728 x 90

کرسی علمی ترویجی «رسالت بانوان در تحقق مفاد بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار شد

  • 1398/8/21 سه‌شنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، کرسی علمی ترویجی «رسالت بانوان در تحقق مفاد بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور خانم زهرا روح اللهی امیری، عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه به عنوان ارائه دهنده بحث و خانم فاطمه رجبی همدانی، عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه به عنوان ناقد و خانم راحله ضائفی به عنوان دبیر علمی در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

خانم روح اللهی امیری به تبیین رسالت بانوان در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و اظهار داشت: هر چند عموم مردم به ویژه جوانان، مخاطب بیانیه گام دوم هستند و در این زمینه تفاوتی میان زنان و مردان نیست؛ اما تحقق اهداف بیانیه گام دوم منوط به تبیین جایگاه و رسالت بانوان است.

وی تبیین رسالت بانوان را مستلزم بازخوانی وضعیت و رویکرد آنها در گذشته خواند و تأکید کرد: از دهه هفتاد به بعد و همزمان با مباحث توسعه و پیشرفت از سوی دولت وقت، بحث افزایش بهره‌وری نیروی کار با رویکرد توسعه محوری و افزایش مشارکت زنان مطرح شد.

هدفگذاری رویکرد توسعه محور بر حضور زنان در بیرون منزل با اتکای به کاهش باروری و افزایش سن ازدواج

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: عمده هدفگذاری رویکرد توسعه محور بر حضور زنان در بیرون منزل با اتکای به کاهش باروری و افزایش سن ازدواج است و تمام برنامه ریزی دولت وقت در این زمینه برای دسترسی زنان به منابع قدرت و استفاده از قابلیت آنها برای گام نهادن در مسیر توسعه و پیشرفت کشور بوده است.

وی به رویکرد سنت گرایان اشاره کرد و گفت: در مقابل رویکرد توسعه محور با اهداف و تبعاتی که باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد؛ رویکرد سنت گرایان قرار داشت که مسأله مدیریت زن برای آنها مطرح نیست و با تحلیل عقلانی و حتی ادله شرعی، زن را مسأله اجتماعی قلمداد نمی‌کنند.

رویکرد تعالی محور مورد تأکید رهبران انقلاب اسلامی است

روح اللهی امیری، رویکرد تعالی محور را دیدگاه مختار دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به سند چشم انداز جمهوری اسلامی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب و در میان دو رویکرد توسعه محور و سنت گرا می‌توان به رویکرد تعالی محور توجه کرد که مورد تأکید رهبران انقلاب اسلامی یعنی امام خمینی(قدس سره) و رهبر معظم انقلاب است.

وی یادآور شد: گرچه امام راحل قبل از انقلاب به دلیل شرایط حکومت طاغوت و مفسده‌ای که برای حضور بانوان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حاکم بود، از حضور زنان در اجتماع پرهیز می کردند؛ اما بعد از انقلاب مشارکت زنان و توجه به فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی را در راستای تعالی جامعه به عنوان یک تکلیف الهی قلمداد فرمودند، همان گونه که رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم بر رویکرد تعالی محور تأکید کرده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، رویکرد تعالی محور را دارای سطوح مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی دانست و گفت: تعالی و تغییر در فرد، تعالی خانواده و در نهایت تعالی اجتماعی را رقم خواهد زد، تعالی معنوی و اخلاقی در سطوح مختلف بستگی به ارتقاء سطح دانش، آگاهی، تهذیب نفس، ایجاد خودباوری، اعتماد به نفس و خود آگاهی و در مراحل بعد ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت ارتقا، کاربردی نمودن نتایج تحقیقات، توسعه قانونی، اصلاح و تثبیت قوانین خانواده، منزلت بخشی به زنان با استفاده از نهادهای مشروعیت بخش و قوانین شرع در جهت تعالی جامعه است.

در ادامه خانم فاطمه رجبی همدانی، عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان ناقد اظهار داشت: در تبیین دیدگاه‌های مختلف درباره زنان از رویکرد مدرن و غربی به مشارکت زنان گرفته تا نگاه توسعه محوری که در دولت‌های سابق پدید آمده است و رویکرد فمنیستی که هرچند نماینده رسمی در جامعه ندارد؛ اما به صورت مستقیم و غیر مستقیم در افراد و جامعه تأثیرگذار بوده است، مناسب است که مبانی رویکردهای مختلف مورد بررسی و نقد قرار بگیرد و رویکرد تعالی محور به عنوان نظریه مطلوب و مختار بیشتر تبیین شود.

ضرورت تحلیل و آسیب شناسی وضعیت موجود در راستای رسیدن به وضعیت مطلوب

وی تحلیل و آسیب شناسی وضعیت موجود را در راستای رسیدن به وضعیت مطلوب مهم خواند و افزود: آیا شرایط فعلی در جهت فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بانوان مطلوبتر از اوائل انقلاب است یا شرایط مشکل‌تر شده است؛ همچنین مطلوب است که نشست دیگری با عنوان آسیب شناسی و راهکارهای عملی رسیدن به وضعیت مطلوب برگزار شود.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما