728 x 90

برگزاری چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی

  • 1399/10/6 شنبه
روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی اسلام‌شناسی  با موضوع «Islamic Approach to the Political Aspect of Globalization» روز سه‌شنبه 1399/10/2 با هماهنگی دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد. در این نشست برخط که با حضور اساتید، دانشجویان و دکتر سید هادی ساجدی؛ مدیر دفتر همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غلام‌رضا بهروزی لک؛ استاد و عضو هیئت علمی گروه مطالعات سیاسی دانشگاه باقرالعلوم به طرح مباحث خود پرداخت.  

دکتر غلام‌رضا بهروزی لک در ابتدای این نشست علمی گفت: جهانی‌سازی بدین معنا است که فضای اجتماعی انسان در سطح جهانی بزرگ شده است؛ برقراری ارتباط با افراد سایر نقاط ممکن شده و جغرافیا و منطقه نمی‌تواند مانعی برای برقراری ارتباط باشد. در جهانی‌سازی ارتباط از طریق فضای مجازی و فن‌آوری جایگزین رابطه رودررو و حضوری می‌شود.

وی پس از بررسی ابعاد جهانی‌سازی، در خصوص جنبه سیاسی جهانی‌سازی افزود: هانتیگتون عصر جهانی‌سازی را دوره برخورد و تقابل تمدن‌ها می‌داند. بعد دیگری که می‌توان در جهانی‌سازی به آن اشاره کرد نهادها یا مدیریت بین‌الملل است. شکل‌گیری جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول و همچنین سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم نمونه‌هایی از این مدیریت است. در این بعدِ سیاسیِ جهانی‌سازی، کشورهای مختلف تحت مدیریت سازمانی خاص، که امروز در اختیار سازمان ملل متحد است،  با هم همکاری می‌کنند که پدیده‌ای نو در جهانی‌سازی ارزیابی می‌شود. از سویی دیگر، کشور ایالات متحده آمریکا «تک محوری» (monocentrism) را مطرح می‌کند که به این معنی است که کشورهای دنیا باید تحت مدیریت و فرماندهی آمریکا در سطح بین‌الملل فعالیت کنند. در مقابل، برخی کشورهای دیگر «چند مرکزیت» (polyceterism) را مطرح کنند که بدین معنی است که همه کشورهای دنیا در مدیریت بین‌الملل همکاری و مشارکت دارند. «همزیستی جهانی» و «حکومت جهانی» ابعاد دیگری از جهانی‌سازی هستند. حکومت جهانی که نوعی ویژه‌ای از آن در ادیان ابراهیمی نیز نوید داده شده است، حکومتی است که در آن تمام دنیا تحت مدیریت حکومتی واحد قرارمی‌گیرد.

دکتر بهروزی لک پیرامون حکومت جهانی اسلام گفت: خداوند در قرآن کریم این نوید را به انسان داده است که در نهایت در نبرد بین خیر و شر، افراد صالح زمام امور دنیا را به دست خواهند گرفت و حکومتی جهانی بر اساس آموزه‌های الهی شکل خواهد گرفت. بر این اساس، یکی از وظایف مسلمانان تلاش در جهت فراهم‌سازی بستر شکل‌گیری این حکومت جهانی است.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما