728 x 90

قرآن کریم محور تمدن اسلامی و فلسفه، محور تمدن غرب است

روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

به گزارش امور فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) «نشست علمی جایگاه قرآن کریم و نحوه نقش آفرینی آن در تمدن اسلامی» با حضور دکتر «خیری قیرباش اغلو» و جمعی از اساتید برجسته دانشگاه‌های ترکیه در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

اساتید برجسته دانشگاه‌های ترکیه در ابتدای ورود به دانشگاه باقرالعلوم(ع) بر سر مزار شهدای گمنام حضور پیدا کرده و بعد از ادای احترام و قرائت فاتحه از کتابخانه دانشگاه و بخش‌‎های مختلف دانشگاه بازید کردند.

دکتر خیری قیرباش اغلو، عضو هیأت علمی دانشگاه الهیات آنکارا و مشاور سازمان دیانت ترکیه از قرآن کریم به عنوان بنیان معارف اسلامی یاد کرد و گفت: تفکر نوین اسلامی با محوریت قرآن کریم و سیره به عنوان راه حل اصلی تعصبات مذهبی است.

وی مدنیت اسلام را ضروری خواند و اظهار داشت: با جهانی سازی و انقلاب صنعتی در جهان غرب، الگویی جدید به جهان عرضه شد، بدین جهت باید در مفهوم مدنیت نه فقط به انسان بلکه به همه کائنات اهمیت داده شود.

مسئولیت تمدن سازی بر عهده روشنفکران است

عضو هیأت علمی سابق دانشگاه محمد بن سعود عربستان و دانشگاه شریعت و مطالعات اسلامی قطر افزود: تحلیل تمدن اسلامی و اجرایی کردن آن نباید بر عهده حاکمان و رهبران سیاسی که وابسته به حکومت هستند، باشد، بلکه فقط روشنفکران می‌توانند این وظیفه را برعهده بگیرند که نسبت به خدا، تاریخ و جامعه مسئولیت دارند.

وی به الزامات تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: آیا تمدن اسلامی فقط برای مسلمانان‌ها است یا غیر مسلمانان را نیز شامل می‌شود، آیا تمدن اسلامی بر مبنای قرآن کریم است یا واقع نگرانه، منطقه‌ای و بین المللی است، آیا تمدن اسلامی مسئولیتی است که قصد داریم آن را بر قرآن تحمیل ‌کنیم یا بر عهده امت اسلام است؟ قرآن همه چیز را در اختیار ما قرار نداده است، بنابراین باید به علوم جامعه شناسانه و نتایجی که علوم مختلف به آن رسیده‌اند توجه کرد، همچنین در پژوهش‌های قرآنی به جای توجه کردن به تفاسیر کلاسیک، نتایج علوم مدرن مورد بررسی واقع شود.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سوزنچی، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به جایگاه قرآن کریم و نقش آفرینی آن در تمدن اسلامی پرداخت و ابراز داشت: در تمدن غرب، محور فلسفه است، اما در تمدن اسلامی محور، قرآن کریم است و خداوند با قرآن کریم، برنامه زندگی بشر را معین فرموده است.

قرآن کریم محور تمدن اسلامی و فلسفه، محور تمدن غرب است

وی تأکید کرد: در تمدن غرب، دین کنار رفت و انسان‌ها جای خدا قرار گرفتند و اومانیسم شکل گرفت، یک عده انسان که با بافته‌های ذهنی مدعی حل مشکلات جهان شدند، اما در تمدن اسلامی، خدا محور عالم است که جهان را آفریده است و خداوند از طریق قرآن با انسان سخن گفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سوزنچی افزود: ما بیش از این که در تمدن سازی به غرب نگاه کنیم، باید به دوره خودمان در تمدن اسلامی رجوع کنیم، در واقع تمدن اسلامی یک تمدن نص محور است، نه فلسفه محور، دوره‌ای که قرآن محور همه امور و دانش‎ها است و تسری اندیشه‌های توحیدی در جامعه محصول فلاسفه نیست، بلکه محصول قرآن است.

وی تصریح کرد: حتی فلسفه یونانی در مواجهه با تمدن اسلامی دچار تغییر و تحول بنیادین می‌شود، در صورتی که فلسفه یونانی، خدا محور نیست و مبدأ همه اشیاء را در درون آنها یا عناصر اربعه جستجو می‎کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: در تمدن اسلامی، جهان فعل خدا و قرآن، کلام خداوند است و برای شناخت خدا باید جهان را شناخت، بنابراین قرآن هدایتگر و محور همه علوم قرار می‌گیرد، اما در تمدن غربی، فلسفه محور است و فیلسوف مدعی هدایت جامعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سوزنچی خاطرنشان کرد: در تمدن اسلامی، متن مقدس در دسترس مسلمانان قرار دارد که خطا در آن راه ندارد، پیشرفت علوم تجربی در تمدن اسلامی منافاتی با دین ندارد، فرضیه‎ها در تمدن اسلامی خلاف نگاه قرآنی نیست و علم و دین، لازم و ملزوم همدیگر هستند.

مسئولیت تمدن سازی بر عهده عالمان دینی و رهبران سیاسی است

وی علمای دینی همچون امام راحل را تمدن ساز دانست و افزود: روشنفکران و سیاست بازانی که به میراث عظیم تمدن اسلامی واقف نیستند، نمی‌توانند هدایتگر جامعه باشند، بلکه عالمان دینی و رهبران سیاسی که با پشتوانه تمدن اسلامی، هویت اسلامی را احیا کردند، می‌توانند در این زمینه نقش آفرین بوده و هدایتگری سیاسی داشته باشند، همان گونه که در تمدن نوین اسلامی کسی نمی‌تواند نقش و جایگاه امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم دینی که در عرصه سیاست وارد شده است را نادیده بگیرد.

 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما