728 x 90

برگزاری وبینار تخصصی اسلام‌شناسی در دانشگاه باقرالعلوم(ع)/ ضرورت برنامه‌ریزی برای تحقق آرمان‌شهر مهدوی و ولایت عظمای مهدوی

  • 1400/10/4 شنبه
دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وبینار تخصصی اسلام‌شناسی را به زبان انگلیسی برگزار کرد.
دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وبینار تخصصی اسلام‌شناسی را به زبان انگلیسی برگزار کرد.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وبینار تخصصی اسلام‌شناسی را به زبان انگلیسی برگزار کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در این وبینار که توسط اداره بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار و دبیر علمی آن را سید هادی ساجدی استادیار دانشگاه باقرالعلوم (ع) برعهده داشت، یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به نقش و جایگاه آموزه مهدویت در تمدن‌سازی اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از مهدویت، نگاه امیدوارانه به آینده جهان است که بر اساس آن، فردی الهی بر اساس دستورات شریعت اسلامی و شریعت الهی  تلاش می‌کند جهان را به سعادت خودش نزدیک برگرداند.

وی بابیان اینکه آموزه‌های مهدویت دو بعد دارد که یکی نارضایتی از وضع موجود و یا نابسندگی به وضعیت موجود و دیگری امید به آینده است، گفت: تمدن سازی این نقش را ایفا می‌کند تا ما با نابسندگی به وضع موجود دنبال یک تغییر و تحول جدی باشیم تا آینده بهتری شکل گیرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بابیان اینکه تمدن‌سازی هم بعد مادی و هم بعد معنوی دارد افزود: این مهم می‌تواند دستاوردهای مادی زندگی اجتماعی بشر را شامل و هم می‌تواند بعد محتوایی و آنچه را که به‌نوعی برای جامعه در نقش فرهنگ و ارزش‌ها و محتوایی قرار می‌گیرد لحاظ شود. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهروزی لک با اشاره به اینکه مهدویت می‌تواند هر دو بعد فرهنگ و تمدن‌سازی و تمدن را در برگیرد، تصریح کرد: در دو بعد نظری صحبت بر این است که آموزه‌های مهدویت  چگونه می‌تواند الهام‌بخش تمدن محتوا و چگونگی تمدن سازی ما باشد. در بعد عملی هدف این است که در عمل نیز چگونه تمدن سازی پیش رو می‌تواند زمینه تحقق تمدن نهایی که جامعه موعود آرمانی مهدوی است را پوشش داده و اینکه چگونه می‌توانیم به سمت تمدن مهدوی در عمل  حرکت کنیم.

وی بابیان اینکه در این موضوع، روش‌شناسی این است که از روش آینده‌پژوهشی پس نگر استفاده کنیم گفت: در این روش، تلاش می‌شود که با الهام از آینده یا تصویرپردازی و رویاسازی آینده مطلوب تلاش کنیم از آن به وضع کنونی و حاضر برگردیم و  سپس با بررسی حالاتی که برای رسیدن به آن وضعیت مطلوب وجود دارد، تصمیمات راهبردی و برنامه عمل را اتخاذ کنیم. 

عضو هیئت‌علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: اگر بتوانیم نقش و جایگاه آموزه‌های مهدویت را به لحاظ عملی و نظری تبیین کنیم، می‌توانیم توضیح دهیم چگونه آموزه‌های مهدویت می‌تواند در تمدن سازی اسلامی نقش‌آفرین باشد. 

وی بیان کرد: ابعاد زندگی فردی، زندگی اجتماعی و سیاسی، اقتصادی،فنّاورانه و فناوری، علم، شیوه قضاوت، دادرسی و ابعاد امنیت می‌تواند از ابعاد مختلف آموزه‌های مهدوی به شمار رفته و از آموزه‌های مهدویت به‌عنوان الگوهای الهام‌بخش برای تمدن سازی بهره برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهروزی لک با بیان اینکه به لحاظ گستردگی و جغرافیای تمدن می‌توانیم نگاه جهان‌شمول در حوزه‌های آموزه‌های مهدویت مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: از بعد عملی نیز باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا تمدن سازی نوین اسلامی و تمدن پیش رو  ما را به سمت ایده‌آل و آرمان مطلوب در تحقق آرمان‌شهر مهدوی و ولایت عظمای مهدی  رهنمون کند.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما