728 x 90

برگزاری نشست تخصصی راهبردهای کارآمدسازی دین در عرصه بین الملل

نشست تخصصی راهبردهای کارآمدسازی دین در عرصه بین الملل توسط گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اولین نشست تخصصی از سلسله نشست‏های تخصصی کارآمدی فقه در عرصه نظام سازی، با عنوان " راهبرد های کارآمدسازی دین و تبلیغ دینی در عرصه بین الملل" آدرماه 96 با حضور دکتر محمد حسن قدیری ابیانه (سفیر اسبق جمهوری اسلامی در مکزیک) برگزار شد.
قدیری ابیانه در این نشست با اشاره به اینکه "اگر بخواهیم در خارج از کشور تبلیغات دینی انجام دهیم باید مخاطب را بشناسیم تا بتوانیم اثرگذاری کنیم" گفت: تبلیغ اسلام در هر منطقه فرق می‏کند. اروپا با امریکای لاتین و افریقا فرق دارد. بنابراین وقتی می‌خواهیم برای تبلیغ برویم باید مخاطب شناس باشیم و مسائل ذهنی آن‌ها را بدانیم. این‏که چرا از دین دور شده را بدانیم و بدانیم چه چیز را کجا استفاده کنیم.
سفیر اسبق جمهوری اسلامی در مکزیک با تاکید بر اینکه توانسته بیش از چند صد نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به اسلام دعوت کرده و به کسوت اسلام درآورده، به سنت تالیف نیز گریزی زد و با اشاره به کتابی که با عنوان «this is islam» (این است اسلام) به زبان اسپانیایی  و انگلیسی، گفت: برای این‏که آنچه انجام داده‌ام بدرد بخورد کتابی نوشتم به نام «این است اسلام» به زبان اسپانیایی که بعد به زبان انگلیسی هم چاپ شد به نام «this is islam» خیلی خلاصه، روان، کوتاه، منطقی و مقایسه‏ای.
نویسنده کتاب این است اسلام افزود: فرض را درنوشتن این کتاب بر این گذاشته‌ام که مخاطب من یا اصلاً اسلام را نمی‌شناسد و یا تحت تأثیر تبلیغات غربی‌ها اطلاعات غلط دارد برای کسی که علاقه‌مند می‏شود راجع به اسلام و یا کنجکاو می‏شود تا زمانی که شهادتین را بگوید. و بعد از این‏که شهادتین را گفت چیزهای دیگر.
زبان ساده و گویا، مبلّغ جوان و با نشاط، سایت، سی دی و ... از مواردی بود که قدیری ابیانه به آنها به عنوان ابزار و لوازم اولیه برای تبلیغ دین در خارج از کشور یاد کرد.
قدیری ابیانه درباره چگونگی تبلیغ دین در امریکای لاتین بخصوص مکزیک گفت: برای این‏که بتوانیم در امریکای لاتین کارکنیم باید ببینیم این‌ها را چطور بار آورده‌اند. در تبلیغ دین هیچ‌وقت نباید گفت که ما می‌خواهیم تبلیغ دین کنیم زیرا به‌محض اینکه بگوییم ما می‌خواهیم شما را مسلمان کنیم یک سد ایجاد می‏شود. این احادیث و روایاتی که برای ما خیلی وقت‌ها عادی است. می‌تواند تأثیرگذار باشد. 
وی افزود: اگر بتوانیم در جامعه مسیحی نگاه قرآن را به مسیحیت مطرح کنیم بسیار مؤثر خواهد بود زیرا قرآن بسیار دقیق و محکم به آن پرداخته است. قرآن می‌گوید آفرینش مسیح مثل آفرینش آدم است خدا گفت باش شد وقتی شما این‌گونه مقایسه می‌کنی آن‌ها حرف شمارا تصدیق می‏کنند.
وی همچنین در مورد قالب‏های تبلیغ در خارج از کشور افزود: قالب دیگری که می‌شود از آن در تبلیغ خارج از کشور استفاده کرد قالب هنر است. مثلاً من به‌شخصه با خودم چندین هزار برگ از برگ‌های ابروباد برده بودم.
اگر ما بتوانیم احداث و روایات را در قالب هنر ببریم بسیار خوب است.
شیوه دیگر برای تبلیغ دین ساختن بعضی فیلم‌ها است مثلاً در تورات آمده که فرعون و لشکرش در دریا غرق شدند و در انجیل آمده لشکر فرعون غرق شد و اشاره‌ای به غرق شدن فرعون نمی‏کند و تنها در قرآن است که می‌گوید فرعون غرق شد و بدنش را برگرداندیم تا عبرت شود و هیچ کتاب تاریخی و مذهبی به این نکته اشاره نمی‌کند.
قدیری ابیانه با اشاره به ضرورت استفاده از مهندسی معکوس در تبیین معارف دین گفت: این‌که تبلیغ از حجاب در غرب باید به‌صورت مهندسی معکوس باشد و عقلی نه نقلی. آن‏جا باید ثابت کنیم حجاب به نفع زن است و به نفع جامعه و بعد بگوییم چون اسلام اینرا گفته پس اسلام بر حق است.
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما