جمعه 31 فروردين 1403  
اخبار

استاد صاحبي: ايجاد روز ملي آخوند خراساني


استاد محمد جواد صاحبي،دبير كنگره آخوند ملا محمد كاظم خراساني با تاكيد بر اينكه آخوند خراساني داراي شخصيتي ملي است و بايد روز ملي آخوند در تقويم كشور ثبت شود عنوان كرد: در اين كنگره يك روزه اگر چه برخي شخصيت‌هاي بين المللي دعوت مي‌شوند اما كنگره جنبه ملي دارد.




به گزارش مركز خبر حوزه، آقاى محمدجواد صاحبى در اولين نشست خبرى كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمدكاظم خراسانى قدس‌سره، در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، ضمن معرفى شخصيت علمى و سياسى آخوند خراسانى قدس‌سره، با اشاره به فعاليت‌هاى صورت گرفته براى بزرگداشت كنگره اين عالم بزرگ، اظهار داشت: كنگره بزرگداشت آخوند خراسانى، 20 آذرماه سال آينده و در شهر قم برگزار مى‌شود و سه پيش‌نشست قبل از برگزارى كنگره، در شهرهاى تهران، اصفهان و مشهد خواهيم داشت كه احتمال دارد تعداد اين پيش‌نشست‌ها افزايش هم داشته باشد.

دبير كنگره بزرگداشت آخوند خراسانى گفت: طرحى علمى با عنوان فتاواى آخوند خراسانى در دو يا سه جلد در حال آمده شدن است كه در روز برگزارى كنگره عرضه خواهد شد. اين كار، كار جديدى است كه براى اولين بار صورت مى‌گيرد.

وى در مورد ديگر اقدامات براى برگزارى كنگره بزرگداشت آخوند خراسانى ادامه داد: شناسنامه آخوند خراسانى در دو جلد و شرح حال شاگردان ايشان در يك جلد، نامه‌ها و بيانيه‌هاى آخوند خراسانى كه براى آن تمام اسناد و تصاوير مربوط را جمع‌آورى كرده‌ايم و ... در اين كنگره عرضه خواهد شد.

آقاى صاحبى از عقد قرار‌داد براى تدوين 40مقاله علمى در مورد آخوند خراسانى خبر داد و گفت: در كنگره بزرگداشت آخوند خراسانى، هم‌چنين دو جلد مجموعه مقالات و انديشه‌نامه‌هاى اين عالم سرشناس جهان اسلام و نيز نظرات و ديدگاه‌هاى مختلف آخوند در مورد تحليل كتاب‌هاى فقهى و اصولى ارائه مى‌گردد.

وى، زمان فراخوان مقالات را تا اول اسفندماه سال جارى اعلام كرده و گفت: علاقه‌مندان به ارائه مقالات مى‌توانند با مراجعه به دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند خراسانى قدس‌سره و يا سايت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى براى ارسال مقالات خود اقدام كنند.

وى در مورد شخصيت و زندگانى آخوند خراسانى قدس‌سره هم گفت: مرحوم آخوند، يكى از مفاخر بزرگ ايران و اسلام است كه مى‌توان او را يكى از رهبران بلامنازع جنبش مشروطه‌خواهى مردم ايران دانست.

عضو هيئت علمى پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى افزود: تاريخ تولد آخوند خراسانى 1255 ه .ق و وفات ايشان 1329 ه. ق مطابق با1290شمسى است و كنگره آخوند كه قرار است سال آينده برگزار شود، صدمين سالگرد ايشان محسوب مى‌شود و به همين دليل، اين بزرگداشت، از اهميت ويژه‌اى برخوردار است و توقع است كه روز برگزارى اين كنگره، يك روز ملى تلقى شده و در سراسر كشور گرامى داشته شود.

وى افزود: از دستگاه‌هاى دولتى و ديگر دستگاه‌هاى مربوطه انتظار مى‌رود كه اقدامات و برنامه‌ريزى‌هاى لازم را براى برگزارى هرچه بهتر كنگره آخوند ملا محمدكاظم خراسانى قدس‌سره انجام دهند.

آقاى صاحبى گفت: آخوند خراسانى قدس‌سره در سال 1277ه. ق به سبزوار رفته و چند ماهى از محضرت مرحوم حاج ملاهادى سبزوارى قدس‌سره، فلسفه و حكمت را آموخت؛ در سال 1279 به نجف مهاجرت كرد و تا زمان رحلت مرحوم شيخ مرتضى انصارى قدس‌سره از درس فقه و اصول ايشان بهره برد.

وى ادامه داد: آخوند خراسانى جزو شاگردان آيةاللّه‌العظمى ميرزا حسن شيرازى كه همه ايشان را با تحريم تنباكو مى‌شناسند، بود و در نجف و سامرا از درس ايشان بهره برد؛ و پس از آن‌كه به دستور ميرزا حسن شيرازى خودش تشكيل كلاس درس داد؛ گفته مى‌شود كه رفته رفته بيش از هزار شاگرد مبرز در درس ايشان شركت مى‌كردند و تصاويرى كه از درس و بحث ايشان به يادگار مانده اين نكته را تأييد مى‌كند.

 دبير كنگره بزرگداشت آخوند خراسانى افزود: از شاگردان مرحوم آخوند خراسانى قدس‌سره، شايد چندصد مجتهد بنام و تأثيرگذار كه در كتاب‌هاى بسيارى هم نام آن‌ها آمده، تربيت شده‌اند كه از آن‌ها تأليفات بسيارى به‌جامانده و هم‌چنين در بسيارى از مسايل سياسى و اجتماعى هم تأثيرگذار بودند.

 از جمله شاگردان سرشناس آخوند خراسانى مى‌توان به علامه كاشف الغطاء، شهيد آيةاللّه سيد‌حسن مدرس، آية‌‌اللّه العظمى بروجردى، آية‌اللّه عبداللّه بهبهانى، آيةاللّه العظمى سيد محمدتقى خوانسارى، آيةاللّه العظمى شيخ محمدحسين غروى اصفهانى (كمپانى(، آية‌اللّه العظمى سيدمحسن حكيم و ... اشاره كرد.

وى تأكيد كرد: شاگردان تأثيرگذار آخوند خراسانى به قدرى زياد هستند كه نمى‌توان در يك جلسه تمام آن‌ها را حتى بيان كرد.

 آقاى صاحبى هم‌چنين به فعاليت‌هاى سياسى و بين‌المللى آخوند خراسانى اشاره كرد و گفت: مخالفت با اخذ وام از كشور روسيه توسط مظفرالدين شاه و بيانيه‌هايى كه متعاقبا در اين‌باره مى‌داد، مخالفت با نظام قاجار كه در نهايت به نهضت مشروطه منجر شد، اظهار نظر در قضيه اشغال ليبى و صدور بيانيه‌هاى تأثيرگذار در اين باره برخى از فعاليت‌هاى سياسى و اجتماعى آخوند خراسانى است.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما