728 x 90

بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) از سازمان اسناد و کتابخانه ملی 

  • 1401/11/13 پنجشنبه
به پیشنهاد گروه تاریخ و به همت معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)، جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کردند. 
به پیشنهاد گروه تاریخ و به همت معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)، جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کردند. روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به پیشنهاد گروه تاریخ و به همت معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)، جمعی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کردند. 


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در جریان این بازید ضمن جلسه با مسئولین و مدیران ارشد سازمان، ساختار اداری و بخش‌های مختلف آن از جمله فراهم‌سازی کتاب‌ها و اسناد، پردازش و سازماندهی آن‌ها، اطلاع‌رسانی، بخش نسخ خطی و کتب نادر تشریح شد. پس از این جلسه، اساتید و دانشجویان دانشگاه با حضور در قسمت‌های مختلف، از نزدیک در جریان فعالیت‌ آنان قرار گرفتند.  

مرکز آرشیو ملی که تمامی اسناد راکد وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی پس از بررسی، تعیین اعتبار و سطح محرمانگی بایگانی و نگهداری می‌شوند، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که از سوی گروه اساتید و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) مورد بازدید قرار گرفت. در این مرکز همچنین اسناد تاریخی و حکومتی دوران صفویه و قاجار نگهداری می‌شود. 

بخش دیگری از این بازدید از آزمایشگاه‌های این سازمان صورت گرفت که در آن اسناد و کتب معتبر تشخیص و ارزیابی شده و پس از آن در صورت نیاز اقدامات لازم جهت بازسازی و یا پاکسازی آن‎ها از قارچ، باکتری و یا ویروس‌های مخرب انجام می‌گیرد. 

گفتنی است در کتابخانه ملی، کتب و اسناد تاریخی مهم و منحصربه‌فردی در حوزه علوم مختلف فقهی، فلسفی، حدیث، پزشکی، نجوم و غیره نگهداری می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کتاب‌های دست‌نویس ملاصدرا و خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد. نمونه دیگر کتاب ادویه مفرده است که تنها یک نسخه از آن در دنیا وجود دارد و منبع تاریخی بسیار مهمی در حوزه پزشکی و داروسازی است، در این کتابخانه نگهداری می‌شود. 

اعضای هیئت علمی و پژوهشی این مرکز در گروه‌های مختلف ازجمله مدیریت اطلاعات، اسلام‌شناسی، ایران‌شناسی، علم داده و هوش مصنوعی، تاریخ معاصر، تاریخ شفاهی، علم آرشیو و حفاظت و نگهداری به لحاظ علمی بر فرآیند اعتبارسنجی و نگهداری کتاب‌های تاریخی نظارت می‌کنند. 

همچنین اعضای هیئت علمی و پژوهشی در این مرکز در گروه‌های مختلف مثل مدیریت اطلاعات، اسلام‌شناسی و ایرانشناسی، علم داده و هوش مصنوعی، گروه تاریخ معاصر و تاریخ شفاهی گروه علم آرشیو گروه حفاظت و نگهداری هستند که به لحاظ علمی بر فرآیند جذب، پاکسازی از آلودگی، نگهداری و بهره گیری کتاب‌های تاریخی اشراف دارند.

در این بازدید مقرر شد سند همکاری بین دانشگاه باقرالعلوم(ع) و سازمان اسناد و کتابخانه ملی با هدف گسترش سطح کمی و کیفی همکاری‌ها تنظیم و به امضای روسای دو مرکز برسد.
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما