728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای حمید خیرابادی

روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله دکتری آقای حمید خیرآبادی با عنوان طراحی نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مسجد محوری روز پنج شنبه مورخ 97/10/27 برگزارشد.

چکیده:
 در تفکر حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران، فرهنگ، نظام حاکم بر سایر نظام‌های اجتماعی است و سایر نظام¬ها، بر اساس آن شکل¬دهی و هدایت¬ می‌شوند. بررسی¬های صورت گرفته پیرامون وضعیت موجود نظام فرهنگی ج.ا.ا نشان می‌دهد دستیابی به اهداف و مقاصد فرهنگی ج.ا.ا، عمدتاً با تکیه‌بر برخی از سازمان‌های فرهنگی و با غلبه رویکرد سازمانی دنبال می‌شود که با توجه به آسیب‌های ناشی از کژ کارکردهای بوروکراسی و موانع ساختاری، کارکردی و زمینه‌ای سازمان‌های فرهنگی، دستیابی به اهداف و مقاصد فرهنگی به شکل مناسبی فراهم نمی‌باشد.
 از سوی دیگر در جستجوی الگوی جایگزین، نهادها قابلیت و ظرفیت ویژه‌ای در دستیابی به اهداف و مقاصد فرهنگی دارند و مسجد به‌عنوان اصیل¬ترین نهاد فرهنگی برخاسته از اندیشه دینی، ظرفیت‌های تاریخی و تمدنی فراوانی در دستیابی به اهداف فرهنگی نظام اسلامی دارد که در صورت توجه مناسب به آن و محوریت یافتن در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی(همانند گذشته نه‌چندان دور)، امکان پاسخ گوئی به بسیاری از مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را خواهد داشت. لذا در این تحقیق با به‌کارگیری روش تحلیل مضمون و استفاده از نظرات خبرگان و منابع مکتوب تلاش شده است نظام فرهنگی ج.ا.ا با رویکرد مسجد محوری طراحی گردد. ابعاد نظام طراحی‌شده شامل اهداف، ارکان، کارکردها و الزامات می‌باشد و در ادامه مؤلفه‌های ذیل هر بعد شناسایی‌شده است. در انتها تلاش شده است تصویر این نظام و اجزای آن در سه سطح محله، شهر و کشور نمایش داده شود. در صورت محوریت مسجد می‌توان انتظار داشت زمینه‌های دستیابی به الگوی زیست مؤمنانه و تحقق تمدن اسلامی فراهم گردد.      
کلیدواژه: فرهنگ، نظام فرهنگی، رویکرد مسجدمحوری، رویکرد نهادی، رویکرد سازمانی


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما