شنبه 29 ارديبهشت 1403  
سیاسی
مقصود از مشروطه در منظر خراساني

بسم الله الرحمن الرحيم

چون به موجب مكاتيب معتبره واصله از امهات بلاد، مواد فاسده مملكت، اين موقع را مغتنم و به اسم مشروطه خواهي، خودي به ميان انداخته، مقاصد فاسده خود را در لباس مشروطيت اظهار و موجبات اذهان مسلمين را فراهم نموده و مي نمايند; لهذا محض سد اين باب الابواب فساد و افساد، توضيحا للواضح اظهار مي نمائيم: مشروطيت هر مملكت عبارت از محدود و مشروط بودن ارادات سلطنت و دواير دولتي است به عدم تخطي از حدود و قوانين موضوعه برطبق مذهب رسمي آن مملكت . و طرف مقابل آن كه استبداديت دولت است، عبارت از رها و خود سر بودن ارادات سلطنت و دواير دولتي و فاعل ما يشاء و حاكم مايريد و قاهر بر رقائب و غير مسؤل از هر ارتكاب بودن آنها است در مملكت . و آزادي هر ملت هم كه اساس مشروطيت سلطنت مبتني بر آن است، عبارت است از عدم مقهوريتشان در تحت تحكمات خود سرانه سلطنت و بي مانعي در احقاق حقوق مشروعه مليه . و رقبت مقابله آن هم عبارت از همين مقهوريت مذكوره و فاقد هر چيز بودن در مقابل ارادات دولت است .

و چون مذهب رسمي ايران، دين قويم اسلام و طريقه حقه اثناعشريه - صلوات الله عليهم اجمعين - است، پس حقيقت مشروطيت و آزادي ايران، عبارت از عدم تجاوز دولت و ملت از قوانين منطبقه بر احكام خاصه و عامه مستفاده از مذهب و مبنيه بر اجراء احكام الهيه - عز اسمه - و حفظ نواميس شرعيه و مليه و منع از منكرات اسلاميه و اشاعه عدالت و محو مباني ظلم و سد ارتكابات خود سرانه و صيانت بيضه اسلام و حوزه مسلمين و صرف ماليه ماخوذه از ملت در مصالح نوعيه راجعه به نظم و حفظ و سد ثغور مملكت خواهد بود;

و مبعوثان ملت هم امنايي خواهند بود كه خود ملت به معاشرت تامه، آنها را به وثاقت و امانت و درايت كامله شناخته براي مراقبت در اين امور انتخاب نمايند . آنچه اين خدام شريعت مطهره، به وجوب اهتمام در استقرار و استحكام آن حكم نموديم، به منزله مجاهدت در ركاب امام زمان - ارواحنا فداه - دانستيم، اين مطلب بود . اساس مسلماني بر اين مطلب مبتني و در فصل دوم متمم قانون اساسي هم كه سابقا امضا نموديم، ملزوم عدم مخالفت قوانين موضوعه با احكام شرعيه را تصريح و كاملا اين معني رعايت نموده و اميدواريم كه انشاءالله تعالي عموم ملت هم در انتخابات مبعوثان خود از مردمان صحيح كامل و كساني كه به معاشرت كه به عدم خيانت ايشان بدين و دولت و مملكت و ملت معلوم باشد، بذل مراقبت نموده و خواهند نمود و مبعوثان عظام هم، حق امانت داري را كماينبغي اداء و سر موئي خيانت به هيچ كدام را البته روا نخواهند داشت و بعون الله تعالي و حسن تاييده، همچنان كه مشروطيت و آزادي ساير دول و ملل عالم بر مذاهب رسميه آن ممالك استوار است، همين طور در ايران هم بر اساس مذهب جعفري - علي مشيده السلام - كاملا استوار و مصون از خلل و پايدار خواهد بود و هيچ صاحب غرض فاسد و مفسدي متمكن نخواهد بود كه خداي نخواسته، خودي به ميان اندازد و بر خلاف قوانين و احكام مذهب جعفري، حكم قانوني جعل، و زندقه و بدعتي احداث، و قانون اساسي و اصل مشروطيت ايران را نقض، و استبدادي به شكل ملعون ديگر به مراتب اشنع از اول، بر پا نمايد .

و البته اسلام پرستان مملكت و سرداران عظام ملت - ايدهم الله تعالي - كه جان هاي خود را در طريق اين مقصد بزرگ اسلامي فدا نموده اند، كاملا مراقب و هرگز چنين استبداد ملعوني را تن در نخواهند داد . انشاء الله تعالي و لا حول و لا قوه الا باالله العلي العظيم .

الاحقر عبدالله المازندراني
 الاحقر الجاني محمد كاظم الخراساني (1)

(اول ذي الحجه الحرام 1327 قمري)

1- سياست نامه خراساني،چ2،صص7-246

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما