728 x 90

برگزاری نشست فرهنگی اتحاد امامت و امارت

مردم نقش تعیین‌کننده دارند. مدل ما، مدل غدیریه است؛


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نشست فرهنگی "اتحاد امامت و امارت " با حضور دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دانش پژوهان موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) روز سه شنبه 17 اسفند 95 با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین قوامی امام جمعه پردیسان قم در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین قوامی در خصوص اجرای طرح "اتحاد امامت و امارت" افزود:
مردم نقش تعیین‌کننده دارند. مدل ما، مدل غدیریه است؛ صد هزار نفر جمعیت در استادیوم غدیر جمع می‌شوند؛ پیامبر است؛ سپس جانشین، نخبگان، رقبا و هستند. می‌گوید من نصب می‌کنم؛ همه‌ی شما بیایید. می‌گویند چرا در حضور ما این کار را کردی؟ به این دلیل که شما نقش دارید؛ اگر این‌طور نبود من می‌رفتم مخفیانه این کار را انجام می‌دادم. من در حضور همگان این کار را انجام دادم. چرا صد هزار نفر؟ چون از تمامی کشورها بودند. لذا خود مردم در آن مدل غدیر که یک مدل نمونه است  نقش داشتند.
امام جمعه پردیسان در ادامه گفت: در طرح اتحاد امامت و امارت شورای اداری به ریاست معاون استاندار تشکیل شده و رئیس هیئت امنای مساجد این منطقه نیز شورای شهر پردیسان را تشکیل می ‌دهند و به نظارت و پیگیری امور مردم و رفع مشکلات در این منطقه می ‌پردازند.
وی بیان کرد: مردم در منطقه پردیسان می‌توانند برای حل اختلافات خود به مساجد مراجعه کنند تا در مساجد به اختلافات پیش از ورود به دادگاه رسیدگی شده و مشکلات مرتفع شوند.
امام جمعه پردیسان قم در ادامه افزود:
امام جماعت به منزله ولیّ فقیه و امام امت است. مسجد با محدوده آن به منزله یک مدینه اسلامی است که در آن مأمومین و مجاورین مسجد به منزله امت اسلامی هستند. امام جماعت، توسط امام جمعه نصب و عزل می‌شود و از او مشروعیت می‌گیرد و شرایط امام جماعت، شرایط امام جمعه بلکه ولیّ فقیه است.
اختیارات اداری سیاسی پیامبر(ص)، به ولیّ فقیه می ‌رسد و اختیارات اداری سیاسی ولیّ فقیه، به امام مسجد می‌رسد؛ ولیّ فقیه سه قوّه را زیر نظر دارد؛ بنابراین امام مسجد هم سه قوّه را زیر نظر دارد. در این ساختار رئیس قوّه مجریه کشور، رئیس جمهور است و رئیس قوّه مجریه مسجد، رئیس ستاد اجرایی است.
هیئت دولت رئیس جمهور مرکّب از وزیران است. (مطابق نیازهای کشور) هیئت دولت رئیس ستاد اجرایی مسجد، بر اساس نیازهای محدوده مسجد، مرکّب از وزرایی با عناوین و مسؤلیت‌های امور فرهنگی تبلیغی، امور مالی اقتصادی، امور سیاسی امنیتی، امور توسعه و عمران، امور ورزش و جوانان و دیگر موارد مشابه است
مقننه مسجد، هیئت امنای مسجد است. وظیفه هیئت امنا، وضع قوانین و مقررات لازم، برای اداره بهینه مسجد است. اعضای هیئت امنا را، مأمومین انتخاب می‌کنند. مقامات ارشد منطقه مسجد، عضو رسمی هیئت امنا هستند. مصوبات هیئت امنا توسط امام جماعت تأیید و جهت اجرا به رئیس ستاد اجرایی ابلاغ می‌شود.
رئیس هیئت امنا، توسط اعضای هیئت امنا انتخاب می‌شود و سپس توسط امام جماعت تنفیذ و تحت امر اوست همچنین قوّه قضائیه مسجد، هیئت حل اختلاف است. رئیس هیئت حل اختلاف، توسط امام جماعت نصب و عزل می‌شود.
در پایان حجت الاسلام و المسلمین قوامی به پرسش های دانشجویان و دانش پژوهان در خصوص اجرای طرح "اتحاد امامت و امارت" پاسخ گفتند. 
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما