728 x 90

برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی اشد خانم خدیجه قاضی خانی

  • 1396/2/19 سه‌شنبه

عنوان بازنمایی تاریخ صدر اسلام در وصیت نامه شهدای دفاع مقدس استان قم

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد خانم خدیجه قاضی خانی با عنوان " بازنمایی تاریخ صدر اسلام در وصیت نامه شهدای دفاع مقدس استان قم " روز دوشنبه 96/2/18 در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار شد. در این جلسه که تعدادی قابل توجه از دانشجویان و دانش آموختگان نیز در آن حضور داشتند؛ ابتدا آقای دکتر الویری به عنوان استاد راهنما ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از آقایان دکتر فتحی و دکتر خانمحمدی به عنوان استاد مشاور و استاد داور از دانشجو خواستند که لایحه دفاعیه خود را ارائه کند.
سپس استاد داور نقدهای محتوایی؛ روشی و ویرایشی خود را ارائه کردند و استاد داور نیز به نقدهای روشی پاسخ دادند. سرانجام هیأت داوران پایان نامه را به درجه عالی پذیرفته اعلام کردند.
یادآور می شود به پاس زحمات این دانشجو؛ بسیج دانشجویان دانشگاه با اهدای لوح تقدیر همراه با هدیه نقدی رئیس دانشگاه از ایشان تقدیر به عمل آورد.
 
بازنمایی تاریخ صدر اسلام در وصیت نامه های شهدای دفاع مقدس استان قم
 
چکیده
انقلاب اسلامی و به دنبال آن دفاع مقدس یکی از پرتحول ترین و شگفت انگیزترین مقطع های تاریخی ، فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی در ایران است . بی شک بازکاوی تفکرات ، رفتار و کردار شهدا که به عنوان اولین فرزندان این نسل بیشترین تأثیر را در برپایی و شکل گیری آن داشتند می تواند ارائه دهنده ی الگو و سرمشقی در حمایت و حفاظت از اصل انقلاب و دستاوردهای آن باشد ؛ از این رو وصیت نامه های آنان که گنجینه های ماندگار آن دوران است و چهره های ایشان را بی پیرایه به ما بازمی شناساند می تواند ما را در شناخت تفکرات ، انگیزه ها و اهداف شان یاری رساند . یکی از پرسش ها که به تحقق این هدف کمک می کند این است که آیا شهدا با تاریخ صدر اسلام آشنایی داشته اند ؟ چگونه و تا چه میزان ؟ روش تحقیق در این پژوهش تاریخی ، توصیفی تحلیلی است . داده های اصلی این نوشتار ؛ که همان وصیت نامه های شهدای دفاع مقدس استان قم می باشد از مرکز اسناد کل کشور به دست آمده و برای دسته بندی و پردازش اطلاعات از نرم افزار maxqda استفاده شده است .
یافته های پژوهش نشان می دهد شهدا عنایتی خاص به تاریخ صدر اسلام داشته و آن را بخش جدایی ناپذیر تاریخ شیعه و تفکرات آن می دانند ؛ از این رو با بازنمایی دوره های مختلف ائمه معصومین علیهم السلام سعی کرده اند ابتدا خود از آن تبعیت کرده و سپس هم نسلان و آیندگان را نیز به بودن در این مسیر سفارش کنند ؛ تا آن جا که آمار قابل توجهی از حوادث و وقایع دوره های مختلف تاریخ صدر اسلام مانند حوادث و وقایع زندگانی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم ، امیرالمومنین علی علیه السلام ، فاطمه ی زهرا سلام الله علیها ، امام حسن علیه السلام و سیدالشهدا علیه السلام در وصیت نامه های شان بازتاب پیدا می کند . از این میان عصر سیدالشهدا علیه السلام بیشترین بازنمایی را به خود اختصاص داده است ؛ این امر می تواند گویای این مطلب باشد که شرایط سیاسی اجتماعی ابتدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، تاریخ این عصر را بیشتر برای آنان یادآور بوده است و چون خودشان نیز این انقلاب را در راستای آن قیام می دانستند پا در همان مسیری نهاده اند که اباعبدالله علیه السلام برای آیندگان تبیین نموده است .
 
کلید واژه ها : شهدا ، انقلاب اسلامی ، وصیت نامه ، صدر اسلام ، دفاع مقدس
 


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما