728 x 90

برگزاری مراسم مبعث حضرت رسول اکرم(ص) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین احمد تقدسی نیا در دانشگاه باقرالعلوم(ع)

مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص)، نخستین روز از یک انقلاب فکری و اخلاقی و آغازی بر آخرین نهضت دینی بود.
با همت مدیریت امور فرهنگی دانشگاه باقر العلوم(ع) و به منا‌سبت مبعث پیامبر اسلام(ص)، جشن عید مبعث با حضور جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه باقرالعلوم (ع) و با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین تقدسی نیا در نمازخانه این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع)، حجت الاسلام والمسلمین تقدسی نیا با تبریک عید مبعث را به عنوان بزرگترین و مهم ترین رویداد تاریخ مسلمانان یاد کرده و گفت: بعثت نخستین روز از یک انقلاب فکری و اخلاقی و آغازی بر آخرین نهضت دینی بود.
وی: در بخش دیگر از سخنانش با بیان بررسی جامعه ی زمانِ بعثتِ پیامبر اسلام (ص) از دیدگاه قرآن پرداخت و گفت:جامعه ی زمان بعثت پیامبر اسلام (ص) طبق آیات قرآنی دارای سه ویژگی بود؛ نخستین ویژگی جامعه ی زمان بعثت، انکار معاد و قیامت بود و مردم هیچ اعتقادی به روز قیامت نداشتد. قرآن در این زمینه در سوره جاثیه آیه ٢۴ می فرماید:
وَ قالُوا ما هِيَ إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما يُهْلِكُنا إِلَّا الدَّهْرُ وَ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ
آنها (مشرکان)گفتند: «چیزی جز همین زندگی دنیای ما در کار نیست گروهی از ما می میرند و گروهی جای آنها را می گیرند و جز طبیعت و روزگار ما را هلاک نمی کند!» آنان به این سخن که می گویند علمی ندارند ، بلکه تنها حدس می زنندو گمانی بی پایه دارند.  

دومین ویژگی و خصوصیت جامعه ی زمان بعثت، دشمنی ای بود که بین قبایل وجود داشت. به همین دلیل همیشه در جنگ و نزاع و کشتار بودند. قرآن نیز به این مورد بسیار زیبا در سوره آل عمران آیه ۱۰٣ اشاره کرده و می فرماید:
"
وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً"
ونعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آن گاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت و در سايه ی نعمت او برادران يكديگر شديد.
سومین خصوصیت جامعه ی زمان بعثت، کفر و نفاقی بود که باعث شده بود در لبه ی پرتگاه آتش جهنم قرار بگیرند. قرآن این خصوصیت را هم در ادامه ی آیه ی ۱۰٣ سوره ی مبارکه ی آل عمران بیان کرده و می فرماید:

"
وَكُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ الْنَّارِ فَاءَنْقَذَكُم مِّنْهَا"شما كافر بوديد، و بين شما و افتادن در آتش دوزخ، بيش از يك قدم فاصله نبود و آن يك قدم همان مردن شما بود كه از سياهى چشم آدمى به سفيدى آن به آدمى نزديك تر است و خداى تعالى شما را با ايمان آوردنتان نجات داد.
و اگر مراد از آن (آتش ) جنگ باشد، منظور اين خواهد بود كه شما قبل از ايمان آوردنتان در لبه آتش جنگ هایى قرار داشتيد كه هر لحظه ممكن بود برپا گردد.

وی: در بخش دوم سخنان خود به اهداف و فلسفه ی بعثت اشاره کرد و افزود: نخستین هدف بعثت توحید بود. چون دعوت به توحید نخستین پیام همه ی پیامبران بود. توحید یعنی نفرت و دوری و نفی همه ی طاغوتها. یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت خدا. توحید یعنی نپذیرفتن هیچ گونه بی عدالتی یعنی همان لا اله الا الله.
وی دومین هدف بعثت را برقراری عدالت در جامعه بیان کرد و گفت: طبق آیه ٢۵ سوره ی مبارکه ی حدید، می توان گفت پس از دعوت به یکتا پرستی و پرهیز از شرک و کفر، عدالت و قسط مهم ترین و اساسی ترین هدف پیامبران و پیامبر اسلام بود: « لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ…»حدید /۲۵
حجت الاسلام و المسلمین تقدسی نیا در ادامه، سومین و چهارمین هدف بعثت را تعلیم و تزکیه مردم و آزادی انسانها از قید اسارت بیان داشت و گفت: یکی از اهداف بعثت انبیاء آزادی انسان از اسارت طاغوت بود که قرآن در سوره اعراف آیه 157، به آن اشاره کرده است و می فرماید:
"
وَ یَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَ الْاَغْلاَلَ الَّتِى کانَتْ عَلَیْهِمْ»
در این آیه، آزاد کردن انسان ها از چنگال اسارت ها، از اهداف پیامبر اسلام(ص) شمرده شده است.
و در سوره ی مبارکه ی جمعه آیه دوم تعلیم و تزکیه را از اهداف بعثت شمرده و می فرماید:
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ
وی در پایان، دو سوال اساسی جهت تحقیق و بررسی بیشتر مطرح کرد و از محققین و پژوهشگران حوزه و دانشگاه خواست که به این موارد بیشتر توجه کنند و گفت:
آیا بعثت پیامبر ملازم با نزول وحی و قرآن بوده یا این که وحی و آیات سوره ی علق تقریبا دو ماه بعد از بعثت و در شب قدر نازل شده است؟
شاید هیچ ملازمه‌ای بین مبعث رسول خدا(ص) و نزول قرآن وجود نداشته باشد. چون ممکن است پیامبر اکرم به پیامبری در ٢٧ رجب مبعوث شده باشد ولی هنوز هیچ آیه ای از قرآن بر او نازل نشده باشد و پنج آیه ی اول از سوره مبارکه علق بعد از مدتی نازل شده باشد. در این زمینه باید روایاتی که بر ملازمه ی بین بعثت و نزول قرآن وارد شده بیشتر از نظر سندی و محتوایی بررسی شود.
سوال دوم این است که چرا خداوند پیامبران را به سوی انسانها فرستاده است؟ آیا عقل و خرد انسان ناتوان و ضعیف و ناقص بود یا این که پیامبران آمدند تا بیداری عقلی ایجاد کنند؟ لذا پرسش مهم این است که آیا ضرورتا باید نقصی در عقل و خرد انسان وجود داشته باشد تا جا برای بعثت پیامبران باز شود؟ برخی مثل فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق سهروردی و علامه طباطبایی با طرح اجتماعی بودن انسان معتقدند که انسان چون اجتماعی است و نیاز به قانون دارد عقل و خرد آدمی در وضع قوانین برای اداره اجتماع یا رساندن انسان به سعادت یا کمال، ناقص و ناتوان است و نیاز به یک راهنمای الهی دارد. بنابراین نتوانسته اند بین انسان بی عیب و کامل را با ارسال پیامبران از سوی خداوند جمع کنند.
در مقابل می توان، هم عقل انسان را کامل و سالم دانست و هم این عقل سالم را نیازمند به پیامبر الهی دانست کما این که خداوند در سوره ی ابراهیم آیه ی ۱۰ می فرماید:
"
قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ"
از این آیه و امثال آن می توان فهمید که انسان با عقل خود می تواند خدا را بشناسد.
و در سوره ی شمس به این مهم اشاره کرده که خداوند تشخیص اعمال خوب از بد را به انسان الهام کرده است. می فرماید: وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. پس پليدى‌ها و پاكى‌هايش را به او الهام كرد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما