728 x 90

برگزاری دومین گردهمایی دانشجویان و دانش آموختگان گروه تاریخ و تمدن

به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم(ع) دومین گردهمایی دانشجویان و دانش آموختگان گروه تاریخ و تمدن دانشگاه روز دوشنبه 18/2/96 در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد.

دراین مراسم ابتدا آقای موسوی صدیق آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و پس از پخش سرود ملی، آقای دکتر الویری مدیر گروه گزارشی فشرده از فعالیت های گروه در دو سال اخیر شامل تغییر نام گروه به " گروه تاریخ و تمدن"، دریافت موافقت قطعی راه اندازی دوره دکتری، رشد چشمگیر تعداد مقالات فصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ اسلام و زمینه سازی برای راه اندازی رشته های جدید در مقطع دکتری ارائه کرد. سپس سرکارخانم دکتر روح الهی امیری عضو  هیأت علمی گروه طی یک سخنرانی درباره ضرورت بازتعریف دانش تاریخ چنین بیان داشتند: تعریف علم تاریخ، معیارها و شاخصه هایی از سوی اندیشمندان مختلفی انجام گرفته است. مورخان تعاریف گوناگونی از علم تاریخ ارائه داده اند اما بنظر این تعاریف بدون در نظر گرفتن معیارها و شاخصه های این علم تعریفی جامع برای پرسش اصلی آن که تاریخ چیست؟ نبوده است.
ایشان بر اساس دو معیار هدف و غایت علم و معیار کارکرد و نتایج، بیان داشتند: انتظاری که از تعریف این علم می رود آنست که علم تاریخ بتواند انسان را به مقاصد متعالی برساند و سبب افزایش معرفت انسان گردد و معیار کارکرد و نتیجه علم با فراهم نمودن زمینه های عبرت آموزی، تجربه اندوزی و بصیرت یابی انسان را در درک معضلات معاصر و ریشه یابی علل و عوامل حوادث کنونی یاری و قدرت تحلیل انسان را افزایش دهد. درحالیکه تا به این روز پاسخی که در تعریف این علم بیان شده آنست که تاریخ علم به تحولات گذشته انسان است. منطقا چنین پاسخی نمی تواند دقیق باشد و همه انتظارات این علم را بر اساس معیارهای پیش گفته برآورد امید آن است تا در آینده تعریف دقیق با معیارهای علمی برای این تاریخ توسط فیلسوفان علم ارائه شود.
در بخش بعدی مراسم خانمها رضائی، جمشیدی، مشعل پور و آقایان نیک خصال و عبدالهی در صحبتهای کوتاه خود خاطراتی از ایام دانشجویی، پیشنهادهایی برای شاخصهای کاربست تاریخ در فهم و تحلیل رویدادهای سیاسی و اجتماعی، افزایش ارتباطات علمی دانش آموختگان و بهره برداری از ظرفیتهای آنها در طرحهای علمی ارائه کردند.
در ادامه مراسم آقای دکتر ایزدی درباره تاریخ طنز در ایران طی سخنانی بیان داشتند:
طنز واژه ای عربی است ودر لغت به معنای مسخره کردن ، طعنه زدن، عیب کردن، سخن گفتن به رمز وبه استهزا از کسی سخن گفتن است.در واقع طنز هنری است که عدم تناسبات مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می رسد نشان می دهد واین خود مایه خنده و انبساط خاطر می شود.در واقع طنز تفکر بر انگیز وماهیتی پیچیده وچند لایه دارد؛گرچه طبیعتش بر خنده استوار است اما خنده را تنها وسیله ای می داند برای نیل به هدفی برتر و آگاه کردن انسان به عمق مشکلات.گرچه در ظاهر می خنداند اما در پس این خنده واقعیتی تلخ وجود دارد که انسان را به تفکر وامی دارد.وبه همین خاطر است که گفته اند طنز یعنی گریه کردن قاه قاه و خندیدن آه آهکه البته ظرافت و دقت وچیره دستی خاصی را می طلبد.زمانی که طنز از حد اعتدال وادب خارج شده وبه دنبال بیان زشتی و عیب کسی برای تخریب شخصیت وروح ویواز ادب ومقاصد اصلاح طلبانه خارج شود تبدیل به هجو می شود. زبان هجو اغلب تند وقیح وبی ادبانه است.
طنز شکل وشیوه های مختلفی دارد:
  • تحقیر
  • تشبیه به حیوانات
  • نادانی و کودن نمایی{مثل بهلول وملا نصرالدن}
  • خراب کردن نمادها، القاب ومناصب مثل قاضی،سلطان،ظل الله،محتسب
  • ستایش اغراق آمیزاز شخصی یا گروهی
  • بزرگ کردن بیش از حد چیزی یا فردی
شهر آشوب که در آن با لحن تمسخر آمیزاز صفات خاص و ناپسند یک شهر وبزرگان آن می پردازد.
در این انواع طنز وقتی از حد اعتدال وادب خارج شده وکلمات حالت تند ، وقیح وبی ادبانه بخود بگیرد به هجو هزل تبدیل می شود.
در آثار مکتوب منظوم ومنثورتاریخ ایران پس از اسلام از قرن سوم هجری قمری به بعد موارد طنز وهجو وهزل زیادی به چشم میخورد و دیوان شعرا معمولا بخشی را به هزلیات وهجویات اختصاص می دادند و یا همه دیوان با موضوع هجو و هزل بود.عبید زاکانی نویسنده کتاب رساله دلگشا و سراینده مثنوی موش وگربه برای اولین بار بصورتی منسجم و گسترده به طنزو هجو پرداخت وآثار مکتوب ویژه آن تالیف کرد. پس از وی افراد مختلفی در این مسیر قدم زدند که معروفترین شخصیت های معاصر آن دهخدا ومقالات دخو در روزنامه صور اسرافیل عهد مشروطیت،محمد علی جمالزاده، حسین توفیق ومجله فکاهی توفیق،ابوالقاسم حالت با تخلص خروس لاری وکیومرث صابری فومنی با مجله مادگار گل آقا وشاغلام.
در بخش پایانی این مراسم پس از پخش یک نماهنگ کوتاه درباره شهدا آقای دکتر مریجی رییس دانشگاه طی سخنانی بر ضرورت حفظ فرهنگ شهادت تکیه کردند و لوح تقدیر بسیج دانشجویی را به خانم خدیجه قاضی خانی اهداء نمودند.
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما