728 x 90

مراسم آغاز سال تحصیلی 97-98 دانشگاه باقرالعلوم (ع)

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید درسالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این جلسه پس از تلاوت آیات  قرآن کریم، دکتر ستوده، معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه، ضمن گرامیداشت سال تحصیلی جدید بر ویژگی‌های منحصر به فرد نظام آموزشی این دانشگاه تأکید کرد. ایشان، اولین خصوصیت مهم را مسأله‌محوری و توجه به مسائل و نیازهای کشور در تمامی رشته‌های دانشگاه دانست. ایشان عنوان کرد: بسیاری از مسائل کشور، نیازمند همت و تلاش علمی دانشجویانی است که حوزوی بوده و دارای خاستگاه و دغدغه اسلامی باشند و این موضوع با مسأله‌محوری ارتباط تنگاتنگ دارد. در دفتر تبلیغات اسلامی، پانزده مسأله مهم کشور شناخته شده است که براساس این مسائل، چهار قطب علمی و میزهای ذیل آنها شکل گرفته است. آشنایی دانشجویان دانشگاه مخصوصاً دانشجویان جدید با آنها لازم و بسیار مفید است. بنابراین مسأله‌محوری باید در تدریس، رساله، پایان‌نامه و پژوهش‌ها موردتوجه باشد و هر فعالیت علمی باید مستقیم یا غیرمستقیم ناظر به یکی از مسائل و نیازهای جمهوری اسلامی قرار گیرد.
ویژگی بعدی، پژوهش‌محوری است. خواندن نظریه‌ها و مطالعه کتاب‌ها که منجر به کسب یک تخصص می‌شود، نباید صرفاً با هدف آموزش انجام شود. دانشگاه، اکنون با جدیت بیشتری درصدد است که کارگاه‌های علمی را تقویت کند. دانشجویان باید علاوه بر دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی داشته باشند. دانشجو باید برای تتبع و تحقیق،‌ متدهای علمی و مهارت‌های نوشتن و پایان‌نامه‌نویسی و هر آنچه معطوف به نرم‌افزارهای جدید می‌شود را یاد بگیرد.
ویژگی سوم، کمک به تولید نظریه‌های علمی است. نظریه‌های علمی امروز کشور، اغلب غربی یا متأثر از غرب است. اکثر کتاب‌ها و ترجمه‌های اینگونه‌اند. تحول در علوم انسانی و اسلامی‌سازی علوم انسانی در حال حاضر در کشور در حال انجام است و دستاوردهای خوبی نیز داشته است. ما در جمهوری اسلامی ایران، به‌شدت نیازمند نظریه‌های علمی و نظریه‌پردازی‌های علمی در عرصه‌های مختلف هستیم و دانشجو باید به‌گونه‌ای مسیر علمی را طی کند که بتواند نظریه‌پردازی کند. رسیدن به این هدف، منوط به اهتمام جدی به کمیت و کیفیت در امر آموزش است.
دکتر ستوده آفت علم را علم‌آموزی با هدف رفع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تکلیف دانست و ادامه داد: دانشجو باید به صورت خودکار علاقه مند به تحقیق و ارائه مقالات علمی باشد. خلاصه‌کردن متون آموزشی و کاهش آن و برگزاری امتحانات ساده، باعث ضعف امر آموزش است. در دانشگاه‌های موفق بین‌المللی، دانشجویان برای گذراندن یک واحد درسی، گاه 20 تا 30 منبع را مطالعه و آزمون می‌دهند و روزانه بیش از 100 تا 200 صفحه مطالعه می‌کنند. با وجود تحصیل در علوم حوزوی، دانشجویان این دانشگاه باید به کیفیت در کسب مدارج علمی دانشگاهی نیز بپردازند. این فرصت و این امکانات همچون کتابخانه غنی و اساتید برجسته را دوره‌ای طلایی دانسته و غنیمت شمارید و حضوری فعال داشته باشید.
وی افزود: دانشجویان از غیبت در کلاس‌ها خودداری کنند. غیبت‌های بیش از سقف تعیین‌شده منجر به مشروط‌شدن دانشجویان خواهد شد. سقف تحصیل دانشجویان کارشناسی هشت ترم، کارشناسی ارشد پنج ترم و دکترا نه ترم است و در صورت تخطی، مشمول جریمه‌های تأخیر می‌باشد.
معاون آموزشی و فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام دانشجویان متعهد و دغدغه‌مند نسبت به علم و جامعه اسلامی را مزیت این دانشگاه دانست و اضافه کرد: این دانشگاه، دانشگاهی است که در رشته‌هایی فعال است که تعداد زیادی از آنها در انحصار همین دانشگاه است. لذا انتظاراتی که از دانشجویان این دانشگاه وجود دارد از دانشجویان دانشگاه‌های دیگر نیست.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز ضمن خیر مقدم به دانشجویان جدید با تأکید بر وجوب و اهمیت شرعی علم و علم‌آموزی به عنوان یک وظیفه طلبگی و نه یک حرفه و شغل برای کسب درآمد، پرهیز از نگاه مادی به علم یا یک ضرورت دانست و بیان کرد: علم، تنها گذراندن چند واحد درسی نیست و دلسوزی برای کسب علم و پرهیز مدرک‌گرایی، امری لازم است. معضل جامعه امروز این است که طبق آمارهای رسمی 75% مشاغل در اختیار غیرمتخصصین است؟ بنابراین بسیاری از مشکلات کشور به این مسأله بازمی‌گردد. مدرک‌گرایی، تنها جنبه استخدامی دارد و بهره علمی به بار نمی‌آورد. دانشجوی این دانشگاه، طلبه و محصول حوزه است و باید در راستای تعمیق ایمان دینی و تبیین سیاسی و جامعه‌شناختی احکام دین حرکت کند. همه چیز باید در خدمت دین باشد. عمر و وقتمان را باید در این راه صرف کنیم. اگر این تحصیلات در کار و در دفاع از دینمان استفاده نشود، چه ثمری دارد؟
رئیس دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، ضمن اشاره به اینکه این دانشگاه در بین دانشگاههای حوزوی استان قم، بر مبناینظام رتبه‌بندی ISC  (براساس استفاده از پرسشنامه استاندارد ISC و استفاده از پایگاه‌های آی اس آی و اسکوپوس و همچنین وبگاه رسمی این مؤسسات) دارای رتبه اول است، موسسه امام خمینی رتبه دوم و دانشگاه ادیان و مذاهب، رتبه سوم را کسب کرده‌اند.
دکتر مریجی اضافه کرد: دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام دارای ظرفیت‌های مهمی است که برمبنای آن دارای رشته‌های تخصصی منحصربه‌فردی است و در اکثر رشته‌ها اولین و تنها برگزارکننده در کشور است. با این وجود، باید تلاش کنیم با توجه به ظرفیت‌های موجود، در سطح بین‌المللی وضعیت بهتری کسب کنیم. لذا بهره‌گیری از این فضای علمی و نظم و حضور در کلاس را جزء واجبات خود بدانید. بهترین رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها و نمرات تحصیلی باید در این دانشگاه بدست آید. امروز جامعه اسلامی، به‌صورت جدی نیازمند تلاش علمی است و تنها تلاش علمی و خروجی‌ها و محصولات علمی است که می‌تواند دشمنان انقلاب اسلامی را ناکام کند. دانشجویان و طلاب باید تنها به تقویت بنیه علمی بیندیشند.
این مراسم، با استقبال زیاد دانشجویان جدیدالورود برگزار و پس استماع سخنان ریاست دانشگاه به پایان رسید.



 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما