که پدران ما از آن بی‌بهره بودند را بیافرینیم، آنها را به زیبایی بازگو کنیم و با زبان زیبایی‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم تا از زندگی در جهان زیبایی‌ها لذت ببریم. 

کتاب فن بیان (بلاغت عصر جدید) برای تدریس 2 درس 4 واحدی تدوین شده است. هر یک از این 2 بخش به عنوان کتابی آموزشی به 14 درس برای تدریس در جلسات یک نیم سال تقسیم شده است. در انتهای هر درس نیز برای جلب مشارکت دانشجویان در فهم متن و چشاندن زیبایی‌های ادبیات به آنها، قسمت خاصی تحت عنوان تحقیق و تمرین تدارک دیده شده است.  
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما