728 x 90

علوم غربی پاسخگوی نیاز جامعه اسلامی نیست / از اعمال سلیقه در اسلامی سازی علوم باید پرهیز کرد

  • 1400/9/21 يكشنبه
دانش‌آموخته  دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه علوم سیاسی ما متأسفانه متأثر از جوامع غربی شکل گرفته است، از این رو نمی تواند نیاز جامعه ما را پاسخ دهد، گفت: از اعمال سلیقه در اسلامی سازی علوم باید پرهیز کرد.
دانش‌آموخته  دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه علوم سیاسی ما متأسفانه متأثر از جوامع غربی شکل گرفته است، از این رو نمی تواند نیاز جامعه ما را پاسخ دهد، گفت: از اعمال سلیقه در اسلامی سازی علوم باید پرهیز کرد.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

دانش‌آموخته  دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه علوم سیاسی ما متأسفانه متأثر از جوامع غربی شکل گرفته است، از این رو نمی تواند نیاز جامعه ما را پاسخ دهد، گفت: از اعمال سلیقه در اسلامی سازی علوم باید پرهیز کرد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، هادی جلالی اصل در نشست معرفی آثار پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با عنوان «روش شناسی علوم سیاسی بر اساس رابطه عقل و نقل» با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی و به ویژه علوم سیاسی یک سلسله مقدماتی را می طلبد که این مقدمات در سایر علوم الزامی ندارد، گفت: علوم سیاسی ما متأسفانه متأثر از جوامع غربی شکل گرفته است، از این رو نمی تواند نیاز جامعه ما را پاسخ دهد، زیرا جامعه ما اسلامی است.

وی ادامه داد: نخستین علتی که سبب می شود ما نتوانیم به راحتی در زمینه علم واردات داشته باشیم، متغیرهایی است که جامعه ما را از جوامع غربی متفاوت ساخته است.

جلالی اصل به تبیین دلایلی برای این که ما در جامعه اسلامی نمی توانیم از علوم غربی استفاده کنیم، پرداخت و ابراز کرد: بدون شک هر جامعه ای متغیرهای خاص خودش را دارد، از این رو ما نمی توانیم با علوم غربی که برای متغیرهای غربی شکل گرفته است، جامعه اسلامی را رشد و ارتقا ببخشیم.

دانش‌آموخته دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، اندیشمندان به سوی بومی سازی علوم حرکت کردند، مطرح کرد: ضعف هایی که در زمینه روش شناسی وجود دارد سبب شد تا این تلاش ها به نتیجه کافی نرسد و ما متأسفانه نتوانستیم نسبت میان علوم وحیانی و علوم انسانی و تجربی را حل کنیم.

وی با اشاره به دیدگاه های مختلف در خصوص اسلامی سازی و بومی سازی علوم تصریح کرد: عده ای در این زمینه معتقد هستند که ما در تولید علوم نباید سراغ علوم دینی حرکت کنیم و یا عده ای دیگر نیز علوم اسلامی را به شکل کامل قبول ندارند و تنها به غرب می نگرند.

جلالی اصل به دیدگاه اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در خصوص اسلامی سازی علوم اشاره کرد و با تشریح روش صحیح بومی سازی علوم پرداخت و عنوان کرد: در این زمینه باید از سلایق مختلف گذر کرد و به اسلوب روشمند و هدفمند روی آورد.

وی با بیان اینکه نباید به نام اسلامی سازی علوم، سلیقه ها بر جامعه اسلامی حاکم شود، ادامه داد: در جامعه اسلامی نمی توانیم یک سری علوم ناقص غربی را حاکم کنیم، اما باید در نظر داشته باشیم که اگر به جای اسلامی سازی روشمند علوم، سلایق را حاکم کنیم، بدون شک مشکلات عدیده ای برایمان پدید خواهد آمد.

جلالی اصل رابطه عقل و نقل و نسبت آن با اسلامی سازی علوم را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بدون شک علوم ناقص بشری بسیار بهتر از اعمال سلیقه در بومی سازی علوم است، از این رو باید تلاش داشته باشیم که بر اساس اصول و روش دست به اسلامی سازی علوم بزنیم.

وی با بیان اینکه توجه به نقل، همچنان که می تواند یک فرصت باشد، می تواند یک تهدید جدی نیز به شمار رود، اضافه کرد: اگر نتوانیم به صورت روشمند کاربرد نقل را برای خود مشخص نکنیم، بدون شک دچار مشکل خواهیم شد، زیرا با این نگاه، عقل و نقل در تقابل همدیگر قرار خواهند گرفت.

جلالی اصل با اشاره به بیان آیت الله جوادی آملی مبنی بر اینکه آنچه که قطعی است، وحی می باشد، نه نقل، عنوان کرد: در این زمینه باید توجه ویژه داشته باشیم؛ بدون شک امروز هم عقل بشری و هم نقل بشری نقص های و مشکلات بسیاری دارد که در زمینه ها اسلامی سازی علوم باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اصول فقه می تواند در زمینه روش شناسی علوم سیاسی کمک شایانی به ما داشته باشد، به معرفی کتاب خود با عنوان «روش شناسی علوم سیاسی بر اساس عقل و نقل» پرداخت و الگوهای به کار رفته در این کتاب را مورد تبیین قرار داد.

 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما