728 x 90

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع): ضرورت میدان دادن به پتانسیل‌های مختلف جهت نیل به تمدن

  • 1400/9/24 چهارشنبه
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تأثیرگذاری حاکمیت بر پیدایش تمدن، بر ضرورت میدان دادن به پتانسیل‌های مختلف جهت نیل به تمدن تأکید کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تأثیرگذاری حاکمیت بر پیدایش تمدن، بر ضرورت میدان دادن به پتانسیل‌های مختلف جهت نیل به تمدن تأکید کرد.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تأثیرگذاری حاکمیت بر پیدایش تمدن، بر ضرورت میدان دادن به پتانسیل‌های مختلف جهت نیل به تمدن تأکید کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سیدحسین فلاح زاده امروز در نشست کرسی ترویجی حکمرانی و تمدن که به مناسبت هفته پژوهش توسط پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مرکز همکاری های علمی و بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: حیات جمعی انسان از  خانواده آغاز و به قبیله، اجتماع، جامعه، شهر و نهایتاً تمدن ختم می‌شود. 

وی بیان کرد: نوع روابط انسانی از موضوع های بسیار مهم در تمدن است و اگر نتواند به عدالت و تعاون جمعی منجر شود، تمدن محقق نمی شود.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به تاثیر نهاد حاکمیت بر پیدایش تمدن گفت: در هر جامعه ای با نهادهای متعددی روبرو هستیم و امور جامعه را در دست دارند که یکی از آن نهاد خانواده است و تربیت نسل را برعهده دارد و اگر حاکمیت نتواند در این زمینه حکمرانی کرده و نسل کافی ایجاد کند بستر شکل گیری تمدن محقق نمی شود.

فلاح زاده با طرح این پرسش که جایگاه نهاد سیاست و حمکرانی کجاست بیان کرد: نهاد سیاسی یا حکمرانی با توجه به دراختیار داشتن بخش زیادی از قدرت و تسلط بر سایرنهادها بیشترین نقش را در بستر سازی تمدن بر عهده دارد و نقش نهاد قدرت در مقابل آنان بیشتر است. 

وی با بیان اینکه در حکمرانی نهاد حاکمیت در رونق اقتصاد موثر بوده و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارد افزود: تمدن بدون عدالت پدیدار نمی شود و باید در قوانین خود به سمت عدالت پیش برویم. 

فلاح زاده در بخش دیگری از سخنان خود برقراری بسترهای شکل گیری روابط با دیگران را از وظایف حاکمیت دانست و افزود: در بحث تمدن باید مشارکت اتفاق افتد و این مهم نیز از ارتباطات شکل می گیرد و  نهاد حاکمیتی باید آن را دنبال کنند.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و خاطرنشان کرد: در این بیانیه اهداف کلان فراروی نظام تبیین شده و می تواند نقشه راه بوده و باید برای اجرای نقشه راهبرد و سیاست هایی را در نظر گرفته و نقش عملی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حاکمیت در انتخاب راهبردها و حرکت اصلی جامعه موثر است  و حاکمیت باید سعه صدر داشته و به پتانسیل های مختلف میدان دهد، افزود: حاکمیت می تواند با میدان دادن گروه های مختلف همگان را در ساخت اجتماع، شهر و مدینه فاضله دخالت دهد.
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما