728 x 90

نشست بررسی وضعیت شیعیان هند: فرصتها و چالش ها

فایل های پیوست :


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) به همت گروه انگلیسی دانشکده زبان های خارجی و مطالعات بینافرهنگی ، نشست بررسی وضعیت شیعیان هند:فرصتها و چالش ها در سالن همایش دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر مهدی خواجه پیری، نماینده رهبری در هندوستان با اشاره به پیشینه ورود اسلام در هند تصریح کرد: اسلام از شمال توسط ایرانیان و از جنوب توسط بازرگانان وارد هند شد.
وی اولین حکومت شیعی بر مبنای ولایت فقیه را در جنوب هنددانست و افزود: اولین حکومت بر مبنای ولایت فقیه در منطقه جنوب هند و با پیشوایی امیر مومن استرآبادی و با پادشاهی سلطان محمد قلی قدف شاه به رسمیت و مشروعیت دست یافت.
نماینده رهبری در هندوستان، هند را بزرگترین مرکز علمی در دهه‌های گذشته ارزیابی کرد و افزود: دهه‌های گذشته هند از بزرگترین مراکز علمی جهان بود که فقط توسط یکی از مدارس هند به نام مدرسه الواعظین بیش از ۶۰۰ مبلغ به کشورهای آفریقایی اعزام شدند و بیش از دو میلیون به تشیع گرویدند.
وی وضعیت کنونی شیعیان در هند را اسف بار توصیف کرد و گفت: در ۵۰ سال پیش هر منطقه و محله‌ای از مناطق شیعی هند، برای هر دو هزار یا سه هزار نفر یک مجتهد وجود داشت، اما اکنون مسیر نزولی عجیبی در تشیع هند به وجود آمده که حتی نمی‌توانیم آمار درستی از شیعیان بدهیم و امروز طلبه‌ای در مدرسه الواعظین هند یافت نمی‌شود.
دکتر خواجه پیری ضعف امکانات در هندوستان را عامل فرستاده نشدن مبلغ دانست و افزود: متأسفانه آن عظمت و قدرت علمی شیعیان در هند به قدری تضعیف شده که حتی در برخی از مناطق هند، بدون نماز خواندن جنازه‌ها را دفن می‌کنند و با توجه به ضعف امکانات هم مبلغی به هند فرستاده نمی‌شود.
وی با درخواست از طلاب برای احیا تشیع در هند افزود: باید کارهای تحقیقی-پژوهشی و شناخت مسایل هند با برنامه‌ریزی کلی برای وضعیت شیعیان هند اقداماتی خودجوشانه انجام شود.
نماینده رهبری در هند، با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص شیعه هند بیان کرد: متأسفانه اقدامات مورد رضایت رهبری در هند خصوصا در مورد شیعیان انجام نشده است.
وی در ادامه افزود: با توجه به از بین رفتن کتابخانه‌های بزرگ شیعه شناسی در هند، برنامه و وظیفه ما حفظ زمینه‌های میراث فرهنگی شیعه در هند است.
لازم به ذکر است پس از پایان این نشست، دکتر خواجه پیری با مسئولین دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز جلسه ای جداگانه داشتند و از دانشگاه دیدن کردند.
 
 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما