جمعه 7 ارديبهشت 1403  
اخبار

نشست خبري دبير علمي كنگره آخوند خراساني در آستانه برگزاري كنگره


نقش آخوند خراساني در ايران نيز در نهضتهاي فكري، ديني و سياسي بسيار مؤثر بود به گونه اي كه مي توان از سيد حسن مدرس، سيد ابوالقاسم كاشاني( رهبر نهضت ملي شدن نفت) و آيت الله بروجردي و... به عنوان شاگردان برجسته اين عالم بزرگ ياد كرد.
دبير علمي كنگره بين المللي ملامحمدكاظم آخوند خراساني با اشاره به برگزاري اين كنگره طي روزهاي 23 و 24 آذر در شهر قم، گفت: 12 جلد كتاب پيرامون شخصيت آخوند خراساني منتشر شده كه يك جلد آن عربي - انگليسي است.
دبير علمي كنگره بين المللي ملامحمدكاظم آخوند خراساني با اشاره به برگزاري اين كنگره طي روزهاي 23 و 24 آذر در شهر قم، گفت: 12 جلد كتاب پيرامون شخصيت آخوند خراساني منتشر شده كه يك جلد آن عربي - انگليسي است.

به گزارش
مهر، محمدجواد صاحبي "دبير علمي "كنگره بين المللي ملامحمدكاظم آخوند خراساني" در نشست خبري روز يكشنبه 20 آذر كه در دفتر تبليغات اسلامي قم واحد تهران برگزار شد، گفت: اين كنگره به مناسبت يكصدمين سالروز رحلت آخوند خراساني برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه آخوند خراساني به گردن هم حوزه هاي ديني و هم كل ملت ايران حق بزرگي دارد، گفت: وي اولا به لحاظ علمي از استوانه هاي حوزه هاي علميه به شمار مي آيد و از شاگردان ميرزاي شيرازي (رهبر نهضت تنباكو) و شيخ مرتضي انصاري است و ثانيا وي شاگردان زيادي را پرورش داد به گونه اي كه در درس وي بيش از هزار طلبه شركت مي كردند.
 
صاحبي افزود: در حلقه دروس او شخصيتهايي شركت مي كردند كه بعدها رهبري جنبشهاي فكري- ديني و سياسي قرن اخير را بر عهده گرفتند كه سيدمحسن جبل عاملي، علامه سيد حسين شرف الدين و...از لبنان، و علامه محمدجواد بلاغي، علامه محمدسعيد حبوبي، علامه كاشف الغطا از عراق از جمله آنان هستند.
 
وي تأكيد كرد: نقش آخوند خراساني در ايران نيز در نهضتهاي فكري، ديني و سياسي بسيار مؤثر بود به گونه اي كه مي توان از سيد حسن مدرس، سيد ابوالقاسم كاشاني( رهبر نهضت ملي شدن نفت) و آيت الله بروجردي و... به عنوان شاگردان برجسته اين عالم بزرگ ياد كرد.

آخوند خراساني رهبر و پدر معنوي نهضت مشروطيت است
 
وي به نقش تأثيرگذار آخوند خراساني در نهضتهاي ضد استعماري منطقه اشاره كرد و گفت: در زماني كه فاشيستهاي ايتاليايي ليبي را اشغال كرده بودند آخوند خراساني رهبري مبارزه با متجاوزان به ليبي را به نوعي برعهده داشت و با انتشار اعلاميه به مبارزه با استعمارگران پرداخت.
 
دبير علمي كنگره آخوند خراساني با اشاره به نقش بسيار سازنده آخوند در هدايت و حمايت از نهضت مشروطيت در ايران يادآور شد: در كتب مربوط به مشروطيت از آخوند خراساني به عنوان پدر معنوي و رهبر بزرگ نهضت مشروطيت ياد مي شود.
 
آخوند خراساني بنيانگذار جنبشهاي فكري-سياسي دوران معاصر است
 
صاحبي تأكيد كرد: آخوند خراساني نه تنها به لحاظ علمي، فرهنگي و ديني بلكه به لحاظ ملي از جايگاه ويژه اي در ايران برخوردار و شايسته است روز وفات اين بزرگوار به عنوان روز ملي ثبت شود چراكه نهضتهاي ضد استعماري و استبدادي مرهون تلاشهاي آخوند خراساني است.

وي با تأكيد بر شخصيت اخلاقي و ممتاز آخوند خراساني تصريح كرد: آخوند خراساني جامع صفات مثبت بود و همين روح قوي و جنبه معنوي آخوند بود كه بر شاگردانش نيز تأثير گذاشت. همچنين آخوند خراساني دانش اصول را در حوزه هاي علميه وارد مرحله جديدي كرد به گونه اي كه مؤسس يك مكتب فكري به شمار مي رود.
 
وي با ارائه گزارشي از مقدمات برگزاري كنگره بين المللي آخوند خراساني از دو سال گذشته تا كنون تأكيد كرد: تلاش كرديم هر مطلبي كه از زمان حيات آخوند تا به امروز در مطبوعات و رسانه هاي مكتوب و كتابها و پايان نامه ها منتشر شده را جمع آوري كنيم كه در يك مجموعه سه جلدي با عنوان" شناختنامه آخوند خراساني" تدوين شده است.
 
انتشار اسناد جديد در مورد آخوند خراساني
 
دبير علمي كنگره آخوند خراساني افزود: تمامي اسنادي كه درباره آخوند در كتابخانه ملي، وزارت خارجه و ... و حتي در تركيه وجود داشته جمع آوري شده است و آن مطالبي كه تا كنون منتشر نشده در يك جلد تحت عنوان" آخوند خراساني به روايت اسناد" منتشر شده است. همچنين انديشه سياسي آخوند در رساله اي مفصل با عنوان" انديشه سياسي- اجتماعي آخوند خراساني" مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
 
صاحبي با اشاره به كتب اصولي و فقهي آخوند خراساني گفت: تمامي فتاواي آخوند خراساني و حاشيه هايي كه بر رساله هاي عملي نگاشته است و فتاوايي كه در ضمن اطلاعيه ها و اعلاميه ها از وي بيان شده در سه جلد با عنوان" فتاوي آخوند خراساني" گردآوري شده است. در مجموع 12 جلد كتاب پيرامون شخصيت آخوند خراساني منتشر شده كه 11 جلد به فارسي و يك جلد به عربي و انگليسي است.

وي افزود: علاوه بر انتشار مجموعه مقالات، بيش از 40 مقاله،  در سه مجلد، در آينده مقالاتي كه مستشرقان و محققان غربي در مورد آخوند خراساني نگاشته اند نيز در يك جلد منتشر مي شود.

وي با اشاره به انتشار چند ويژه نامه در مورد شخصيت آخوند خراساني، افزود: زندگينامه و سيره علمي و عملي آخوند خراساني نيز به قلم بزرگاني چون شيخ عبدالرضا كفايي نوه آخوند خراساني و  نيز يادداشتهايي از آيت الله شبيري زنجاني در يك مجلد منتشر شده است.
 
حضور شخصيتهاي سياسي و علمي افغانستان، لبنان و عراق در كنگره آخوند خراساني
 
دبير علمي كنگره آخوند خراساني در مورد حضور ميهمانان خارجي نيز گفت: از آنجا كه پدر آخوند خراساني اهل هرات بودند، ميهمانان و شخصيتهاي علمي و سياسي از كشور افغانستان در اين كنگره خواهيم داشت و از عراق نيز به دليل اينكه آخوند خراساني از علماي برجسته نجف به شمار مي رود و عمده فعاليتهاي وي در عراق و نجف بوده است ميهماناني از شهرهاي مختلف عراق در اين كنگره شركت مي كنند و ميهماناني از لبنان نيز حضور خواهند داشت.

 "كنگره بين المللي ملامحمدكاظم آخوند خراساني" روز چهارشنبه و پنجشنبه 23 و 24 آذرماه در مركز فقهي ائمه اطهار شهر قم واقع در ميدان معلم برگزار مي شود.

مراسم افتتاحيه روز چهارشنبه 23 آذرماه از ساعت 15 با سخنراني آيت الله صافي گلپايگاني و آيت الله شيخ صادق آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه و پيامهايي از نمايندگان هيئتهاي خارجي برگزار مي شود.
 
همچنين نشستهاي علمي در زمينه هاي فقهي، اصولي، سياسي، اجتماعي و ... صبح پنجشنبه 24 آذرماه در مركز همايشهاي بين المللي دفتر تبليغات اسلامي قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار مي شود و مراسم پاياني نيز عصر پنجشنبه 24 آذرماه با سخنراني آيت الله جوادي آملي و برخي شخصيتهاي حوزوي و دانشگاهي و صدور بيانيه برگزار خواهد شد.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
كليه حقوق اين سايت براي دبيرخانه كنگره بزرگداشت آخوند ملا محمد كاظم خراساني محفوظ مي باشد









Guest (PortalGuest)

كنگره آخوند خراساني
مجری سایت : شرکت سیگما