728 x 90

برگزاری کرسی ترویجی «کارکردهای مهدوی انسان 250 ساله از دیدگاه مقام معظم رهبری(دامت برکاته)

  • 1398/8/13 دوشنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) کرسی ترویجی «کارکردهای مهدوی انسان 250 ساله از دیدگاه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک و با حضور ناقدان حجج اسلام حسین الهی نژاد، زهیر دهقانی و امیرمحسن عرفانی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروزی لک، عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع)، مجموع عمر امامت ائمه اطهار(ع) را 250 سال عنوان کرد و اظهار داشت: بحث کارکردهای مهدوی انسان 250 ساله، تحلیل کلان دوران امامت ائمه اطهار(ع) از سال دهم هجری تا سال 261 هجری است و نگاه رهبر معظم انقلاب یک فراتحلیل از دوره امامت امامان شیعه است.

وی انسان 250 ساله در نگاه رهبری را انسان واحد خواند و تأکید کرد: برخلاف نگاه‌های غیر سیاسی به زندگی ائمه اطهار(ع)، مقام معظم رهبری در این کتاب به مأموریت انسان 250 ساله اشاره فرموده‌اند؛ این که امامان شیعه به عنوان نور واحد با ادوار مختلف به دنبال امر سیاسی در قالب فرج یا حکومت بودند و در مجموع مأموریت واحدی را انجام دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهروزی لک به نگاه تکامل تاریخی به دین در آیات قرآن اشاره کرد و گفت: دین بسیط و تشریع شده از زمان حضرت نوح علیه السلام آغاز شد و به تدریج به اکمال رسید که در نهایت به اظهار و تمکن خواهد رسید.

وی مأموریت انسان 250 ساله را تبیین حکومت آرمانی و مطلوب جهانی خواند و گفت: چرا انسان 250 ساله تداوم پیدا نکرد، یا غیبت بعد از پیامبر اکرم(ص) اتفاق نیفتاد و در نهایت ارتباط آن با موعود آینده چگونه خواهد بود؟

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به کارکردهای انسان 250 اشاره کرد و افزود: کارکردهای انسان ۲۵۰ ساله در ارتباط با آموزه مهدویت عبارتند از: ۱. تبیین حکومت مطلوب و حق اسلامی؛ ۲. نفی حکومت‌های جائر و غاصب زمان؛ ۳. تبیین دوران پیش روی عصر غیبت و وضعیت و وظایف جامعه اسلامی در آن دوران ۴. تبیین ماهیت و ویژگی‌های جامعه موعود مهدوی.

در ادامه حجت‌الاسلام الهی نژاد به عنوان ناقد اول یادآور شد: چرا ارائه دهنده سعی دارد مأموریت انسان 250 ساله را تفکیک کند و میان تشکیل حکومت، تدوین تعالیم اسلام، بستر سازی ظهور و تبیین جامعه ایده‌آل مهدوی در آخرالزمان جمع نکرده است؟

وی امامت و مهدویت را دو جایگاه حقوقی و مکمل همدیگر خواند و افزود: اگر تشکیل و تبیین حکومت مطلوب از مأموریت‌های ائمه اطهار(ع) بوده است، نباید محدود بودن حکومت انسان 250 ساله مورد سؤال واقع شود، چون این مطلب شامل دوره حکومت امام زمان(عج) نیز خواهد شد؛ در صورتی که بشریت ممکن است در یک دوره کوتاه مدت به ارتقا و اوج تعالی برسد که غرض حاصل شود.

حجت‌الاسلام زهیر دهقانی به عنوان ناقد دوم گفت: مبنای آقای بهروزی لک در ارائه این بحث، جلد نخست کتاب انسان 250 ساله است، در صورتی که رویکرد سیاسی در جلدهای دیگر بیشتر است؛ به عنوان مثال، تقیه در این کتاب در کنار جهاد و نایب مناب جهاد آمده است.

حجت‌الاسلام امیرمحسن عرفان نیز یادآور شد: بحث انسان 250 ساله در این نشست باید ناظر به آموزه، ناظر به جامعه، ناظر به حکومت جهانی و کارویژه‌های حکومت باشد؛ در صورتی که جناب بهروزی لک با عدم توجه به عمق راهبردی حرکت ائمه اطهار(ع)، عدم توجه به رسالت و مأموریت تمدنی و مأموریت هویتی امامان معصوم(ع) بحث را ارائه کرده و مباحث را مقطعی دیده است و به برنامه ریزی سیاسی ائمه(ع) و مقتضیات زمانی و مکانی ایشان توجه نداشته است.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک ابراز داشت: بحث ارائه شده در این نشست ناظر به کارکردهای انسان 250 ساله است و ناظر به مأموریت‌ها و بررسی ارتباط نظام سازی و حکومت سازی نیست؛ بلکه تمرکز تاریخی کتاب انسان 250 ساله و تمام تلاش رهبر معظم انقلاب در شرایط انقلاب این بوده است که نشان دهد، امامان شیعه سیاسی سیاسی عمل کرده‌اند و ما نیز باید این گونه عمل کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما