728 x 90

زاهدتر از علی کیست؟

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در بخش اول سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان گزیده‌ای از سیره حضرت بر پایه کتاب «الغارات» پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در بخش اول سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان گزیده‌ای از سیره حضرت بر پایه کتاب «الغارات» پرداخت.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن الویری در بخش اول سلسله مباحث سیره امیرالمومنین علی(ع) در دانشگاه باقرالعلوم(ع) به بیان گزیده‌ای از سیره حضرت بر پایه کتاب «الغارات» پرداخت.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، الویری در ابتدای سخنان خود به معرفی کتاب الغارات پرداخت و گفت: این کتاب دربردارنده بخشی از خطبه¬های امیرالمومنین، رفتارها، مواضع حضرت و همچنین اوضاع زمانه ایشان است که از این حیث بسیار مهم است و شاید بتوان گفت هیچ کتاب تاریخی را نمی¬توان نام برد که درباره آن دوران سخن گفته باشد و خود را بی‌نیاز از این کتاب (الغارات) بداند.

وی با اشاره به قسمتی از این کتاب با عنوان «سیره عملی و رفتاری حضرت علی(ع)» گفت: در این بخش از معاویه بن عمار نقل شده است که: امام صادق(ع) فرمودند: هیچ دو کاری برای خدا پیش روی علی(ع) قرار نمی‌گرفت مگر آن که حضرت دشوارترین آنها را برمی‌گزید. علی(ع) تا زمانی که در کوفه بود، از دست‌رنج خود که از مدینه برایش می‌آوردند می‌خورد. اگر می‌خواست سویق بخورد، آن را در انبانی از جنس پوست می‌ریخت و از ترس این که دیگران چیزی دیگر بر آن بیافزایند، دهانه آن را هم می‌بست. (به راستی) زاهدتر از علی در دنیا کیست؟

استاد گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) ضمن توضیح این حدیث گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی بشر آن است که در دوگانه¬ها چگونه رفتار کند؟ این معیار برای چنین بزنگاه‌هایی بسیار حیاتی و راهگشا است. این معیار برگرفته از سیره، از آن جهت معیار است که مبنای رفتار حضرت برای ما نیز قابل تأسی و پیروی است و ما می¬توانیم از آن الگو و درس بگیریم و آن را نصب العین خود قرار دهیم. 

وی افزود: اگر من می¬توانم دو کار انجام دهم که ترک یکی باعث هیچ‌گونه اعتراض و توبیخ نمی‌شود، و انجامش هم سبب تشویق و تحسین من نمی¬شود، در چنین شرایطی چه خوب است معیار حضرت را در برابر خود ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.

الویری در پایان گفت: حتی می‌توان در یک نگاه غیردینی از این معیار دفاع کرد. انسان می‌تواند با انجام کارهای سخت‌تر، اثر وجودی خود را افزایش دهد و علاوه بر ایفای نقش موثرتر در جامعه، نسبت به عملکرد خود نیز رضایت قلبی بیشتری داشته باشد. این یک معیار بسیار مهم و با ارزش است و ما می¬توانیم دائما آن را نصب العین خود قرار دهیم. 



 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما