یادداشت
khosropanah
ميرزا، عين تعبد بود عبدالحسين خسروپناه
به مناسبت دوم آبان ماه؛ سالروز وفات عالم رباني ميرزا جوادآقاتهراني
 
ميرزا جواد آقاي تهراني از عالمان بزرگي است كه به حق مي‎توان او را فقيه عارف ناميد. مرحوم ميرزا جواد آقا گرچه از نظر فلسفي و عرفاني مشرب خاصي داشت و به حكمت متعاليه و عرفان ابن عربي نقدهايي وارد مي‎دانست و حتي در كتاب «عارف و صوفي چه مي‎گويند؟» به نقد آراي فيلسوفاني مثل ملاصدرا پرداخت، ولي هيچ‎گاه از كار فلسفيدن و تفكر فلسفي و بهره بردن از استدلال عقلي فاصله نگرفت. وي با تسلط كافي و وافي به منطق و قاعده‌هاي استدلال، ادعاهايي را كه پذيرفته بود، با رعايت استدلال‎هاي منطقي اثبات مي‌كرد. اگر ‎مي‎گفت؛ «اصالت از آن ماهيت است نه وجود»، استدلال محكم و عقلي براي ادعاي خود مطرح مي‎كرد. بنابراين مي‌توان گفت ميرزا داراي يك فلسفه عقلي بود. 

ولايي بودن و اهل بيتي بودن، وي‍ژگي ديگر مرحوم ميرزا جواد آقاي تهراني، است. او به‎شدت به اهل بيت (عليهم‎السلام) علاقه‎مند بود و به‎ويژه به حضرت حجت (سلام‎الله عليه) ارادت خاص داشت. وي در واقع يك نظام معرفتي ولايي از خود به جاي گذاشت. معارف ديني را مستند به قرآن و اهل بيت (عليهم‎السلام) براي مردم تبيين مي‎كرد و از مباحث توحيد تا معاد، همه را به استناد بر قرآن و سنت ارايه مي‌كرد.
 
ويژگي سوم ميرزا جواد آقا، علاقه شديد ايشان به حضرت امام خميني (رحمت‎الله عليه) بود. نكته اين‎جاست كه اين علاقه فقط علاقه‎اي احساسي نبود، بلكه يك علاقه عقلي، معنوي و ديندارانه بود. حاضر نبود جايي بنشيند كه عكس امام پشت سرش باشد. حتي نسبت به تصوير امام حرمت ويژه‎اي قايل بود. ايشان تصريح مي‎كرد و مي‎فرمود: «امام خميني نايب امام زمان (عجل‎الله تعالي فرجه) است.» حتي اگر نمايندگان امام در منطقه‎هاي جنگي دستوري مي‎دادند، ايشان مي‌گفت: «دستور نماينده امام، دستور حجت خدا روي زمين است و بايد اطاعت شود.» اين‎گونه نسبت به امام اظهار محبت و ارادت مي‎كرد. با اينكه از نظر سني فاصله زيادي با امام نداشت و از نظر علمي جايگاه مهم و عميقي داشت، اما مي‎گفت: «امام، ولي مسلمانان در جهان است و نايب امام زمان، بنابراين بايد كاملا از فكر و ديدگاه و منش ايشان استفاده كرد.» اين ارادت، در زمينه‌هاي علمي هم جاري و ساري بود، با اين‌كه ميرزا جواد آقا نسبت به ملاصدرا و عرفان ابن عربي نقدهايي داشت، اما اين نقدها هرگز موجب نشد ذره‎اي از شخص امام فاصله بگيرد.
 
چنين شخصيت عالم و وارسته‌اي، در ميدان جهاد هم پيشتاز بود. در دوران دفاع مقدس، لباس بسيج بر تن مي‎كرد، به ميدان جنگ مي‎رفت و در خط مقدم جبهه حاضر مي‎شد، طوري كه رزمنده‎ها از ديدن او نشاط و روحيه مي‎گرفتند. اين سلوك عملي ميرزا بود. اما ...
ميرزا جواد آقا انسان بسيار متعبدي بود. به جرئت مي‎توان گفت ميرزا جواد آقاي تهراني عين تعبد بود. دين‎داري در او، تجسم پيدا كرده بود. يعني اگر قرار بود كسي را نشان دهيم كه ايمان و دين‎داري مجسم است، بايد ميرزا جواد آقاي تهراني را معرفي مي‌كرديم. تقواي ايشان بي‎اندازه بود. كسي كه در مسائل علمي، با قاطعيت و استدلال نظرهاي خودش را مطرح مي‎كرد، وقتي نوبت دفاع از مملكت مي‎شد، در صف اول رزمندگان بود. ايشان قبل از وفاتش هم با اين‌كه برايش ميسر بود وصيت كند در حرم امام رضا (عليه‎السلام) دفن شود، وصيت كرد و گفت: «مي‎خواهم بدنم كنار مزار شهدا به خاك سپرده شود» كه اين كار، ارادت او را به شهداي دفاع مقدس نشان مي‌دهد.
 
ميرزا قبل از انقلاب هم فعاليت‌هاي مبارزاتي داشت. رهبر انقلاب از كلاس درس ايشان استفاده كرده‎اند و از شاگردان ميرزا جواد آقا به‎شمار مي‎آيند، اما ميرزا جواد آقا، حتي زماني كه مقام معظم رهبري رييس‎جمهوري بودند، براي ايشان شأن و جايگاه ويژه‎اي قايل بود و مي‎دانست كه اين شخصيت از نظر اخلاقي، تربيتي و فقهي رشد ويژه‎اي پيدا كرده است. 

درباره ميرزا جواد آقاي تهراني سخن بسيار است. شايسته است كه نشست‎هاي علمي برگزار شود و درباره فكر و انديشه ايشان كار بشود؛ موضوعي كه بسيار گران‎بها و ارزشمند است. 

              *روحش شاد و جايگاهش متعالي باد* 


منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 65

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

 

 

Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
مجری سایت : شرکت سیگما