728 x 90

در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد: سومین بخش از سلسله نشست‌‎های بررسی سیره امیرالمومنین علی(ع)

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در بخش سوم سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بررسی سیره آن حضرت درخصوص پوشاک پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در بخش سوم سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بررسی سیره آن حضرت درخصوص پوشاک پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در بخش سوم سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بررسی سیره آن حضرت درخصوص پوشاک پرداخت.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری با اشاره به گزارشی از کتاب الغارات گفت: در این گزارش ابو اسحاق سبیعی نقل می‌کند: روز جمعه¬ای در حالی که امیرالمومنین علی بن ¬ابی¬طالب(ع) در حال ایراد خطبه¬های نماز جمعه بود، من بر دوش پدرم نشسته بودم(و حضرت را تماشا می‌کردم، دیدم که حضرت) آستین لباسش را مثل کسی که باد می‌زند تکان می‌داد،. به پدرم گفتم ای پدر آیا امیرالمومنین احساس گرما می¬کند؟ پدرم به من گفت: خیر، وی گرم یا سردش نیست، بلکه او پیراهنش را شسته است و این پیراهن هنوز نمناک است و او غیر از این لباس، لباس دیگری ندارد، پس با آستینش باد می¬زند(تا لباسش خشک شود).

وی در توضیح این گزارش گفت: همان‌گونه که قبلا هم ذکر شد، عمده روایاتی که ثقفی درباره سیره امیرالمؤمنین نقل می¬کند مربوط به ایام حضور حضرت در کوفه و ایام خلافت ایشان است. این که حضرت خطبة نماز می‌خواندند خود قرینه¬ای دیگر برای این موضوع است.  

الویری افزود: راوی حدیث می‌گوید آن زمان که حضرت خطبه ایراد می¬کردند، من کودکی بودم که بر دوش پدرم نشسته و اطراف خود را نظاره¬ می¬کردم. برای کودکان اینگونه صحنه‌ها جالب و سوال‌برانگیز است. برای ابو اسحاق نیز جالب توجه بود که خطیب و امام جمعه در حین صحبت در حال باد زدن خود با آستینش است. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ادامه گفت: ابو اسحاق می¬گوید با مشاهده این صحنه کنجکاو شدم و از پدرم سوال کردم: ای پدر آیا امیرالمومنین گرمشان است؟ پدرم گفت: قصه، قصة سردی و گرمی هوا نیست. حضرت لباسشان را شسته¬اند و این لباس هنوز کامل خشک نشده است. ایشان با لباسی که کامل خشک نشده است بر مسند امامت جمعه و ایراد خطبه ایستاده¬اند. امیرالمومنین به جز این پیراهنی که هنوز خیس است و بر تن دارد، لباس دیگری ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: گزارشی که خوانده شد و گزارش‌های مشابه آن یک سلسله بحث¬ها و دلالت¬های دینی دارد که سر جای خود محفوظ است، و سبب می¬شود ما اسوه¬های خود را بهتر و بیشتر بشناسیم و مثلا بدانیم امیرالمومنین علی(ع) که نام مبارکش با عدالت توأم شده و اینگونه در تاریخ طنین افکنده، چنین شخصیتی بوده است.

وی در خصوص نقش تاریخ اجتماعی در درک وقایع گفت: آگاهی از این دست مسائل نظیر لباس، غذا و منش گذشتگان و جزئیات زندگی آنها به ویژه در باره اهل بیت علیهم السلام که در اصطلاح علمی و فنی به آن «تاریخ اجتماعی» می¬گویند تاثیرات زیادی حتی در فهم رویدادهای سیاسی دارد. 

استاد گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: تاریخ اجتماعی صرفا آگاهی ما از زندگی روزمره مردم عادی نیست، فهم مسائل سیاسی در پرتو مسائل اجتماعی هم از جمله جلوه¬ها و دستاوردهای این علم بشمار می¬رود. تاریخ اجتماعی در بسیاری از مطالب گره¬گشایی می¬کند و چه بسا در مواقعی ذهنیت ما را نسبت به اتفاقات و حوادث دگرگون می¬کند.

الویری در خصوص دلالت اخلاقی این روایت گفت: برای اصلاح امور اجتماعی یادمان نرود که خودمان نیز مسئولیم و وظایفی را بر عهده داریم. نگاه فردمحور به دلیل چشم پوشیدن از دلالت‌های دیگر یک نگاه حداقلی و تقلیل‌گرایانه است ولی به دلیل اهمیت آن نباید کنار گذاشته شود. نمی¬توان چنین انتظاری داشت که همه مسائل را حاکمیت و دولت به دست بگیرد و اصلاح کند، بلکه باید سهم و نقش خودمان را هم ادا کنیم.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما