728 x 90

فرهنگ اربعین فراتر از زمان و مکان است

روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حسینی زیستن، فرهنگ اربعین، فرهنگ ایمان و ایثار نباید فصلی و مقطعی باشد و به ایام اربعین محصور شود، بلکه تحقق ظهور مستلزم این است که فرهنگ اربعین به تمام سال و به هر مکانی گسترش پیدا کند.
 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، حجت‌الاسلام سید محمد حسین هاشمیان، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی در جلسه‌ای که با حضور کارمندان دانشگاه باقرالعلوم و مؤسسه امام رضا علیهما السلام برگزار شد، با اشاره به حضور میلیونی زائران سیدالشهدا علیه السلام در زیارت اربعین اظهار داشت: حضور زائران حسینی علیه السلام از کشورها، فرهنگ‌ها و ادیان مختلف در مراسم اربعین بیانگر زمینه‌سازی تمدن نوین اسلامی و طلیعه ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام است.

وی مراسم اربعین را فراتر از زمان و مکان خواند و تأکید کرد: حسینی زیستن، فرهنگ اربعین، فرهنگ ایمان و ایثار نباید فصلی و مقطعی باشد و به ایام اربعین محصور شود، بلکه تحقق ظهور مستلزم این است که فرهنگ اربعین به تمام سال و به هر مکانی گسترش پیدا کند؛ همان گونه که شاعر گفته است: رهرو آن نيست كه گه تند و گهي خسته رود... رهرو آنست كه آهسته و پيوسته رود.

حجت‌الاسلام هاشمیان تصریح کرد: برخی فقط در ایام محرم، مناسک دینی را رعایت می‌کنند یا در ماه رمضان، اهل روزه و نماز هستند؛ در صورتی که امام موسی کاظم علیه السلام در روایتی ما را از دین عاریه‌ای و فصلی برحذر داشته و فرمودند: «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ».

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام افزود: امام موسی کاظم علیه السلام در روایت دیگری از خداشناسی، خودشناسی، تکلیف شناسی و آسیب شناسی به عنوان چهار راهکار دوری از دین عاریه‌ای یاد می‌فرماید؛ نخست این که انسان پرودگارش را بشناسد، به خالق و نحوه آفرینش خودش توجه کند، به تکالیفش در قبال خداوند، واقف باشد و در گام بعد آسیب‌های دینداری‌اش را بشناسد.

وی علائم و نشانه‌های دینداری عاریه‌ای را برشمرد و یادآور شد: دینداری فصلی و عاریه‌ای چند آسیب دارد، اول انحراف خواص که این واقعه را رقم می‌زند، دینداری بر اساس حرف و تهی از عمل که بسیار آسیب‌زا است، مردم پیرو خواص و تابع ملوکشان هستند، امروز سطح زندگی برخی مسؤولان و فرزندانشان در حکومت اسلامی با مردم متفاوت است و این سبک زندگی به دین لطمه می‌زند، مردم نمی‌گویند که این فرد، مخالف اسلام رفتار می‌کند، تصورشان نسبت به اسلام تغییر می‌کند و بدبین می‌شوند؛ در صورتی که قرآن خطاب به این مسؤولان فرموده است: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ» چرا آنچه می‌گویید عمل نمی کنید.

حجت‌الاسلام هاشمیان افزود: آسیب دوم، سبک شمردن و استخفاف دین است؛ در جایی که لازم است از دین حمایت کند، سکوت کرده یا به زندگی معمولی خودش مشغول می شود، البته شیطان در این راستا از حربه‌های مختلفی همانند ترس، طمع، آرزوهای دور و دراز و عوامل دیگر بهره می برد.

وی به خطبه امام حسین علیه السلام در منا اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم...» مردم بندۀ دنیا هستند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ بلا آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، افراط و تفریط در دینداری را به عنوان آسیب سوم مطرح کرد و گفت: امروز استکبار جهانی از فرقه‌های مختلف و افراط گرایانی مثل داعش در جهت سیاهنمایی اسلام ناب استفاده می کند، در صورتی که پیامبراکرم صلی الله علیه و آله، مردم را به میانه روی دعوت می کردند، چون افراط و تفریط در دینداری، انسان را از اصول باز می دارد و بیشتر به فروع سرگرم می کند.

حجت‌الاسلام هاشمیان، سقوط ارزش‌های اخلاقی در جامعه را آسیب چهارم دانست و تصریح کرد: دینداری دو بال دارد، دینداری مناسکی و تعظیم شعائر بسیار مهم است، اما ناقص است، لذا بعد دوم آن، افزایش معرفت دینی و گسترش مکارم اخلاق در جامعه است.

وی به سه آسیب درباره ارزش‌های اخلاقی اشاره کرد و گفت: هوای نفس، محبت دنیا و حربه‌های شیطان، آسیب ارزش‌های اخلاقی است که سعی می کند با وعده‌های پوچ و آرزوهای بزرگ، انسان را گمراه می‌کند، قرآن کریم بارها تذکر داده و به سرنوشت افرادی همچون بلعم باعورا اشاره فرموده است، اگر انسان مراقبت نکند نفس اماره، آخرتش را تضییع خواهد کرد، عمر سعد می دانست جنگیدن با امام حسین علیه السلام مساوی با تباه شدن آخرت است؛ اما حب دنیا و ملک ری را نتوانست رها کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام افزود: انسان فقط با قرب الهی به آرامش خواهد رسید، اما شیطان با اختلاف افکنی، تزیین باطل، جلوه دادن اعمال زشت، امیال کاذب و پوچ در نظر انسان، سعی می کند میل به تعالی را از بین ببرد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما