به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) جلسه دفاعیه رساله جناب آقای حسین علی محمدی مورخ ۹۶/6/12 با عنوان بررسی و نقد معرفت شناختی خود تنهاگروی بر پایه واقع نمایی بدیهیات در اتاق دفاعیه دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار گردید. متن چکیده دفاعیه به شرح ذیل می باشد.
چکیده
«خودتنهاگروی» یکی از چالشهای مهم و جاری در فلسفهی مغرب زمین است که دربارهی آن مباحث گستردهای ارائه گردیده و از جهات مختلف، مدار نزاع بوده و نقدهایی به خود دیده است؛ اما خودتنهاگروی -از گذشته تا کنون- در نگاه بسیاری از نظریهپردازان غربی، به عنوان دیدگاهی انگاشته میشود که با استدلالهای عقلی، نمیتوان نادرستی آن را نمایاند. در این پژوهش که برپایه روش تحقیق کتابخانهای به همراه تحلیل عقلی، سامان یافته است در گام نخست، خودتنهاگروی و اقسام آن -بهویژه «خودتنهاگروی وجودشناختی» و «خودتنهاگروی معرفتشناختی»- شناسانده شده است. در گام دوم، نسبت خودتنهاگروی با دو جریان فلسفی «عقلگرایی» و «تجربهگرایی» بررسی و نقش هر یک از آن دو در زمینهسازی برای پیدایش یا گسترش و تقویت خودتنهاگروی نمایان گردیده است همچنین در ضمن این مباحث، ادلهای که گاه برای اثبات یا تأیید مدعای خودتنهاگروی، سودمند انگاشته شدهاند به تفصیل بررسی و ناکارآمدی آنها تبیین شده است. در گام سوم، چیستی علم بدیهی و اقسام و جایگاه آن بررسی شده و گریزناپذیری خودتنهاگرا از پذیرش تحقق معرفت حقیقی- به معنای ادراک مطابق با واقع - و نیز گونههای یاد شده برای علم -یعنی «علم حضوری» و «علم حصولی»، «تصور» و «تصدیق»- تبیین شده است، افزونبراین «انکارناپذیری صدق اصل امتناع تناقض» و نیز «نقشهای معرفتی» آن شناسانده و چرایی ملزم بودن خودتنهاگرا به پذیرش آنها اثبات شده است. بافراهم آمدن مقدمات لازم برای نقد خودتنهاگروی، در گام چهارم، پس از تبیین مبانی و نتایج معرفتشناختی خودتنهاگروی، «امکان نظامسازی معرفت» با ارائه «الگوی ابتنا»، اثبات گردیده و برپایه آن، دو استدلال عقلی بر نادرستی خودتنهاگروی اقامه شده است. افزونبراین با ارائه راهکار «تنبیه»، چگونگی آگاه ساختن خودتنهاگرای وجودشناختی و خودتنهاگرای معرفت شناختی، بر نادرستی خودتنهاگروی نیز شناسانده شده است.
واژگان کلیدی: خود تنها گروی - واقع نمایی - بدیهیات - نظام سازی معرفت شناسی - مبناگروی
دانشجو: حسین علی محمدی