728 x 90

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) تبیین کرد: تلاش دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر ارائه رشته های دانشگاهی مورد نیاز جامعه اسلامی

  • 1400/6/23 سه‌شنبه
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر تلاش این دانشگاه مبنی بر راه اندازی رشته های بر زمین مانده و مورد نیاز جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: درخواست های متعددی از کشورهای مختلف دریافت می شود که نسبت به تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز علاقه می کنند.
رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر تلاش این دانشگاه مبنی بر راه اندازی رشته های بر زمین مانده و مورد نیاز جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: درخواست های متعددی از کشورهای مختلف دریافت می شود که نسبت به تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز علاقه می کنند.روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر تلاش این دانشگاه مبنی بر راه اندازی رشته های بر زمین مانده و مورد نیاز جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: درخواست های متعددی از کشورهای مختلف دریافت می شود که نسبت به تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز علاقه می کنند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی در جلسه ای با حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری «رایزن فرهنگی ایران در عراق» که به منظور بررسی زمینه‌ های همکاری علمی مشترک با مراکز علمی عراق، در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه باقرالعلوم(ع) دارای مجوز از سوی وزارت علوم است و هیئت مؤسس آن دفتر تبلیغات اسلامی می باشد.

* وجود ۲۰ گروه علمی در دانشگاه باقرالعلوم(ع)

وی ضمن بیان توضیحاتی در خصوص رشته های دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۷۳ آغاز به کار کرد که در حال حاضر دارای سه دانشکده «فلسفه و اخلاق»، «فرهنگ، علوم اجتماعی و رفتاری» و «تاریخ، تمدن و مطالعات سیاسی» و سه گروه علمی مستقل (فقه مضاف، مطالعات خانواده و مطالعات فرهنگی و تمدنی) که در آینده این سه گروه به دانشکده تبدیل خواهند شد، و در مجموع ۲۰ گروه علمی در این دانشگاه وجود دارد.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: این دانشگاه در تلاش است رشته هایی که بر زمین مانده و مورد نیاز جامعه اسلامی است را راه اندازی کند.

وی با بیان این که درخواست های متعددی از کشورهای مختلف دریافت می شود که نسبت به تحصیل در دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز علاقه می کنند، افزود: این مسأله در هیأت امنا و هیئت مؤسس این دانشگاه مطرح و در نهایت تصویب شد که دانشجویانی از دیگر کشورها پذیرش شوند.

* ۴۸ دانشگاه ایرانی مجوز پذیرش دانشجوی عراقی دارند

در این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین اباذری ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، اظهار داشت: پس از سقوط صدام، تنها مدارک سه دانشگاه ایران (تهران، امیر کبیر و اصفهان) در عراق ارزش داشت، این در حالی است که اکنون ۴۸ دانشگاه ایران مورد پذیرش عراق است و در تلاش برای افزایش این تعداد به ۷۵ دانشگاه هستیم.

وی گفت: لازمه این که دانشگاه باقرالعلوم(ع) به جمع این دانشگاه های مذکور برسد، آن است که باید زیرساخت های پذیرش دانشجویان خارجی را فراهم کنید و سایت دانشگاه به زبان عربی فعال باشد.

رایزن فرهنگی ایران در عراق تصریح کرد: یکی از موانع پذیرش ما، فراگیری زبان فارسی در شش ماه ابتدایی پذیرش دانشجویان است که این مورد باید اصلاح شود، به این صورت که دانشجوی پذیرشی همزمان با ترم اول، زبان فارسی را فراگیرد.

وی ضمن بیان راهکارهایی جهت تسهیل در پذیرش دانشجو از عراق افزود: در صدد همکاری های دانشگاهی با مراکز علمی عراق باشید تا زمینه های پذیرش دانشجویان عراقی نیز فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین اباذری اظهار داشت: همکاری با اماکن متبرکه عراق، برگزاری دوره های علمی مشترک با گروه های مختلف عراقی و همچنین همکاری پژوهشی مشترک، از دیگر راه های مؤثر در پذیرش دانشجوی عراقی به شمار می رود.

همچنین، محمد ستوده آرانی «معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه باقر العلوم(ع)» از آمادگی این دانشگاه نسبت به پذیرش دانشجوی خارجی در رشته مطالعات منطقه ای خبر داد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی «معاون پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع)» با اشاره به انتشار سه مجله در این دانشگاه اظهار داشت: سه مجله «آیین حکمت»، «علوم سیاسی»، «تاریخ اسلامی» به صورت فیزیکی و الکترونیکی از سوی این دانشگاه منتشر می شود و در صدد راه اندازی سه مجله دیگر هستیم که مجوز برخی گرفته شده و مجوز برخی دیگر در حال انجام است.

* پذیرش ۲۰ دانشجو از کشورهای اروپایی و آمریکا در سال تحصیلی جدید دانشگاه باقرالعلوم(ع)

در این جلسه، سید هادی ساجدی «رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» تصریح کرد: از سال ۹۹ مجوز پذیرش دانشجوی خارجی از سوی وزارت علوم در دو بخش انگلیسی و عربی صادر شد که در سال تحصیلی جدید، در بخش انگلیسی ۲۰ دانشجو از کشورهای آمریکا و اروپا خواهیم داشت که در این میان، ۱۰ نفر در رشته فقه و معارف مقطع کارشناسی و ۱۰ نفر در رشته فلسفه و کلام مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می شوند.

وی گفت: علت این که در سال تحصیلی جدید از کشورهای عربی پذیرش نداریم، به این جهت است که مجوز پذیرش از کشورهای مقصد صادر نشده است.

رئیس اداره امور بین الملل و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: نگاه دانشگاه باقرالعلوم(ع) نخبه گزینی است و نگاه انتقادی به علوم انسانی غرب داشته ایم و این دانشگاه در فضاهای آکادمیک می تواند عرض اندام کند.

وی خاطرنشان کرد: نسبت به برگزاری دوره های کوتاه مدت نخبگانی در رشته های تخصصی آمادگی داریم.
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما