728 x 90

برنامه های معاونت آموزش دفتر و قطب های فکری فرهنگی

برنامه های معاونت آموزش دفتر و قطب های فکری فرهنگی
برنامه های معاونت آموزش دفتر و قطب های فکری فرهنگی روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام

برنامه های معاونت آموزش دفتر و قطب های فکری فرهنگی

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:
برنامه های معاونت آموزش دفتر و قطب های فکری فرهنگی کاملاً در هم تنیده است
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برنامه های دانشگاه باقرالعلوم(ع) و قطب های فکری فرهنگی این دفتر کاملاً در هم تنیده است و سیاست دانشگاه و شورای آن، این است که تمام گروه ها مسیرشان را مطابق با نیازهای قطبی تدوین کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی ، در پی رهنمودهای حضرت امام(ره) جهت تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی و پس از آن، دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جهت فعالیت های آموزشی با هدف فراهم آوردن زمینه و امکانات لازم در عرصه های علوم انسانی ـ اسلامی و توسعه و گسترش مراکز علمی ـ حوزوی و نیز به منظور بالابردن سطح آگاهی های اجتماعی و سیاسی طلاب حوزه علمیه با برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش، فعالیت خود را آغاز کرد.
به منظور بررسي فعاليت هاي شاخص اخير و چشم انداز فعاليتهاي دانشگاه باقرالعلوم (ع) و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از مجموعه معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی و تعامل آن با قطب هاي فکري فرهنگي دفتر تبلیغات؛ با حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی «معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)» به گفت وگو پرداخته ايم که در ادامه از پيشرو مي گذرانيم:
* فعالیت های شاخص اخیر معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را تشریح بفرمایید.
انقلاب اسلامی پس از پیروزی جهت رسیدن به اهداف عالی خود می بایست در دو حوزه تولید علم و تربیت نیروی متخصص و توانمند بیش از پیش تلاش نموده تا بتواند آنچه را که مطمع نظر رهبران به ویژه امام خمینی بوده است را  محقق نمایند، به همین جهت نهادهایی به صورت خودجوش و یا با درایت امام رضوان الله تعالی علیه تشکیل گردیده اند دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نیز یکی از این نهادهای انقلابی بود که به فرمان امام در سالهای ابتدایی انقلاب تشکیل گردید، بخش آموزش این نهاد در راستای بیانیه ماموریت تعریف شده، برنامه های آموزشی  خود را در یک چشم انداز 20 ساله تدوین نموده و برای تحقق آن نیز مراکز آموزشی نظیر دانشگاه باقرالعلوم،موسسه عالی امام رضا و معصومیه را تاسیس نمود، این مراکز نیز تلاش نموده اند آن بخش از فعالیت های آموزشی که در حوزه و دانشگاه متکفل نداشته است را مطمع نظر قرار دهد،چون از یک سو، طلاب در حوزه علمیه برای اجرای رسالت خود که تبیین ارزش های دینی است،نیاز به علوم جدید داشتند که در دانشگاه ها این رشته ها با توجه به خاستگاه خود نمی توانست جوابگو باشد، از دیگر سو نیز معذوریت هایی برای طلاب وجود داشت که نمی توانستند به سایر دانشگاهها مراجعه نمایند؛برای این منظور دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام تشکیل گردیده است، ابتدا گروه های آموزشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) محدود به یک دانشکده و چند گروه بود و از سال 90 به بعدکه مسئولیت این دانشگاه بر عهده حقیر گذاشته شد،با حمایت بی دریغ رئیس محترم دفتر تبلیغات حوزه حجت الاسلام والمسلیمین جناب آقای دکتر واعظی و صدالبته همیاری همکاران مدیران، اساتید محترم،  چند دانشکده با چندین گروه آموزشی جدید تاسیس گردیده و مسیر ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه هموار گردید؛ به عنوان مثال،پیش از این دانشگاه یک گروه علوم اجتماعی داشت اما امروزه این گروه تبدیل به یک دانشکده و سه گروه آموزشی علوم اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات و مدیریت راهبردی فرهنگ گردیده و هر گروه دارای چند رشته جدید التاسیس است.
این دانشگاه از یک سو، سعی می کند رشته هایی که جامعه علمی و نظام اسلامی به آن نیازمند بوده متکفلی هم ندارد را تاسیس نماید، رشته هایی مثل سیاستگذاری فرهنگی، مدیریت راهبردی فرهنگی،فلسفه فیزیک،فلسفه شیمی،فلسفه حقوق، فلسفه علوم اجتماعی، دانش اجتماعی مسلمین که دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان مؤسس این رشته ها در کشور می باشد و هنوز هم برخی از این رشته ها فقط در دانشگاه باقرالعلوم به طور اختصاصی برگزار می گردد. از سوی دیگر، رشته یا گروهی که اشباع شده ویا متکفل پیدا کرده را از دستور کار خود خارج کند؛به عنوان نمونه زمانی نیاز به پرورش اساتید معارف در دانشگاه ها بود و این امر متکفلی نداشت ما گروه معارف را تاسیس کرده و چهار گرایش مبانی ،اخلاق،انقلاب اسلامی و تاریخ تمدن را اجرا می کردیم اما الان با وجود دانشگاه مستقل معارف که متکفل تربیت اساتید معرف است، هیئت امنای دانشگاه گفتند اکنون این موضوع متکفل پیدا کرده دیگر نیازی به وجود این رشته در دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیست ، لذا گروه معارف تعطیل نموده  و با توجه به مسأله میز اخلاق، گروه اخلاق و تربیت را جایگزین گروه آن کردند؛ همچنین گروه خانواده و گروه فقه مضاف، گروه هایی هستند که در گذشته نبود و امروز شکل گرفته است.
* چشم انداز فعالیت های معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی برای آینده چیست؟
 دانشگاه برای ادامه فعالیت های کمی و کیفی خود در آینده، تشکیل دو دانشکده فقه مضاف و مطالعات خانواده می باشد که البته در حال حاضر گروه فقه مضاف تشکیل شده و یک رشته فقه سیاسی در مقطع ارشد چند دوره دانشجو پذیرفته و در در صدد گرفتن مجوز اجرای دوره دکتری هستیم؛  گروه مطالعات خانواده نیز در سال جاری به تصویب هیات مناء دانشگاه رسیده است،مدیر آن منصوب شده ودر حال مطالعه مساله است. همانطوری که می دانید مباحث آموزشی مربوط به مطالعات خانواده از جمله نیازهای ضروری جامعه اسلامی است که متاسفانه رشته های موجود در مجامع علمی نمی تواند به خوبی پاسخگوی آن باشد؛ با توجه به وجود مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) که در آنجا 900 طلبه خانم در سطوح متعدد مشغول به تحصیل هستند؛ دانشگاه باقرالعلوم (ع)بنا دارد از این پتانسیل بهره گرفته و در حد امکان دانشجویان را از میان دانش آموختگان این موسسه پذیرش نماید.
در خصوص مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نیز باید عرض کنم که همکاران در این مؤسسه سعی می کنند تا رشته هایی که طلاب و فضلای حوزه به آن نیاز دارند مثل فقه سیاسی، دانش اجتماعی، و تاریخ اهل بیت و پیامبراعظم(ص) تاسیس و یا اجرا کند؛ اگرچه متأسفانه فرایند تصویب خواهی آن بسیار کند است، به عنوان مثال در خصوص رشته دانش اجتماعی 13 سال است که منتظر تصویب هستیم و 6 سال است که پیگیر رشته فقه سیاسی می باشیم تا این رشته ها را تصویب کنند. متأسفانه برخی از این رشته ها را که از حوزه ناامید شدیم، به سمت دانشگاه رفتیم و اصلا نمی خواستیم رشته دانش اجتماعی را وزارت علوم بگیریم، اما وقتی که دیدیم از طریق حوزه نشد، از طریق وزارت علوم اقدام کردیم و مجوز آن را دریافت کرده و چندین دوره آن را  در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه باقرالعلوم اجرا کردیم؛در حالی که سالهاست که این رشته پشت در شورای گسترش حوزه مانده است.
* تعامل معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی با قطب های فکری و فرهنگی چگونه است؟ بحث «مسأله محوری» در این معاونت چگونه دنبال می شود؟
اساسا دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) خیلی دور از مسائل قطب نبودند که اکنون خود را هماهنگ کنند و به تعبیری دیگر ما با توجه به اینکه مرکز آموزشی هستیم رشته های ما به صورت واقعی در مسیر حرکت قطب های چهارگانه دفتر است. حتی در جلسات رسمی شورای راهبری قطب بارها گفته ام که اگر شورای محترم تشخیص دهد که رشته ای از رشته های دانشگاه در راستای مسائل قطب ها نیست، آن را کنار می گذاریم.با توجه به ماهیت رشته های آموزشی،همه رشته های موجود در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه امام رضا(ع) مطابق با برنامه های قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است. شورای تحصیلات تحصیلی ما دانشجویان را موظف نموده که برای تدوین پایان نامه باید موضوعاتی را انتخاب کنند که در راستای حل مسائل قطب ها باشد. اگر پایان نامه ای این قید را رعایت نکند به تصویب شورای تحصیلات دانشگاه نخواهد رسید، این شورا موظف شد صورت جلسه اش را به دبیرخانه شورای راهبری ارسال نماید.تا از این طریق کنترل گردد.
گروه مطالعات خانواده نیز برای حل مسائل میز خانواده دفتر تبلیغات اسلامی راه اندازی شده امعاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:
برنامه های معاونت آموزش دفتر و قطب های فکری فرهنگی کاملاً در هم تنیده است
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برنامه های دانشگاه باقرالعلوم(ع) و قطب های فکری فرهنگی این دفتر کاملاً در هم تنیده است و سیاست دانشگاه و شورای آن، این است که تمام گروه ها مسیرشان را مطابق با نیازهای قطبی تدوین کنند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی ، در پی رهنمودهای حضرت امام(ره) جهت تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی و پس از آن، دانشگاه باقرالعلوم(ع) در جهت فعالیت های آموزشی با هدف فراهم آوردن زمینه و امکانات لازم در عرصه های علوم انسانی ـ اسلامی و توسعه و گسترش مراکز علمی ـ حوزوی و نیز به منظور بالابردن سطح آگاهی های اجتماعی و سیاسی طلاب حوزه علمیه با برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش، فعالیت خود را آغاز کرد.
به منظور بررسي فعاليت هاي شاخص اخير و چشم انداز فعاليتهاي دانشگاه باقرالعلوم (ع) و موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) از مجموعه معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی و تعامل آن با قطب هاي فکري فرهنگي دفتر تبلیغات؛ با حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی «معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) و موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)» به گفت وگو پرداخته ايم که در ادامه از پيشرو مي گذرانيم:
* فعالیت های شاخص اخیر معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را تشریح بفرمایید.
انقلاب اسلامی پس از پیروزی جهت رسیدن به اهداف عالی خود می بایست در دو حوزه تولید علم و تربیت نیروی متخصص و توانمند بیش از پیش تلاش نموده تا بتواند آنچه را که مطمع نظر رهبران به ویژه امام خمینی بوده است را  محقق نمایند، به همین جهت نهادهایی به صورت خودجوش و یا با درایت امام رضوان الله تعالی علیه تشکیل گردیده اند دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نیز یکی از این نهادهای انقلابی بود که به فرمان امام در سالهای ابتدایی انقلاب تشکیل گردید، بخش آموزش این نهاد در راستای بیانیه ماموریت تعریف شده، برنامه های آموزشی  خود را در یک چشم انداز 20 ساله تدوین نموده و برای تحقق آن نیز مراکز آموزشی نظیر دانشگاه باقرالعلوم،موسسه عالی امام رضا و معصومیه را تاسیس نمود، این مراکز نیز تلاش نموده اند آن بخش از فعالیت های آموزشی که در حوزه و دانشگاه متکفل نداشته است را مطمع نظر قرار دهد،چون از یک سو، طلاب در حوزه علمیه برای اجرای رسالت خود که تبیین ارزش های دینی است،نیاز به علوم جدید داشتند که در دانشگاه ها این رشته ها با توجه به خاستگاه خود نمی توانست جوابگو باشد، از دیگر سو نیز معذوریت هایی برای طلاب وجود داشت که نمی توانستند به سایر دانشگاهها مراجعه نمایند؛برای این منظور دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام تشکیل گردیده است، ابتدا گروه های آموزشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) محدود به یک دانشکده و چند گروه بود و از سال 90 به بعدکه مسئولیت این دانشگاه بر عهده حقیر گذاشته شد،با حمایت بی دریغ رئیس محترم دفتر تبلیغات حوزه حجت الاسلام والمسلیمین جناب آقای دکتر واعظی و صدالبته همیاری همکاران مدیران، اساتید محترم،  چند دانشکده با چندین گروه آموزشی جدید تاسیس گردیده و مسیر ارتقاء کمی و کیفی دانشگاه هموار گردید؛ به عنوان مثال،پیش از این دانشگاه یک گروه علوم اجتماعی داشت اما امروزه این گروه تبدیل به یک دانشکده و سه گروه آموزشی علوم اجتماعی، فرهنگ و ارتباطات و مدیریت راهبردی فرهنگ گردیده و هر گروه دارای چند رشته جدید التاسیس است.
این دانشگاه از یک سو، سعی می کند رشته هایی که جامعه علمی و نظام اسلامی به آن نیازمند بوده متکفلی هم ندارد را تاسیس نماید، رشته هایی مثل سیاستگذاری فرهنگی، مدیریت راهبردی فرهنگی،فلسفه فیزیک،فلسفه شیمی،فلسفه حقوق، فلسفه علوم اجتماعی، دانش اجتماعی مسلمین که دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان مؤسس این رشته ها در کشور می باشد و هنوز هم برخی از این رشته ها فقط در دانشگاه باقرالعلوم به طور اختصاصی برگزار می گردد. از سوی دیگر، رشته یا گروهی که اشباع شده ویا متکفل پیدا کرده را از دستور کار خود خارج کند؛به عنوان نمونه زمانی نیاز به پرورش اساتید معارف در دانشگاه ها بود و این امر متکفلی نداشت ما گروه معارف را تاسیس کرده و چهار گرایش مبانی ،اخلاق،انقلاب اسلامی و تاریخ تمدن را اجرا می کردیم اما الان با وجود دانشگاه مستقل معارف که متکفل تربیت اساتید معرف است، هیئت امنای دانشگاه گفتند اکنون این موضوع متکفل پیدا کرده دیگر نیازی به وجود این رشته در دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیست ، لذا گروه معارف تعطیل نموده  و با توجه به مسأله میز اخلاق، گروه اخلاق و تربیت را جایگزین گروه آن کردند؛ همچنین گروه خانواده و گروه فقه مضاف، گروه هایی هستند که در گذشته نبود و امروز شکل گرفته است.
* چشم انداز فعالیت های معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی برای آینده چیست؟
 دانشگاه برای ادامه فعالیت های کمی و کیفی خود در آینده، تشکیل دو دانشکده فقه مضاف و مطالعات خانواده می باشد که البته در حال حاضر گروه فقه مضاف تشکیل شده و یک رشته فقه سیاسی در مقطع ارشد چند دوره دانشجو پذیرفته و در در صدد گرفتن مجوز اجرای دوره دکتری هستیم؛  گروه مطالعات خانواده نیز در سال جاری به تصویب هیات مناء دانشگاه رسیده است،مدیر آن منصوب شده ودر حال مطالعه مساله است. همانطوری که می دانید مباحث آموزشی مربوط به مطالعات خانواده از جمله نیازهای ضروری جامعه اسلامی است که متاسفانه رشته های موجود در مجامع علمی نمی تواند به خوبی پاسخگوی آن باشد؛ با توجه به وجود مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) که در آنجا 900 طلبه خانم در سطوح متعدد مشغول به تحصیل هستند؛ دانشگاه باقرالعلوم (ع)بنا دارد از این پتانسیل بهره گرفته و در حد امکان دانشجویان را از میان دانش آموختگان این موسسه پذیرش نماید.
در خصوص مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) نیز باید عرض کنم که همکاران در این مؤسسه سعی می کنند تا رشته هایی که طلاب و فضلای حوزه به آن نیاز دارند مثل فقه سیاسی، دانش اجتماعی، و تاریخ اهل بیت و پیامبراعظم(ص) تاسیس و یا اجرا کند؛ اگرچه متأسفانه فرایند تصویب خواهی آن بسیار کند است، به عنوان مثال در خصوص رشته دانش اجتماعی 13 سال است که منتظر تصویب هستیم و 6 سال است که پیگیر رشته فقه سیاسی می باشیم تا این رشته ها را تصویب کنند. متأسفانه برخی از این رشته ها را که از حوزه ناامید شدیم، به سمت دانشگاه رفتیم و اصلا نمی خواستیم رشته دانش اجتماعی را وزارت علوم بگیریم، اما وقتی که دیدیم از طریق حوزه نشد، از طریق وزارت علوم اقدام کردیم و مجوز آن را دریافت کرده و چندین دوره آن را  در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه باقرالعلوم اجرا کردیم؛در حالی که سالهاست که این رشته پشت در شورای گسترش حوزه مانده است.
* تعامل معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی با قطب های فکری و فرهنگی چگونه است؟ بحث «مسأله محوری» در این معاونت چگونه دنبال می شود؟
اساسا دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) خیلی دور از مسائل قطب نبودند که اکنون خود را هماهنگ کنند و به تعبیری دیگر ما با توجه به اینکه مرکز آموزشی هستیم رشته های ما به صورت واقعی در مسیر حرکت قطب های چهارگانه دفتر است. حتی در جلسات رسمی شورای راهبری قطب بارها گفته ام که اگر شورای محترم تشخیص دهد که رشته ای از رشته های دانشگاه در راستای مسائل قطب ها نیست، آن را کنار می گذاریم.با توجه به ماهیت رشته های آموزشی،همه رشته های موجود در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه امام رضا(ع) مطابق با برنامه های قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است. شورای تحصیلات تحصیلی ما دانشجویان را موظف نموده که برای تدوین پایان نامه باید موضوعاتی را انتخاب کنند که در راستای حل مسائل قطب ها باشد. اگر پایان نامه ای این قید را رعایت نکند به تصویب شورای تحصیلات دانشگاه نخواهد رسید، این شورا موظف شد صورت جلسه اش را به دبیرخانه شورای راهبری ارسال نماید.تا از این طریق کنترل گردد.
گروه مطالعات خانواده نیز برای حل مسائل میز خانواده دفتر تبلیغات اسلامی راه اندازی شده است که در اینده به صورت دانشکده فعالیت خواهد نمود؛ همچنین دانشکده فقه مضاف را راه اندازی خواهیم کرد که متکفل حل مسائل میز نظام است بی تردید این آموزش ها در راستای مسائل قطب ها باشد که هم متکفل تامین نیروی انسانی مورد نیاز است و هم متصدی تدوین متون پژوهشی از طریق پایان نامه ها خواهد بود.
بالای 90 درصد از پایان نامه های در حال تدوین در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با مسائل میزها مرتبط است. می توان ادعا کرد که تمام فعالیت های آموزشی و پژوهشی ما در راستای مسائل قطب ها و میزهای قطب ها هستند.
ارتباط آموزش و پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) ارتباط بسیار وثیقی با تمام میزها است که در آینده نه چندان دور به این سمت خواهیم رفت که بودجه غیر قطبی از دفتر طلب نکنیم و تمامی بودجه ها باید بر اساس اجرای برنامه قطب ها باشد.
یک سری امور دیگری است که دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بر عهده گرفته اند و در حال اجرا است؛ مثلا در مؤسسه امام رضا(ع) یک دوره سطح چهار حمایتی مطالعات خانواده را راه اندازی کرده ایم.طلاب و فضلایی که مجوز نوشتن پایان نامه سطح 4 دارند را آموزش می دهیم و در نهایت پروژه های میز خانواده را به عنوان پایان نامه انتخاب خواهند نمود.
یکی از مصوبه های میز نظام، اجرای دو واحد  آموزشی ولایت فقیه ویژه دانش پژوهان است که در موسسه در حال اجرا برای همه دوره های آموزشی است؛ یا در دانشگاه، دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی را که مسأله بسیار سنگینی است و از سال 1396 بر عهده دانشگاه گذاشته شده و اجرا می شود، بحث میز تمدن است؛ همچنین میز علوم انسانی چند برنامه دارد که دانشگاه باقرالعلوم(ع) دارد بر عهده می گیرد. در حقیقت برنامه های دانشگاه و قطب های فکری فرهنگی کاملاً در هم تنیده است و جدای از هم نیستند و سیاست دانشگاه و دانشکده ها و گروهای علمی آن، این است که تمام گروه ها مسیرشان را مطابق با نیازهای قطبی دفتر تدوین کنند.
 


ست که در اینده به صورت دانشکده فعالیت خواهد نمود؛ همچنین دانشکده فقه مضاف را راه اندازی خواهیم کرد که متکفل حل مسائل میز نظام است بی تردید این آموزش ها در راستای مسائل قطب ها باشد که هم متکفل تامین نیروی انسانی مورد نیاز است و هم متصدی تدوین متون پژوهشی از طریق پایان نامه ها خواهد بود.
بالای 90 درصد از پایان نامه های در حال تدوین در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با مسائل میزها مرتبط است. می توان ادعا کرد که تمام فعالیت های آموزشی و پژوهشی ما در راستای مسائل قطب ها و میزهای قطب ها هستند.
ارتباط آموزش و پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) ارتباط بسیار وثیقی با تمام میزها است که در آینده نه چندان دور به این سمت خواهیم رفت که بودجه غیر قطبی از دفتر طلب نکنیم و تمامی بودجه ها باید بر اساس اجرای برنامه قطب ها باشد.
یک سری امور دیگری است که دانشگاه باقرالعلوم(ع) و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) بر عهده گرفته اند و در حال اجرا است؛ مثلا در مؤسسه امام رضا(ع) یک دوره سطح چهار حمایتی مطالعات خانواده را راه اندازی کرده ایم.طلاب و فضلایی که مجوز نوشتن پایان نامه سطح 4 دارند را آموزش می دهیم و در نهایت پروژه های میز خانواده را به عنوان پایان نامه انتخاب خواهند نمود.
یکی از مصوبه های میز نظام، اجرای دو واحد  آموزشی ولایت فقیه ویژه دانش پژوهان است که در موسسه در حال اجرا برای همه دوره های آموزشی است؛ یا در دانشگاه، دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی را که مسأله بسیار سنگینی است و از سال 1396 بر عهده دانشگاه گذاشته شده و اجرا می شود، بحث میز تمدن است؛ همچنین میز علوم انسانی چند برنامه دارد که دانشگاه باقرالعلوم(ع) دارد بر عهده می گیرد. در حقیقت برنامه های دانشگاه و قطب های فکری فرهنگی کاملاً در هم تنیده است و جدای از هم نیستند و سیاست دانشگاه و دانشکده ها و گروهای علمی آن، این است که تمام گروه ها مسیرشان را مطابق با نیازهای قطبی دفتر تدوین کنند.
 


 
 
امتیاز دهی
 
 

فصلنامهعلوم سیاسی فصلنامهتاریخ اسلام فصلنامهآیین حکمت فصلنامهفرهنگ پژوهش
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما